DZIŚ JEST:   20   STYCZNIA   2021 r.

Św. Sebastiana, męczennika
Św. Fabiana, papieża, męczennika
 
 
 
 

Religia na celowniku władz. To nie tylko kororawirus, ale i jawne prześladowania chrześcijan

Religia na celowniku władz. To nie tylko kororawirus, ale i jawne prześladowania chrześcijan
Fot. Pixabay
#WIARA    #KULT    #RELIGIA    #KOŚCIÓŁ    #KORONAWIRUS    #PRZEŚLADOWANIE    #WATYKAN

Biskup Paul Gallagher, watykański sekretarz ds. relacji z państwami, wskazuje na niepokojące wydarzenia zagrażające swobodom religijnym. Jak przypomniał w kontekście obostrzeń przeciwepidemicznych wprowadzanych przez rządy, dla katolików dostęp do sakramentów był i pozostaje rzeczą zasadniczą. Ograniczanie go nie dotyczy tak naprawdę wolności zgromadzeń, tylko samej wolności religijnej. Międzynarodowa Komisja Teologiczna już w roku 2019 podkreślała, że wolność religijna natrafia dziś na zupełnie nowe, wcześniej nieprzewidywane zagrożenia. Religia jest dziś przez wielu ludzi postrzegana jako… problem, a z kolei demokratyczne, liberalne państwa coraz częściej starają się wypychać ją ze sfery publicznej.

 

W trakcie dorocznej konferencji ministerialnej, poświęconej kwestiom wolności religijnej, biskup Paul Gallagher wskazywał, że zagrożenia dnia dzisiejszego są różnorodne, nie jest nim jedynie ekstremizm traktujący wyznawców religii mniejszościowych jako wrogów. W zakresie państwowej polityki przeciwepidemicznej rządy powinny mieć świadomość, że nakładane ograniczenia mogą skutkować poważnymi konsekwencjami dla wspólnot religijnych. Dla katolika życie sakramentalne nie stanowi części „prawa do zgromadzeń”, to sedno jego życia religijnego. Ograniczenia dotyczące celebrowania Mszy świętej, związane z walką z epidemią, nie pozostają niezauważone przez Watykan, a przynajmniej przez watykański sekretariat stanu – podkreśla Sandro Magister.

 

Jak zauważa włoski watykanista, punkt widzenia prezentowany przez biskupa Gallaghera koresponduje z „dwoma najnowszymi dokumentami Międzynarodowej Komisji Teologicznej, jednemu na temat wolności religijnej, drugiemu – opublikowanemu w tym roku za zgodą prefekta Kongregacji Doktryny Wiary kard. Luisa F. Ladarii i przy przy aprobacie Ojca Świętego Franciszka – poświęconemu wzajemności istniejącej między sakramentami i wiarą”. Magister przypomina, że ta relacja była oczywista dla chrześcijan poprzednich wieków, którzy nie wyobrażali sobie życia bez świętowania niedzieli. Tymczasem kardynał-nominat Mario Grech (maltański hierarcha, pro-sekretarz generalny Synodu Biskupów w latach 2019–2020, a obecnie sekretarz generalny Synodu Biskupów) zaprezentował w rozmowie z „La Civiltà Cattolica” zupełnie inny punkt widzenia. Kard. Grech oskarżył chrześcijan, którzy w trakcie lockdownu cierpią wskutek zamknięcie kościołów, o… „duchowy analfabetyzm”. Jak stwierdził, dostęp do sakramentów nie jest tak ważny, można je na pewien czas porzucić, bo istnieją „inne sposoby wejścia w tajemnicę”.

 

„Fakty są takie – zauważa Magister – że zakaz Mszy świętych i zamykanie kościołów są tylko ostatnimi aktami (rzeczą uzasadnioną tylko w rzadkich i tymczasowych przypadkach) fali ograniczeń nakładanych na wolność religijną, które to od lat stale rosną w skali globalnej”. Potwierdzają to dane. Ostatni raport Pew Research Center wskazuje na rosnącą liczbę ograniczeń nakładanych przez państwa. Pod względem polityki rządowej najbardziej nietolerancyjne są władze Iranu, Rosji, Indonezji, Egiptu, Wietnamu i Turcji. W przypadku „oddolnych”, spontanicznych prześladowań i aktów przemocy przodują Indie, Nigeria, Pakistan, Egipt, Bangladesz i – znów – Indonezja. Najczęściej prześladowania cierpią wyznawcy Chrystusa, po nich muzułmanie, a następnie żydzi – zauważa Magister. „Terenami o największych ograniczeniach wolności religijnej są Azja, Bliski Wschód i północna Afryka. Tymczasem Europa również zajęła miejsca na tej liście, choć niższe. W tych przypadkach pewną rolę odgrywają rządowe restrykcje, jeszcze większą odgrywa jednak wrogość społeczna. Dania, Niemcy, Niderlandy, Szwajcaria, Zjednoczone Królestwo, Francja – są krajami w sposób szczególny charakteryzującymi się aktami agresji wymierzonymi przeciwko religii” – czytamy.

 

W przypadku ograniczania swobód religijnych i aktów przemocy nie chodzi wyłącznie o liczby, zachodzi też zmiana jakościowa, na co zresztą wskazuje pierwszy dokument Komisji Teologicznej. Jego autorzy, wychodząc od soborowej deklaracji „Dignitatis humanae” interpretowanej w świetle „hermeneutyki ciągłości”, zwracają uwagę na ważną zmianę klimatu społecznego, jaka nastąpiła od lat 60-tych zeszłego wieku. Podkreślają, że w ciągu dekad, jakie upłynęły od zakończenia soboru, znacząco pogłębił się „pluralizm religijny”: w wielu krajach ludzie żyją w realiach „wieloetnicznych i wieloreligijnych”. Dalej: religia jest w o wiele większym stopniu postrzegana jako kwestia prywatna, „która powinna być wykluczana ze sfery publicznej lub marginalizowana”. Wreszcie: religia jest dziś o wiele silniej postrzegana jako problem, w tym przez pryzmat zła, jakie zostało dokonane w jej imię. Dziś religia wywołuje w wielu społeczeństwach… strach, co przekłada się na przekonanie, iż wolność religijna powinna podlegać ograniczeniom w celu pomniejszenia „zagrożenia”, jakie ze sobą niesie.

 

Komisja Teologiczna zwraca w tym przypadku uwagę na „fundamentalizm”, oczywiście, nie postrzegając tego zjawiska jako „powrotu do tradycyjnej pobożności”. „Fundamentalizm” może stać się reakcją na działania podejmowane w ramach liberalnej demokracji, która nie potrafi utrzymywać odpowiednich ram prawnych i popada w relatywizm. Z drugiej strony, to zjawisko może być także reakcją na rozszerzenie kompetencji państwa, które starać się będzie wypchnąć religię ze sfery publicznej, realizując politykę wpisującą się w „miękki totalitaryzm”. Fanatyzm może przybierać różne formy, nie tylko tę religijną, ale także i anty-religijną. Nawiązując do diagnozy Charlesa Taylora, teologowie zauważają, że swobody religijne pozostają w krajach Zachodu w stanie ciągłego zagrożenia. Religia i przynależność do związku wyznaniowego jest traktowana jak członkostwo w stowarzyszeniu hobbystycznym, a „demokratyzacja” obejmować ma wszystkie sfery ludzkiego życia i aktywności. Państwowa etyka stanowi wyraźne zagrożenie dla wspólnot religijnych, które chcą funkcjonować zgodnie z ich własnymi, wewnętrznymi zasadami. W tej sytuacji przedstawiciele religii powinni przedstawiać się i swoją wizję współistnienia w sposób zrozumiały dla innych. Równocześnie jednak, chęć odsunięcie obecnego zagrożenia stawia też wymagania liberalnym elitom, które musiałyby równocześnie porzucić antyreligijne uprzedzenia…

 

Dokument poświęcony wolności religijnej przez Międzynarodową Komisję Teologiczną zawiera też pewną nowość: podejmuje kwestię praw wspólnot religijnych. Nie towarzyszy mu perspektywa indywidualistyczna, koncentrująca się na prawach sumienia każdej osoby – obecna w „Dignitatis Humanae”.

 

Źródło: magister.blogautore.espresso.repubblica.it

mat


DATA: 2020-11-27 08:11
 

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 
Skomentuj artykuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

"... Nie można przyjąć Boga, omijając świątynię,bo tylko w niej możliwe jest przyjęcie komunii poprzez posługę kapłana .Ten kto mówi ci,że sakramenty wcale nie są ci potrzebne ,by najgłębiej poznać JEZUSA, jest kłamcą
1 miesiąc temu / Jurek
 
To jest też skutkiem wycofywania się chrześcijan z życia politycznego. Nie ma partii chrześcijańskich, a jeśli nawet są jakieś z Chrześcijaństwem w nazwie, to jest to kłamliwie zawłaszczone bez jakiegokolwiek sprzeciwu wiernych patrz CDU i CSU w Niemczech; u nas też było ZChN, które okazało się w praktyce ani chrześcijańskie, ani narodowe. W związku z tym w parlamentach o losie chrześcijan decydują ostatnio wrodzy im lewicowcy różnej maści, tak ja w Polsce, gdzie głównym specjalistą i decydentem od liturgii stał się premier.
1 miesiąc temu / Republikanin
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIE KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.