DZIŚ JEST:   24   LISTOPADA   2020 r.

Chrystusa Króla Wszechświata
Św. Andrzeja Tran An Dung i towarzyszy
 
 
 
 

Prof. Grzegorz Kucharczyk: Czy za puste kościoły na Zachodzie odpowiada koronawirus czy zupełnie inna epidemia?

Prof. Grzegorz Kucharczyk: Czy za puste kościoły na Zachodzie odpowiada koronawirus czy zupełnie inna epidemia?
fot. pixabay

Pierwszy biskup, rok urodzenia 1920, rok konsekracji 1958. Pod koniec swojego życia, w 2003 roku napisał: „W Eucharystii mamy Jezusa, Jego odkupieńczą ofiarę, mamy Jego zmartwychwstanie, mamy dar Ducha Świętego, mamy adorację, posłuszeństwo i umiłowanie Ojca. Jeżeli zaniedbamy Eucharystię, jak będziemy mogli zaradzić naszej nędzy?”. I w innym miejscu: „Kto się karmi Chrystusem w Eucharystii, nie potrzebuje wyczekiwać zaświatów, żeby otrzymać życie wieczne: posiada je już na ziemi, jako przedsmak przyszłej pełni, która obejmie człowieka do końca. W Eucharystii otrzymujemy także gwarancję zmartwychwstania ciał, które nastąpi na końcu świata”.


Jest jeszcze coś, pisał ten sam biskup: „nawiązując do chrześcijańskiej tajemnicy, architektura, rzeźba, malarstwo, muzyka bezpośrednio lub pośrednio znajdowały w Eucharystii motyw wielkiego natchnienia. […] Można zatem powiedzieć, że Eucharystia kształtowała Kościół i duchowość, i wywarła mocny wpływ na kulturę, szczególnie w sferze estetyki”.


Powołując się na nauczanie drugiego Soboru Watykańskiego, w którego obradach uczestniczył, rzeczony biskup pisał o Ofierze Eucharystycznej jako o „źródle i zarazem szczycie całego życia chrześcijańskiego”.


Drugi biskup, rok urodzenia 1961, rok konsekracji 2018. Odnosząc się w audycji radiowej do transmisji telewizyjnych i internetowych Mszy Świętych w czasie pandemii koronawirusa stwierdził, że „w reakcjach [na pandemię] niektórych wiernych przecenia się wartość Eucharystii. Jakby nie było niczego innego. Ciągle w historii chrześcijaństwa mieliśmy czasy, gdy ludzie nie mieli możliwości uczestniczenia w Mszy Świętej lub przyjęcia Komunii. Zawsze tak bywało i z tego powodu wiara się nie załamała”.


Nie wiadomo, czy biskup należący w swoim kraju do obozu „rewolucji miłosierdzia” tymi słowami, jakże delikatnie i z pasterskim wyczuleniem na potrzeby wiernych, odnosił się na przykład do sytuacji katolików w Japonii od XVII do XIX wieku, czy do położenia Kościoła w Związku Sowieckim, gdzie w obu przypadkach wierni całą swą duszą pragnęli Eucharystii, gdzie (jak na naszych dawnych kresach wcielonych do ZSRS) ludzie rozkładali na pustym ołtarzu ornat nieobecnego księdza, by w ten sposób wyrazić modlitewnie swój piekący głód Ofiary Eucharystycznej.


Biskup z rocznika 2018 ma inną wrażliwość. W tej samej audycji radiowej, odnosząc się do niedawno minionych Świąt Wielkanocnych, przyznał, że „osobiście nie uważa za dobrą rzecz, gdy każdy proboszcz, każdy ksiądz transmituje przez Internet Msze Święte z jakiejś kaplicy, czy pokoju”. Dodajmy, że ten sam biskup wraz z innymi biskupami z tego kraju podporządkował się zarządzeniom sanitarnym władz i pozamykał przed wiernymi w swojej diecezji wszystkie kościoły.


Powołał się rzeczony biskup również na nauczanie drugiego Soboru Watykańskiego: „Nie może tak być, że jesteśmy zafiksowani tylko na Eucharystii! Oczywiście jest ona ważna, ale drugi Sobór Watykański mówi, że Pan nie tylko jest obecny w Eucharystii, ale również w świętych tekstach, w lekturze Biblii”.


Nie wiadomo, czy wypowiadający te słowa biskup czytał, a jeśli czytał, to przyjął do swojego serca, słowa Katechizmu Kościoła katolickiego (w którego powstaniu miał swój udział pierwszy biskup) o tym, że „sposób obecności Chrystusa pod postaciami eucharystycznymi jest wyjątkowy. Stawia to Eucharystię ponad wszystkimi sakramentami i czyni z niej jakby doskonałość życia duchowego i cel, do którego zmierzają wszystkie sakramenty [św. Tomasz z Akwinu]”.


Między 1958 a 2018 rokiem minęło sześćdziesiąt lat. Dwa pokolenia, które oddzielają tych dwóch biskupów. Pierwszym z nich był św. Jan Paweł II, drugim – mianowany w 2018 roku biskupem niemieckiego Hildesheim Heiner Wilmer, dotychczas przełożony generalny sercanów, dziarsko zmierzający do przepaści „synodalną drogą”.


Biskup Wilmer w cytowanej wypowiedzi dla „Deutschlandfunk” (publicznego niemieckiego radia) stwierdził, że „puste kościoły, które dzisiaj mamy, być może dają przedsmak wcale nie tak odległej przyszłości”. Otrzymujemy bowiem w ten sposób obrazy, „które pokazują nam coś, czemu będziemy musieli definitywnie stawić czoła szybciej, niż dzisiaj być może zdajemy sobie z tego sprawę”.


Pytanie zasadnicze brzmi jednak: czy za puste kościoły w Niemczech i w innych krajach zachodnich odpowiada koronawirus czy zupełnie inna epidemia, które zdają się ulegać nawet tacy w sile wieku pasterze jak biskup Hildesheim?

 


Grzegorz Kucharczyk

 


Przytoczone cytaty pochodzą z encykliki „Ecclesia de Eucharistia” z 2003 roku (par. 13, 18, 49, 60) oraz z Katechizmu Kościoła katolickiego – par. 1374.

 

 

Czytaj także:




DATA: 2020-04-19 06:54
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
20
 
 
 
Skomentuj artykuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Jak widzimy "SZTUKA PODAWANIA FAKTÓW" jest narzędziem do kształtowania WIEDZY wielu ludzi /mas/ opierających się na wiedzy i opiniach Panów profesorów czynnie zaangażowanych w promocję REFORM II Soboru Watykańskiego i Nową Ewangelizację J.P.II. Ten pierwszy biskup z 1920 r. aktywnie tworzył nowy EKUMENICZNY / wieloreligijny KOŚCIÓŁ CHRZEŚCIJAN i nie przypadkowo został papieżem. Są na to DOKUMENTY. Zatem wziął odpowiedzialność za KSZTAŁCENIE SEMINARZYSTÓW , przyszłe nominacje biskupie i Naukę Kościoła Katolickiego. Zatem WSPÓŁODPOWIEDZIALNY jest za SKUTKI reform. Czy musiało jednak upłynąć 60 lat aby Pan Profesor zobaczył ZGNIŁE OWOCE reform ? Jest to nieprawdopodobne. Słabość i względy ludzkie nie pozwalają aby w MODERNISTYCZNYM "kościelnym chórze" śpiewać SWOIM GŁOSEM. Dziś pojedyncze wokale rozsypanego chóru nie tylko brzmią fałszywie ale wywołują WSPÓŁCZUCIE z powodu braku odwagi zobaczenia własnych błędów.
7 miesięcy temu / zocha
 
Niedawno w TV niemieckiej wazny polityk z NRW pan Lasche powiedzial, ze politycy zwrocili sie do biskupow o podjecie krokow ograniczajacych rozprzestrzenianie sie wirusa. To biskupi podjeli decyzje o nieodprawianiu mszy sw. w kosciele. Zatem to oni ponosza odpowiedzialnosc za te sytuacje, o wiele gorsza niz w Polsce.
7 miesięcy temu / CH
 
Biskup rocznika 1961 jest nieodrodnym synem biskupa rocznika 1920.
7 miesięcy temu / Ryś
 
Za pontyfikatu biskupa z rocznika 1920 nadzwyczjani szafarze wyrośli jak grzyby po deszczu.
7 miesięcy temu / ena
 
Słowa to jedno, a działanie to drugie. Biskup z rocznika 1920 był przeciwnikiem tradycyjnej Mszy świętej, więc dziwne te laudacje.
7 miesięcy temu / ola
 
Nic dodać nic ująć.
7 miesięcy temu / CZASY KOŃCA
 


 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIE KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.