21 sierpnia 2017

Potężne chińskie inwestycje w infrastrukturę. Nowymi szlakami towary trafią także do Polski

(Prezydent Chin Xi Jinping. By VOA News [Public domain], via Wikimedia Commons)

Chiny przystępują do kolejnego etapu otwarcia dla swoich wyrobów szlaków komunikacyjnych do Azji Centralnej i dalej do Europy. Według podanych właśnie przez chiński portal „Żenmin Żibao” informacji, głównym szlakiem będzie trasa Chongqing – Łódź. Jej uzupełnienie to trasa przez Azję Centralną do Stambułu. W piątek podano także informację o podjęciu decyzji rozbudowy za kwotę ok. 6,14 mld USD portu lotniczego w Urumczi, stolicy prowincji Sinciang, z której biegną najważniejsze połączenia do Kazachstanu, Kirgistanu oraz do Rosji i Europy.

 

Chińska Republika Ludowa od 2010 roku stała się największym eksporterem na świecie. Powodzenie jej gospodarki zależy od zdolności wysłania swoich produktów i surowców za granicę, ponieważ aż ¼ PKB Chin pochodzi z eksportu. Utrata rynków oznacza dla Pekinu regres, który może wiele kosztować rządzących. Zdobycie nowych rynków to szansa na umacnianie pozycji politycznej, militarnej i ekonomicznej Państwa Środka w świecie. Coroczny eksport towarów za kwoty przekraczające 2 biliony dolarów wymaga jednak nie tylko dywersyfikacji rynków zbytu, ale także szlaków komunikacyjnych. Stąd też zainteresowanie Chin tańszymi i szybszymi połączeniami lądowymi, w miejsce odgrywających nadal wielką rolę połączeń morskich. Chiny są jednocześnie coraz większym importerem żywności i szybki transport lądowy będzie miał fundamentalne znaczenie dla zapewnienia dostaw żywności na rynek wewnętrzny. Dla zrównoważenia rozwoju i rozmieszczenia ludności konieczne stało się więc skupienie nowych inwestycji drogowych w części środkowej i zachodniej państwa, dzisiaj słabo zaludnionej i zupełnie odmiennej w charakterze od wschodu państwa.

Wesprzyj nas już teraz!

 

Podanie nowych informacji o wizji sieci transportowej dowodzi konsekwencji polityki Chin i determinacji w dążeniu do otwarcia sobie dróg w kierunku zachodnim. Informacja z chińskiego portalu „People.com” o przebiegu strategicznych tras z Chin przez Azję Centralną do Europy i sposoby jej realizacji będą z pewnością uważnie obserwowane przez państwa obydwu kontynentów oraz innych światowych graczy. Wieści z kancelarii ds. logistyki miasta Chengdu o wyznaczeniu głównej drogi z Chongqingu w środkowych Chinach do Łodzi są optymistyczne dla naszej gospodarki. Znalezienie się na głównej trasie przewozów towarowych będzie oznaczało możliwości dotarcia tą trasą także innych wyrobów i to w obydwu kierunkach. Plusem będzie też szansa na czerpanie zysków z tranzytu.

Szlak uzupełniający, wiodący z Chengdu w środkowych Chinach do Stambułu, jest dłuższy i trudniejszy ze względu na sytuację polityczną w państwach Azji i Bliskiego Wschodu. Geograficzną przeszkodą są konieczne do pokonania, w drodze do Europy, przeprawy promowe przez Morze Kaspijskie i Bosfor. To jednak nie zniechęca Chin do inwestowania w sieci drogowe integrujące zachodnią część ChRL z byłymi posowieckimi republikami azjatyckimi.

 

Mimo licznych przejawów dobrosąsiedzkiej współpracy Chin z Rosją i wspólnej grze przeciwko polityce Stanów Zjednoczonych zarówno Pekin, jak i Moskwa zdają sobie sprawę z nieuchronnej w dłuższej perspektywie konfrontacji sąsiedzkiej. Obszarów, gdzie ścierają się już interesy Chińskiej Republiki Ludowej i Federacji Rosyjskiej jest kilka – począwszy od rosyjskiego Dalekiego Wschodu, poprzez interesy w południowej części Azji i próby wejścia Pekinu do Europy Wschodniej. Strategiczne znaczenia ma Azja Centralna, gdzie konkurencja Rosji i Chin jest obecnie chyba najsilniejsza. Stąd też duża uwaga ośrodków naukowych i eksperckich w Rosji, które bacznie obserwują poczynania chińskie na pograniczu posowieckich republik azjatyckich i wewnątrz tych państw.

W opublikowanej na stronie Rosyjskiego Instytutu Badań Strategicznych ekspertyzie pt. „Jak i dlaczego Chiny budują drogi w Azji Centralnej”, autorstwa Ariny Mordwinowej, pokazane zostały inwestycje infrastrukturalne Państwa Środka, wpisujące się w realizowaną od kilku lat szeroką koncepcję otwarcia szlaków w kierunku ważnych dla Pekinu obszarów w Europie i w Azji.

 

Ekspert Rosyjskiego Instytutu Badań Strategicznych pisze, że w pierwszym etapie Chiny wzmocniły swoją sieć drogową w zachodniej części państwa (m.in. z Kaszgaru do granic z Tadżykistanem i Kirgistanem), drugim etapem była przebudowa przejść granicznych. W następnym kroku drugiego etapu Chiny włączyły się już bezpośrednio w modernizację infrastruktury drogowej w państwach sąsiadujących z nimi. Z pomocą Pekinu zmodernizowano przejścia graniczne Irkeshtam i Torugart w Kirgistanie, ponadto Chiny uczestniczyły w finansowaniu przebudowy trasy Osz – Irkeshtam – granica Chin (udział Chin w tym projekcie to 100 milionów dolarów). Dzięki zmodernizowaniu drogi przez Kirgistan Pekin otwarł sobie jednocześnie połączenie z Uzbekistanem.

 

W trzecim etapie Chiny finansują przebudowę drogi łączącej przejścia graniczne z centrami przemysłowymi i głównymi ośrodkami Kirgistanu i Tadżykistanu. Przykładem ważnego projektu w Tadżykistanie, realizowanego z udziałem Chin, jest przebudowa drogi z granicy chińsko – tadżyckiej aż do stołecznego Duszanbe, łączącej wschodnie i zachodnie regiony Tadżykistanu. Stosunkowo niedawne ogłoszenie wizji budowy Nowego Jedwabnego Szlaku jest więc konsekwencją wcześniejszych dokonań Pekinu, który swoje ambicje zdobywania nowych rynków teraz tylko nazwał chwytliwym hasłem.

 

Jan Bereza

 

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij
Komentarze(0)

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie

Udostępnij przez

Cel na 2024 rok

Skutecznie demaskujemy liberalną i antychrześcijańską hipokryzję. Wspieraj naszą misję!

mamy: 106 330 zł cel: 300 000 zł
35%
wybierz kwotę:
Wspieram