DZIŚ JEST:   17   LUTY   2019 r.

VI Niedziela zwykła
Św. Siedmiu Założycieli Zakonu Serwitów NMP
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 56  >   CYWILIZACJA

Bogna Białecka

Prawdziwa alternatywa dla koedukacji

#RODZINA    #GENDER    #LEWICA    #WYCHOWANIE    #WIARA

Szkoły jednopłciowe przez wieki dawały światu jednostki wykształcone, szkoły koedukacyjne zalewają świat masą półanalfabetów. Czas wreszcie coś z tym zrobić.

 

Od momentu podjęcia przez obecny rząd decyzji o likwidacji gimnazjów toczy się gorąca dyskusja na ten temat. Wiemy, że od szeregu lat uczniowie kończący szkołę średnią i trafiający na studia mają problemy przyprawiające o apopleksję co bardziej ambitnych nauczycieli akademickich. Świeżo upieczeni studenci nie potrafią czytać ze zrozumieniem, robić notatek, poszukiwać informacji w różnych źródłach (na studiach odkrywają, że Wikipedia to nie encyklopedia, a Google ma więcej niż pierwszą stronę), a do tego charakteryzują się postawą roszczeniową.

Pytanie brzmi: czy jest to wyłącznie wynik wprowadzenia gimnazjów i związanych z tym zmian w programie nauczania? Czy likwidacja gimnazjów rozwiąże problem? Wydawałoby się, że odpowiedź jest oczywista – obecna sytuacja stanowi wynik wielu różnych czynników, jednak zadziwiająco wiele osób pomija pytanie, jak powinna wyglądać reforma edukacji, aby miała ręce i nogi.

 

Jedną z propozycji edukacyjnych, którym zdecydowanie warto przyjrzeć się bliżej, jest edukacja zróżnicowana ze względu na płeć. Inaczej mówiąc: osobne szkoły męskie i żeńskie.

 

Zajmując się tym tematem, z miejsca natrafiamy na przeszkodę w postaci cenzury badań naukowych. Od szeregu lat badania naukowe nad różnicami płciowymi u ludzi są przynajmniej niemile widziane, a w praktyce – pozbawiane grantów, odrzucane przez recenzentów z przyczyn pozamerytorycznych i w podobny sposób traktowane. Coraz powszechniej słyszy się, że różnic płci w ogóle nie powinno się badać. Wskutek politpoprawności tego typu badania od lat wegetują na marginesie zainteresowań naukowców. Z przyczyn pozamerytorycznych.

 

Inny problem stanowi samo rozumienie edukacji zróżnicowanej ze względu na płeć. Czy prowadzenie wybranych lekcji osobno dla dziewcząt i chłopców w szkole koedukacyjnej zalicza się do tej kategorii? Oczywiście, nie. Tak samo jak nie można mówić o edukacji zróżnicowanej w słynnym eksperymencie przeprowadzonym w latach dziewięćdziesiątych minionego stulecia w Kalifornii.

 

W sześciu tamtejszych szkołach rozdzielono klasy na męskie i żeńskie. Ponieważ nie zauważono żadnych wyraźnych korzyści edukacyjnych, eksperyment został zakończony po kilku latach. Szkopuł w tym, że obie grupy uczyli ci sami nauczyciele (a właściwie nauczycielki), którym nie zaoferowano nawet podstawowego przeszkolenia w zakresie różnic w sposobie nauki między chłopcami a dziewczętami. Co więcej, nie wprowadzono żadnej modyfikacji metod nauczania ani nawet rozkładu dnia szkolnego, a jedynym kryterium oceny skuteczności były stopnie. Mechaniczne oddzielenie chłopców od dziewcząt nie jest edukacją zróżnicowaną.

 

 

Szkodliwe mity

Jednym z głównych promotorów edukacji rozdzielnopłciowej jest Leonard Sax. Proponuje on bardzo konkretne rozwiązania organizacji nauki. Utrzymuje na przykład, że do chłopców trzeba mówić podniesionym tonem głosu, a do dziewczynek cicho. Powołuje się przy tym na badania dotyczące różnic we wrażliwości sensorycznej (słuch i dotyk) między dziewczynkami i chłopcami. Tymczasem już dawno (Maccoby i Jacklin, 1974) udowodniono, że w tym zakresie nie występują istotne różnice między płciami! Krzyczenie do chłopców nie wnosi w ich życie niczego specjalnie pozytywnego.

 

Podstawowa trudność z Saxem polega na tym, że opiera się on przeważnie na badaniach osób dojrzałych, których wyniki przenosi na dzieci, jakby były one miniaturami dorosłych.

 

Istota problemu polega na tym, że szkoły rozdzielnopłciowe z reguły „kupują” komplet know how oparty na pomysłach Saxa lub innych źródłach korzystających z badań naukowych w sposób wybiórczy i – eufemistycznie rzecz ujmując – „twórczo je interpretują”. Kilka lat temu miałam okazję posłuchać wykładu na ten temat. Prowadząca go pani psycholog po intensywnych naciskach podała jako źródło swych tez literaturę hiszpańską. Ta z kolei okazała się bynajmniej nie badaniami naukowymi, a popularnymi poradnikami w stylu: Dlaczego mężczyźni nie słuchają, a kobiety nie umieją czytać map?

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
1
 
 
 

Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

świetny artykuł, szkoda, ze całości nie opublikowaliście na stronie (czytałam właśnie papierową wersję) metoda harcerska - ta prawdziwa, nie zethapowskie dżenderowe popłuczyny - jest bardzo spójna z w/w podejściem, inaczej się prowadzi drużyny dziewcząt, inaczej chłopców, w drużynach niekoedukacyjnych dziewczęta osiągają znacznie lepszy kompleksowy rozwój niż w koedukacyjnej
ponad 1 rok temu / Ola
 
 

Funkcjonariusze Komitetu Bezpieczeństwa Narodowego Kazachstanu zatrzymali w obwodzie turkiestańskim cztery osoby podejrzewane o działalność terrorystyczną i rozbudzanie konfliktów religijnych.

 
 

Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez niemiecką gazetę „Die Welt”, do Niemiec wraca co trzeci nielegalny imigrant wydalony z tego kraju. „Bezpośrednio po wydaleniu wsiada się w autobus powrotny do Niemiec. To niedopuszczalne” - mówi Armin Schuster z CDU.

 

Senat stanu Kentucky przegłosował ustawę zabraniającą przeprowadzenia aborcji po wykryciu bicia serca nienarodzonego dziecka. Dokument trafi następnie do stanowej Izby Reprezentantów, gdzie Republikanie stanowią większość. Głos bijącego serca jest słyszalny dla lekarza już około szóstego tygodnia życia dziecka. 

 

Polski premier podsumowując konferencję bliskowschodnią ocenił, że Polska znalazła się w centrum wydarzeń i procesów, które ukształtują nowy światowy porządek. Jego zdaniem, dziś mówi się o „procesie warszawskim” jako nowej drodze do wzmacniania pokoju na świecie.

 

Celem działań polskiego Kościoła jest „zero przypadków pedofilii” - powiedział rzecznik Konferencji Episkopatu Polski, ks. Paweł Rytel-Andrianik. Chodzi także o walkę z pedofilią nie tylko na łonie Kościoła – przekonuje.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.