DZIŚ JEST:   24   MARCA   2019 r.

III Niedziela Wielkiego Postu
Św. Katarzyny Szwedzkiej
Bł. Szymona Łukacza, męczennika
 
 
 
 

Polska rozczarowana współpracą gospodarczą z Chinami. Co dalej z inicjatywą „16+1”?

Polska rozczarowana współpracą gospodarczą z Chinami. Co dalej z inicjatywą „16+1”?
Zdjęcie ilustracyjne FOT.REUTERS/Damir Sagolj/FORUM
#CHINY    #POLSKA    #WSPÓŁPRACA    #GOSPODARKA    #16+1    #RYNEK    #IMPORT    #EKSPORT    #EUROPA    #WSCHÓD

Mimo, że Polska zabiegała o pogłębienie współpracy Chin z krajami Europy Środkowowschodniej w ramach formatu „16+1,” w obecnej sytuacji, gdy nie widać wyraźnych korzyści z zacieśniania relacji, rząd w Warszawie podjął decyzję o wycofaniu się z tej polityki – pisze Łukasz Sarek na stronie jamestown.org.

 

Analityk i konsultant ekonomiczny związany m.in. z Asia Research Center przypomina, że nasz kraj był inicjatorem współpracy między Chinami a krajami Europy Środkowej i Wschodniej, zorganizowanej w 2012 r. Celem zaś programu było ułatwienie wymiany gospodarczej, technologicznej i kulturalnej między komunistyczną ChRL a krajami partnerskimi w Europie (inicjatywa „16+1”).

 

Polska miała być liderem w tym formacie jako ważny ośrodek w korytarzach transportowych między Chinami a Europą. Z powodu braku wymiernych korzyści dla państw europejskich, a także ze względu na napięcia między Pekinem a Waszyngtonem i presję administracji amerykańskiej, polski rząd postanowił dostosować swoją politykę zagraniczną do wymogów USA kosztem więzi z Chinami – pisze Sarek.

 

Analityk związany m.in. z Uniwersytetem Warszawskim wskazuje, że po raz pierwszy polscy urzędnicy zasygnalizowali rozczarowanie programem współpracy z Chinami jesienią 2017 r., po szczycie w Budapeszcie. Po jego zakończeniu premier Beata Szydło, chociaż mówiła o pewnych zaletach inicjatywy dodała, że Chiny są „wymagającym partnerem”.

 

Już w styczniu 2018 r. nowy premier Mateusz Morawiecki wyraził niezadowolenie z deficytu handlowego Polski z Chinami. Chwalił prezydenta Donalda Trumpa za „podejście do wolnego i uczciwego handlu”. Z kolei w lipcu tego samego roku Morawiecki nie pojechał na spotkanie grupy w Sofii, lecz wyznaczył na reprezentanta naszego kraju wicepremiera Jarosława Gowina.

 

W listopadzie ub. roku podczas konferencji „Future of Trans-Atlantic Relations” (FOTAR), która odbyła się w Hamburgu, premier Morawiecki powiedział, że Chiny stanowią wyzwanie dla NATO i świata demokratycznego. Przed świętami Bożego Narodzenia polskie MSZ wydał komunikat w sprawie zagrożeń cybernetycznych ze strony Chin, a już w styczniu br. doszło do aresztowania dwóch mężczyzn związanych ze spółką Huawei pod zarzutem szpiegostwa. Wreszcie urzędnicy ogłosili przegląd wykorzystania sprzętu Huawei w sektorze publicznym.

 

Brak oczekiwanych korzyści ekonomicznych – zdaniem analityka – to główny powód wycofania Polski ze współpracy z Chinami. O ile eksport do Chin z krajów „16+1” wzrósł w 2014 r. o 35 proc., to już rok później widoczny był spadek o 16,15 proc. W 2016 r. znowu zanotowano wzrost o 7,57 proc i w 2017 r. – wzrost o 22,39 proc. Jednak – jak pisze Sarek – za tymi liczbami kryje się „ponury obraz”. Wyjaśnia, że wartość eksportu do Chin wzrosła z 10,5 mld USD w 2013 r. do zaledwie 11,7 mld USD w 2017 r. Tymczasem import z Chin wrósł znacznie szybciej: z 57,8 mld USD w 2013 r. do 73,2 mld USD w 2017 r.

 

Kraje Wyszehradzkie (Czechy, Węgry, Polska i Słowacja) mają ponad 75 proc. udział w całkowitym eksporcie do Chin wśród państw członkowskich inicjatywy „16+1” i przypada na nie około 80 proc. importu. Średni wskaźnik tempa wzrostu deficytu handlowego dla tej grupy był najwyższy wśród pozostałych państw Europy Środkowowschodniej, przy czym Polska odnotowała najwyższy wzrost tego deficytu. Węgry były jedynym krajem Grupy Wyszehradzkiej, który odnotował umiarkowany spadek deficytu handlowego.

 

Polski eksport do Chin, który zyskał impet w 2017 roku, już w pierwszych dziesięciu miesiącach 2018 roku zmalał o połowę. Deficyt w obrotach handlowych Polski z Chinami systematycznie rósł w latach 2013-2017 (niewielki spadek odnotowano w 2015 r.), a import przekraczał eksport średnio o 10 proc. Skumulowany deficyt handlowy wyniósł ponad 106 mld USD w latach 2013-2017 (Asia Research Center, lipiec 2018 r.).

 

Niezadowolenie z rosnącego deficytu handlowego wielokrotnie wyrażali wyżsi urzędnicy, m.in. premier Morawiecki, przedstawiciele Ministerstwa Spraw Zagranicznych i ambasador Polski w Chinach.

 

Analityk wskazuje, że dodatkowo, całkowite chińskie bezpośrednie inwestycje zagraniczne (FDI) w Polsce do końca 2017 r. były w najlepszym razie miernie (około 1 mld USD lub nawet 130 mlnUSD, w zależności od metodologii liczenia). Co więcej, nawet chińskie finansowanie projektów infrastrukturalnych nie jest atrakcyjną opcją dla Polski wciąż korzystającej z funduszy UE.

 

Sarek ocenia, że inicjatywa „16+1” nie jest mechanizmem rozwoju regionalnego, ale raczej „regionalnym zgromadzeniem instytucjonalnym, które maskuje dwustronny charakter nawiązywanych stosunków między krajami”. Dlatego jej członkowie nie są w stanie stworzyć zintegrowanej społeczności o wspólnych celach.

 

Chiny chciałyby pogłębiać współpracę rolniczą, handel elektroniczny i transport. To sektory priorytetowe dla przyszłego rozwoju. Pekin nie jest jednak skłonny do otwierania swojego rynku.

 

Inicjatywę „16+1” atakuje Bruksela i Berlin. Sarek sugeruje, by Polska jako jeden z kluczowych krajów uczestniczących w tym formacie, wykorzystała swoją równoległą pozycję w UE i „grała chińską kartą” w celu wywarcia nacisku na Brukselę i Berlin, uzyskując pewne ustępstwa w ich polityce wobec Warszawy.

 

Analityk przypomina, że Niemcy są szczególnie niezadowolone z powodu rosnących wpływów Chin w regionie Europy Środkowowschodniej, który uważają za swoją strefę wpływów. W 2017 r. Pekin – by złagodzić nieco niepokój Berlina – zaprosił Niemcy do udziału w spotkaniach tej grupy.

 

Alternatywą dla formatu „16+1” jest Inicjatywa Trójmorza. Ta ostatnia koncentruje się przede wszystkim na rozwoju energetyki, transportu i sieci cyfrowych. Ma węższy zakres niż format „16+1,” a przewidywane projekty konkretnych rurociągów, linii kolejowych i autostrad, wydają się lepiej odpowiadać potrzebom regionalnym niż niejasne plany zawarte w deklaracjach formatu „16+1”.

 

Zdaniem analityka, Polska - jako jeden z filarów inicjatywy „16+1” była entuzjastą bliższych stosunków z ChRL, jednak dramatycznie zmieniła swoje nastawienie.

 

Bliska współpraca Pekinu z Rosją i jego zaangażowanie w relacje z Berlinem również nie sprawiają, że ChRL są szczególnie atrakcyjnym partnerem dla Polski. Polskie władze postanowiły bardziej skupić się na dwustronnych więziach ze Stanami Zjednoczonymi oraz projektach regionalnych, tj. inicjatywie Trójmorza, zamiast pogłębiać współpracę z Chinami. Może to mieć znaczący wpływ na przyszłość inicjatywy „16+1”.

 

Analityk konkluduje, że jest wielce prawdopodobne, iż inne kraje pójdą w ślady Polski i Czech, odchodząc od współpracy z Pekinem i tym samym utrudniając realizację chińskich planów w Europie Środkowowschodniej.

 

Źródło: jamestwown.org

AS


DATA: 2019-02-18 14:47
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
3
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Jeszcze jeden dowód na to, że nasi umiłowani przywódcy nie mają pojęcia o polityce zagranicznej, Zamiast grać na kilku fortepianach na raz, brzdąkają coś na klawikordzie. No cóż ale jak od słynnej transformacji ustrojowej, nasza dyplomacja jest wręcz okupowana przez "starszych i mądrzejszych"no to czego się spodziewać?
1 miesiąc temu / AS
 
@tal. Jeszcze czterdzieści lat temu poziom polskiej gospodarki, życia, techniki i nauki był dla Chinoli w sferze marzeń o kosmosie. Tam szczytem marzeń Chińczyka był... rower, być może rower marki Ukraina. Tam nadal jest polityczny komunizm, u nas "wolność i demokracja". Chinole niedługo polecą na Marsa a my? My niedługo będziemy marzyć o rowerach, chińskich...i oby nas na nie stać było. Dlaczego? Bo przeciętny Polak ma krótką pamięć, nie kojarzy faktów i ma na wszystko we. Teza Korwina, że zaledwie 10% ludności nie jest idiotami da się udowodnić.
1 miesiąc temu / agricola
 
Ratunkiem przed realizacją roszczeń żydowskich jest ponowne nawiązanie kontaktów z Chinami. Artykuł nie wyjaśnia do końca po czyjej stronie leży wina w niekorzystnym dotychczasowym bilansie współpracy Polska-Chiny. Należy podejrzewać winę po stronie polskiej, ulegającej naciskom USA i wygaszającej wzajemne kontakty. Rząd PiS sam kopie grób Polsce i Polakom.
1 miesiąc temu / tal
 
"Polska rozczarowana współpracą gospodarczą z Chinami." vs "Niemcy i Chiny gotowe do zacieśnienia współpracy." Bez komentarza...
1 miesiąc temu / agricola
 
Najbardziej ROZCZAROWANI są POLACY Prezydentem Dudą . Pan Prezes Kaczyński rekomendując po raz drugi niewłaściwego człowieka na tak wysoki urząd odpowiada za powstałe skandale na Konferencji a także za poddańcze relacje z USA reprezentującymi Izrael. A może własnie o to chodziło. PiS zrobił >swoje< ?
1 miesiąc temu / iskierka
 
https://www.m.pch24.pl/niemcy-i-chiny-gotowe-do-zaciesnienia-wspolpracy-,66233,i.html
1 miesiąc temu / A Niemcy odepchnęły Polskę
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.