DZIŚ JEST:   23   WRZEŚNIA   2019 r.

Św. Ojca Pio z Pietrelciny
Św. Tekli, męczennicy
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 22  >   TEMAT NUMERU: PRODUKTY MASOWEJ EDUKACJI

Dariusz Zalewski

Powrót do niewolnictwa


To, co obecnie dumnie nazywa się „szkołą” czy też „systemem oświatowym”, stanowi tylko jeden z elementów sprawnej machiny państwowej indoktrynacji. Szkoła już dawno przestała spełniać swe podstawowe funkcje. Nie kształtuje człowieka, lecz co najwyżej procedernika, czyli – jak rzecz trafnie ujął Henri‑Irénée Marrou – osobę wprawioną w wykonywaniu ściśle ograniczonej czynności. Słowem – zadanie dzisiejszej „szkoły” sprowadza się do kształtowania niewolników.
 

Pierwotnie myślano tak: skoro młody człowiek przynosi na świat pewien niezmienny, intelektualny potencjał, czyli jest już „zapisaną tablicą”, to mistrz‑nauczyciel nie jest mu potrzebny! Szkoła pojawiła się wraz ze słabnięciem przekonania, iż arystokratyzm jest w pełni wrodzony – gdy starożytni doszli do wniosku, że człowiek musi się jednak doskonalić.

Rzecz niezwykle ciekawa, przytoczoną powyżej skrajnie arystokratyczną ideę o wrodzonej wiedzy wybranych paradoksalnie powiela (oczywiście, z pewnymi przeróbkami) współczesna… pedagogika wolnościowa. Zadajmy sobie bowiem podstawowe pytanie: skąd tak popularny w ostatnich dekadach „bezstresowy uczeń” ma wiedzieć, jak postępować bez wskazań rodziców czy nauczycieli? Odpowiedź może być tylko jedna: musi tę wiedzę mieć w sobie. Wniosek – jest ona wrodzona, a my wszyscy jesteśmy „arystokratami”! Novum, w porównaniu ze starożytnym, skrajnym arystokratyzmem, polega na tym, że przed wiekami wyjątkowa wiedza i charakter wradzały się w nielicznych, a po Rousseau rozlały się praktycznie na wszystkich. Dziś już wszyscy wiedzą, co mają robić i nie są im potrzebni żadni wychowawcy, będący wszak w demokratycznym świecie tylko pozostałością patriarchalnych tyranów.

Konsekwencją oświatowej demokracji jest, na przykład, nowe spojrzenie na problem karania dzieci. Mały, ale z urodzenia „doskonały człowiek”, nie wymaga przecież strofowania. Mentalność klasyczna dopuszczała karanie jako formę wspomagania dziecka w walce z jego słabościami. Mentalność antypedagogiczna rezygnuje z kar, gdyż według niej stanowią one wyraz patriarchalnego podejścia do wychowania. Ten swoisty pacyfizm pedagogiczny, zwłaszcza gdy wspiera go ideologia praw ucznia, prowadzi do szkolnej anarchii.

Niekiedy pacyfistyczne wychowanie okazuje się trudne nawet dla jego ideologów. Jeden z twórców nowożytnej pedagogii, Johann Hei­nrich Pestalozzi, zabraniał stosowania kar nauczycielom, ale sam hojnie na prawo i lewo rozdawał policzki (Jan Ramsauer). Oto dobitny przykład, jak wzniosłe idee sił postępu przerastają swych pomysłodawców i animatorów.

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

Polska ma dla Rosji „nową propozycję” w sprawie zwrotu wraku samolotu Tu-154M, który uległ katastrofie 10 kwietnia 2010 roku. O rozwiązaniu poinformował prof. Jacek Czaputowicz, minister spraw zagranicznych.

 
 

W poniedziałek w Nowym Jorku odbędzie się spotkanie prezydenta Polski Andrzeja Dudy oraz prezydenta USA Donalda Trumpa. Potrwa ono maksymalnie 35 minut, ale – jak poinformował Krzysztof Szczerski, szef gabinetu Prezydenta RP – głowy państw podpiszą wspólną deklarację dotyczącą obecności amerykańskich wojsk w naszym kraju.

 

W niedzielę pierwszy raz w historii Kalisza ulicami miasta przeszedł Marsz Równości. Główne hasła homoimprezy odwoływały się do historii Polski i krajowej literatury. Padły słowa o „Rocie” jako dziele homoseksualnej kobiety, odwoływano się także do Marii Dąbrowskiej.

 

Członek Międzynarodowej Komisji Teologicznej, Marianne Schlosser nie chce dalej partycypować w pracach dotyczących tzw. drogi synodalnej obranej przez niemiecki Kościół. Nie podoba się jej zarówno metodologia jak i podejście do opracowywanych zagadnień. Jej zdaniem, wśród ekspertów  opracowujących nową drogę Kościoła w Niemczech panuje „fiksacja na punkcie wyświęcania kobiet”.

 

Jeżeli ktoś uważa, że fundamentalizm islamski skończył się wraz ze zwycięstwem nad Państwem Islamskim (ISIS) w Iraku i Syrii, to jest w wielkim błędzie. Państwo Islamskie jeszcze nie umarło – powiedział dyrektor włoskiej sekcji Papieskiego Stowarzyszenia Pomoc Kościołowi w Potrzebie Alessandro Monteduro, komentując obecną sytuację i cierpienia chrześcijan w Burkina Faso.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.