Szwedzki minister infrastruktury Tomas Eneroth ma zamiar wprowadzić w wielu miastach tak zwane geopłoty. Są to wirtualne ogrodzenia tworzone dookoła fizycznej lokalizacji w obszarach miejskich, które dzięki zastosowaniu technologii cyfrowej mają zatrzymywać duże pojazdy lub przynajmniej ograniczać ich prędkość.
Po zamachu terrorystycznym w kwietniu br. w Sztokholmie, gdzie dżihadysta rozjeżdżał pieszych na ulicy skradzionym vanem, szwedzkie władze zastanawiały się, co mogą zrobić, by uniemożliwić lub przynajmniej ograniczyć liczbę ofiar potencjalnych zamachów terrorystycznych.
Wesprzyj nas już teraz!
Rozważano m.in. wprowadzenie fizycznych barier na obszarach zamkniętych dla ruchu kołowego, zwiększenie monitoringu i zaostrzenie zasad bezpieczeństwa na dużych imprezach publicznych. Na ulicy Drottninggatan, gdzie w kwietniu zginęło pięć osób wskutek ataku islamisty, władze podwoiły liczbę betonowych zapór, które mają zatrzymać pędzące pojazdy poruszające się po ulicach zamkniętych dla ruchu kołowego.
– Bezpieczeństwo na naszych ulicach zamkniętych dla ruchu kołowego zostało poprawione. Bezpośrednio po ataku terrorystycznym rozmieściliśmy więcej kamiennych zapór, a także zamówiliśmy cięższe wersje, które pojawią się w przyszłym roku – ogłosił Daniel Halldén, komisarz ds. transportu w Sztokholmie.
Cięższe zapory mają ważyć trzy razy więcej niż te obecnie rozstawione, po trzy tony każda i będą umieszczone w taki sposób, aby pojazdy nie mogły jechać prosto, lecz były zmuszone skręcić, przez co nie będą mogły zwiększyć prędkości. Halldén dodał jednak, że zapory będą nieskuteczne w przypadku ataku ciężarówek, takich jak ta w Nowym Jorku we wtorek.
– Potrzebujemy systemu, który uniemożliwi ciężkim pojazdom wjazd do centrum miasta bez urządzenia regulującego prędkość – tłumaczył. – A zatem, chodzi o to, aby w przypadku, gdy ciężarówka będzie jechała zbyt szybko lub w miejscu, w którym prowadzenie pojazdu jest zabronione, można było ją zatrzymać – mówił.
Pod koniec września rząd zwrócił się do administracji transportowej o zbadanie tego rodzaju projektu. – Technologia istnieje, ale nie została jeszcze przetestowana na dużą skalę – oznajmił Eneroth, który ma nadzieję na wprowadzenie tzw. geopłotów po testach w przyszłym roku.
Do projektu włączyły się: Scania, Volvo Group., Volvo Cars, władze Sztokholmu. Göteborga i Szwedzka Administracja Transportowa.
Premier Stefan Löfven zapewnił, że rząd nieprzerwanie pracuje z policją i innymi władzami, próbując zapobiec atakom terrorystycznym. Praca ta jednak wymaga czasu. – Musimy naturalnie zagwarantować bezpieczeństwo obywateli w miarę możliwości. Jednak nigdy nie będziemy mogli powiedzieć, że [atak] już się nie powtórzy. Będziemy pracować niestrudzenie, by zapewnić to bezpieczeństwo w jak największym stopniu – obiecał.
Rząd nakazał szwedzkiej Agencji Wywiadu Cywilnego zwiększenie bezpieczeństwa w miejscach publicznych, częściowo poprzez określenie, w jaki sposób odpowiedzialność powinna być podzielona pomiędzy różne władze tego kraju.
Źródło: thelocal.se
AS