DZIŚ JEST:   26   PAŹDZIERNIKA   2020 r.

Św. Dymitra z Tesaloniki
Bł. Celiny Borzęckiej
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 52  >   NASZE DZIEDZICTWO

Filip Obara

Przybytek cnót i cudów


Antoniego Padewskiego znamy głównie jako patrona od rzeczy zgubionych. To jednak typowo ludyczne i nazbyt wybiórcze skojarzenie. W rzeczywistości Portugalczyk, którego fale Opatrzności wyrzuciły na brzeg Italii, jest patronem wszelkich spraw ludzkich – zarówno tych prostych dotyczących codziennych zmagań i relacji, jak i tych beznadziejnych, w których potrzeba cudu. Niepowtarzalnym pomnikiem tego niezwykłego posłannictwa jest bazylika Świętego w Padwie.

 

W padewskiej bazylice pod wezwaniem świętego Antoniego mieszają się style i dzieła rozmaitych artystów, tworząc zachwycającą całość, która przemawia z każdego zakątka świątyni. Artyści regionu Veneto – i nie tylko – od setek lat poczytywali sobie za największy zaszczyt, gdy mogli dodać coś od siebie do chwały Świętego. Znajdziemy tu dzieła uczniów Giotta i Berniniego, a także prace samego Donatella.

Pomimo tej różnorodności i bogactwa należy podkreślić, że bazylika jest przede wszystkim przybytkiem cnót świętego Antoniego – symbolicznym pomnikiem jego działalności i cudów zgłaszanych do dziś przez przybywających tu wiernych. Sam Antoni nazywany jest przez mieszkańców Padwy po prostu Świętym. Wystarczy powiedzieć il Santo i od razu wiadomo, że chodzi o tego, którego śmiało można nazwać największym z obywateli Padwy.

 

Ściany mówią Ewangelią

Gdzie okiem sięgnąć, tam freski, obrazy, posągi, tablice i płaskorzeźby przemawiają taką czy inną nauką ewangeliczną bądź przykładem życia osób związanych z Padwą. Leżą tu znakomici mężowie, a na ich czele kondotier wenecki Erazm z Narni, zwany Gattamelatą (co oznacza „słodka kotka”, gdyż był dla swoich dobry aż do słodyczy, a dla wrogów drapieżny jak kotka broniąca swych małych). Jego pomnik stoi majestatycznie przed bazyliką, zwrócony ku Via del Santo – jest to ostatnie przedśmiertne dzieło Donatella, a zarazem pierwszy tego typu pomnik konny od czasów rzymskich.

Wśród symbolicznych przedstawień rzuca się w oczy również wspaniały pomnik autorstwa Giovanniego Comini (w lewej nawie, na wysokości prezbiterium) wyobrażający dwóch uczonych padewskich: Pietra i Domenica Marchettich, których popiersia umieszczone zostały na stosie ksiąg. Wydawało im się, że przy pomocy mądrości Grecji i Rzymu oraz współczesnej nauki zdołali opracować eliksir długowieczności. Tymczasem, gdy spojrzymy ponad ich głowy, ujrzymy kościstą śmierć z trąbą, nieubłaganie wygrywającą ostatnią melodię, jaką słyszy człowiek, nim stanie przed obliczem Pana.

Najbardziej kunsztownym wyrazem symbolicznego charakteru bazyliki jest renesansowa kaplica Grobu Świętego Antoniego. Zaaranżowana w XVI wieku przez wenecjanina Tullia Lombarda została ozdobiona dziewięcioma płaskorzeźbami przedstawiającymi sceny z życia Świętego. Pierwsza ukazuje przyjęcie habitu z rąk świętego Franciszka, kolejne cztery zaś to cuda wskrzeszeń: niewiasty, dziewczyny, dziecięcia i młodzieńca.

Na szóstej płaskorzeźbie odczytujemy historię pewnego padewskiego skąpca. Otóż w czasach działalności Antoniego miasto opanowane było przez szajkę lichwiarzy żerujących na miejscowej ludności i wpędzających ją nieraz do więziennej celi przez wysoko oprocentowane pożyczki. Franciszkanin, przejęty ideałem sprawiedliwości, wziął ich na cel swego apostolatu. Po śmierci jednego z nich Antoni miał powiedzieć, iż ten mąż nie miał serca. Oburzyli się jego towarzysze:

– Jak śmiesz, mnichu, tak omówić?! Udowodnij, coś powiedział – wołali.

Wówczas ich adwersarz w ubogim habicie polecił, aby rozciąć pierś zmarłego, w której… rzeczywiście nie znaleziono serca. Wskazał następnie na skrzynię, gdzie znajdowały się kosztowności owego lichwiarza i tam odnaleziono brakujący organ – odczytując w tej sytuacji ewangeliczną naukę, iż gdzie jest twój skarb, tam będzie i serce twoje (Mt 6, 21).

Inną ciekawą historię przedstawioną w kaplicy grobu opowiada płaskorzeźba ukazująca historię pewnego niedowiarka, który twierdził, iż nie uwierzy, dopóki nie zobaczy.

– Jeżeli rzucę tę szklankę na podłogę – rzekł do Antoniego – a ta się nie rozbije, wówczas uwierzę.

I rzucił szklanką, która nie tylko się nie rozbiła, ale skruszyła marmurową posadzkę w domu wątpiącego padewczyka. Szklanka ta do dziś przechowywana jest w bazylice.

 

 

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

Skomentuj artykuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 
 

Na pewno nie będzie takiej poprawy, byśmy o świętach Bożego Narodzenia mogli myśleć w sposób tradycyjny – powiedział w opublikowanej w poniedziałek rozmowie z „Faktem” minister zdrowia Adam Niedzielski.

 
 

„Piekło wyje i bluzga. Szatan szczeka pyskami swoich sług. Normalni ludzie, nawet wściekli, nie posługują się takim językiem”. Wojciech Cejrowski w mediach społecznościowych w ostrych słowach ocenił skandaliczne zachowanie zwolenników aborcji, którzy zaatakowali kościoły, przeszkadzali w modlitwie wiernym oraz wyszli na ulice z wulgarnymi hasłami, nawołującymi do przemocy.

 

O wyrażanie swoich poglądów w sposób akceptowalny społecznie, z poszanowaniem godności każdego człowieka, zaapelował Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Stanisław Gądecki w specjalnym Oświadczeniu wobec aktów przemocy, które uniemożliwiły w niektórych kościołach osobom wierzącym modlitwę i uczestnictwo w Eucharystii. Wydarzenia te były reakcją na ostatnią decyzję Trybunału Konstytucyjnego.  

 

Wulgarne hordy feministek, „tęczowych” aktywistów, przeciwników rządu Prawa i Sprawiedliwości oraz wielu innych ludzi zbałamuconych przez komunistyczno-nazistowską propagandę zwolenników dzieciobójstwa w łonach matek zaatakowały kościoły i katolików w największych polskich miastach. Doszło do wielu groźnych ataków, m.in. w Katowicach i Łodzi. 

 

Porozumienie Jarosława Gowina wydało oświadczenie, w którym chce wyciszenia emocji i doprowadzenia do złagodzenia prawa aborcyjnego. Formacja wicepremiera domaga się precyzyjnych zapisów, które będą chroniły przed aborcją dzieci z zespołem Downa. Porozumienie chce jednocześnie, aby kobiety miały prawo do decyzji o aborcji w przypadku nieuleczalnych wad letalnych dziecka.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIE KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.