DZIŚ JEST:   06   CZERWCA   2020 r.

Pierwsza Sobota
Św. Norberta, biskupa
Bł. Marii Karłowskiej, zakonnicy
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 52  >   NASZE DZIEDZICTWO

Filip Obara

Przybytek cnót i cudów


Antoniego Padewskiego znamy głównie jako patrona od rzeczy zgubionych. To jednak typowo ludyczne i nazbyt wybiórcze skojarzenie. W rzeczywistości Portugalczyk, którego fale Opatrzności wyrzuciły na brzeg Italii, jest patronem wszelkich spraw ludzkich – zarówno tych prostych dotyczących codziennych zmagań i relacji, jak i tych beznadziejnych, w których potrzeba cudu. Niepowtarzalnym pomnikiem tego niezwykłego posłannictwa jest bazylika Świętego w Padwie.

 

W padewskiej bazylice pod wezwaniem świętego Antoniego mieszają się style i dzieła rozmaitych artystów, tworząc zachwycającą całość, która przemawia z każdego zakątka świątyni. Artyści regionu Veneto – i nie tylko – od setek lat poczytywali sobie za największy zaszczyt, gdy mogli dodać coś od siebie do chwały Świętego. Znajdziemy tu dzieła uczniów Giotta i Berniniego, a także prace samego Donatella.

Pomimo tej różnorodności i bogactwa należy podkreślić, że bazylika jest przede wszystkim przybytkiem cnót świętego Antoniego – symbolicznym pomnikiem jego działalności i cudów zgłaszanych do dziś przez przybywających tu wiernych. Sam Antoni nazywany jest przez mieszkańców Padwy po prostu Świętym. Wystarczy powiedzieć il Santo i od razu wiadomo, że chodzi o tego, którego śmiało można nazwać największym z obywateli Padwy.

 

Ściany mówią Ewangelią

Gdzie okiem sięgnąć, tam freski, obrazy, posągi, tablice i płaskorzeźby przemawiają taką czy inną nauką ewangeliczną bądź przykładem życia osób związanych z Padwą. Leżą tu znakomici mężowie, a na ich czele kondotier wenecki Erazm z Narni, zwany Gattamelatą (co oznacza „słodka kotka”, gdyż był dla swoich dobry aż do słodyczy, a dla wrogów drapieżny jak kotka broniąca swych małych). Jego pomnik stoi majestatycznie przed bazyliką, zwrócony ku Via del Santo – jest to ostatnie przedśmiertne dzieło Donatella, a zarazem pierwszy tego typu pomnik konny od czasów rzymskich.

Wśród symbolicznych przedstawień rzuca się w oczy również wspaniały pomnik autorstwa Giovanniego Comini (w lewej nawie, na wysokości prezbiterium) wyobrażający dwóch uczonych padewskich: Pietra i Domenica Marchettich, których popiersia umieszczone zostały na stosie ksiąg. Wydawało im się, że przy pomocy mądrości Grecji i Rzymu oraz współczesnej nauki zdołali opracować eliksir długowieczności. Tymczasem, gdy spojrzymy ponad ich głowy, ujrzymy kościstą śmierć z trąbą, nieubłaganie wygrywającą ostatnią melodię, jaką słyszy człowiek, nim stanie przed obliczem Pana.

Najbardziej kunsztownym wyrazem symbolicznego charakteru bazyliki jest renesansowa kaplica Grobu Świętego Antoniego. Zaaranżowana w XVI wieku przez wenecjanina Tullia Lombarda została ozdobiona dziewięcioma płaskorzeźbami przedstawiającymi sceny z życia Świętego. Pierwsza ukazuje przyjęcie habitu z rąk świętego Franciszka, kolejne cztery zaś to cuda wskrzeszeń: niewiasty, dziewczyny, dziecięcia i młodzieńca.

Na szóstej płaskorzeźbie odczytujemy historię pewnego padewskiego skąpca. Otóż w czasach działalności Antoniego miasto opanowane było przez szajkę lichwiarzy żerujących na miejscowej ludności i wpędzających ją nieraz do więziennej celi przez wysoko oprocentowane pożyczki. Franciszkanin, przejęty ideałem sprawiedliwości, wziął ich na cel swego apostolatu. Po śmierci jednego z nich Antoni miał powiedzieć, iż ten mąż nie miał serca. Oburzyli się jego towarzysze:

– Jak śmiesz, mnichu, tak omówić?! Udowodnij, coś powiedział – wołali.

Wówczas ich adwersarz w ubogim habicie polecił, aby rozciąć pierś zmarłego, w której… rzeczywiście nie znaleziono serca. Wskazał następnie na skrzynię, gdzie znajdowały się kosztowności owego lichwiarza i tam odnaleziono brakujący organ – odczytując w tej sytuacji ewangeliczną naukę, iż gdzie jest twój skarb, tam będzie i serce twoje (Mt 6, 21).

Inną ciekawą historię przedstawioną w kaplicy grobu opowiada płaskorzeźba ukazująca historię pewnego niedowiarka, który twierdził, iż nie uwierzy, dopóki nie zobaczy.

– Jeżeli rzucę tę szklankę na podłogę – rzekł do Antoniego – a ta się nie rozbije, wówczas uwierzę.

I rzucił szklanką, która nie tylko się nie rozbiła, ale skruszyła marmurową posadzkę w domu wątpiącego padewczyka. Szklanka ta do dziś przechowywana jest w bazylice.

 

 

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

Skomentuj artykuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 
 

Były czeski przywódca skrytykował w wywiadzie dla katolickiego portalu La Nuova Bussola Quotidiana nadużywanie przez rządy epidemii do wprowadzania surowych ograniczeń społecznych. Zaznaczył, że o ile na początku rozprzestrzeniania się wirusa, gdy nieznane było jego faktyczne oddziaływanie i szkodliwość, było to jakoś uzasadnione, to już wraz z upływającymi tygodniami sytuacja miała się inaczej.

 
 

Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział odblokowanie w najbliższym czasie granicy z Litwą. – Ponieważ Litwa ma otwarte granice z Łotwą i Estonią, to można powiedzieć, że z trzema przyjaciółmi bałtyckimi będą otwarte w ciągu najbliższych dni – doprecyzował.

 

 

Propagowanie i finansowanie z pieniędzy podatników oraz wszelkich organizacji lobby homoseksualnego poprzez m.in. instytucje unijne czy władze miast oraz koncerny wpisuje się w koncepcję zrównoważonego rozwoju i budowania tzw. odporności gospodarek. Światowe Forum Ekonomiczne przekonuje, że tylko te miasta, które afirmują subkulturę LGBT+ mają szansę na szybkie wyjście z szoku po pandemii COVID-19. Przedstawiciele agend oenzetowskich mówią także, iż bez upowszechnienia aborcji i sterylizacji niemożliwe jest osiągnięcie zrównoważonego rozwoju.

 

„Nie mogę zamknąć domu Bożego” – odpowiedział 35-letni terrorystom z Państwa Islamskiego ksiądz Ragheed Ganni. Krótko potem został zamordowany, jego proces beatyfikacyjny zakończył swój etap diecezjalny w sierpniu zeszłego roku. Niedawno ukazała się książka opisująca jego historię.

 

Prezydent Brazylii zapowiedział, że jego państwo może opuścić struktury Światowej Organizacji Zdrowia ze względu na jej jednostronną polityczną aktywność.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.