Przywódcy Azerbejdżanu, Turcji i Gruzji zainicjowali w poniedziałek budowę pierwszego odcinka 826-kilometrowej linii kolejowej łączącej Europę z Chinami z pominięciem Rosji (Nowy Jedwabny Szlak). Odcinek 105-kilometrowy na razie połączy te trzy kraje i ma służyć przewozowi miliona pasażerów oraz 5 mln ton ładunku rocznie.
Azerbejdżan, Turcja i Gruzja połączone są już gazociągiem Baku-Tbilisi-Ceyhan i gazociągiem Baku-Tbilisi-Erzurum, ale relacje handlowe między Turcją a regionem Kaukazu są ograniczone. Nowy tabor kolejowy Baku-Tbilisi-Kars (BTK) ma dać impuls do rozwoju stosunków handlowych i nie tylko.
Wesprzyj nas już teraz!
– Baku-Tbilisi-Kars jest częścią wielkiego Jedwabnego Szlaku i ważne jest, abyśmy wdrożyli ten projekt, wykorzystując nasze własne fundusze – podkreślił podczas uroczystości inauguracyjnej turecki prezydent Tayyip Erdogan w obecności prezydenta azerskiego Ilhama Alijewa i premiera Gruzji Giorgiego Kwirikaszwiliego.
Począwszy od Baku, stolicy Azerbejdżanu, pociągi zatrzymają się w stolicy Gruzji. W mieście Akhalkalaki nastąpi dostosowanie do rozstawu torów i podróż zakończy się w tureckim Kars.
Całkowity koszt projektu szacowany jest na ponad 1 miliard dolarów, mimo że początkowo koszty wyznaczono na około 400 milionów dolarów. Większość finansowania będzie pochodziła z azerskiego państwowego funduszu naftowego. Od 2007 r. trwa modernizacja sieci kolejowej łączącej Azerbejdżan z Gruzją.
– Kilka krajów europejskich wyraziło zainteresowanie tym projektem i Azerbejdżan prowadzi rozmowy z nimi – zastrzegł Aliyev, dodając, że Kazachstan i inne kraje Azji Centralnej są zainteresowane transportem swoich towarów za pośrednictwem szlaku BTK.
Nowe połączenie skróci czas podróży między Chinami a Europą do około 15 dni, czyli o połowę w porównaniu z trasą morską i będzie o połowę tańsze w porównaniu z transportem lotniczym.
Pociągi mają wyjeżdżać z chińskich miast i kierować się w stronę Kazachstanu. W Khorgos Gateway towary będą transportowane przez Morze Kaspijskie promem do portu w Baku, a następnie załadowywane bezpośrednio do pociągów BTK, by ostatecznie trafić do Europy.
Źródło: voanews.com
AS