31 grudnia 2020

Polska armia dowodzona przez cywili? Zobacz Raport specjalny Fundacji Ad Arma

(Zdjęcie ilustracyjne. Allied Joint Force Command Brunssum, CC BY-SA 2.0 , via Wikimedia Commons)

Zmiany wprowadzane do aktów prawnych od dłuższego czasu podlegają stałej tendencji, polegającej na stopniowym osłabianiu pozycji Szefa Sztaby Generalnego Wojska Polskiego i wzmacnianiu czynników cywilnych, przede wszystkim Ministra i jego aparatu biurokratycznego – zauważa Fundacja Ad Arma. To może prowadzić do skrajnego interpretowania obowiązujących przepisów w taki sposób, że Minister Obrony Narodowej mógłby próbować całkowicie wyeliminować aktywność Szefa SG WP nawet w sprawach, które teoretycznie pozostawiono w granicach jego kompetencji.

 

W związku z ostatnimi zmianami w MON, budzącymi szereg wątpliwości co do organizacji struktur Ministerstwa i sposobu kierowania Siłami Zbrojnymi RP, Fundacja Ad Arma opublikowała raport specjalny pt. „Uwagi na temat pozycji Szefa SG WP, jego roli oraz zakresu uprawnień według wybranych przepisów prawa i ich zmian na przestrzeni czasu”. Dokument zawiera nie tylko analizę dokonanych niedawno modyfikacji, ale również przedstawia je na tle innych przeobrażeń, do których dochodzi w zarządzaniu naszym państwem.

Wesprzyj nas już teraz!

 

Coraz szerszym echem, zarówno wśród zwykłych obywateli jak i dziennikarzy branżowych oraz najwyższych rangą żołnierzy, odbija się Zarządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 XI 2020 r. (20/MON) w sprawie regulaminu organizacyjnego MON. Jak wynika z analiz Fundacji Ad Arma, które opublikowano w najnowszym raporcie specjalnym, na mocy Zarządzenia Szef Sztabu Generalnego WP stracił jedyną wyraźną podstawę do samodzielnego (bezpośredniego) wykonywania działań.

 

– Zmiany wprowadzane do aktów prawnych od dłuższego czasu podlegają stałej tendencji, polegającej na stopniowym osłabianiu pozycji Szefa SG WP i wzmacnianiu czynników cywilnych, przede wszystkim Ministra i jego aparatu biurokratycznego. Omawiane Zarządzenie MON z dn. 6.XI.2020 wpisuje się tę tendencję i stwarza możliwość kwestionowania kierowniczej roli Szefa SG WP wobec Sztabu Generalnego WP – mówi Jacek Hoga, prezes Fundacji Ad Arma.

 

Zdaniem Fundacji, istnieje możliwość skrajnego interpretowania obowiązujących obecnie przepisów w taki sposób, że Minister mógłby próbować całkowicie wyeliminować aktywność Szefa SG WP nawet w sprawach, które teoretycznie pozostawiono w granicach jego kompetencji. Fundacja podkreśla też, że zaistnienie takiej sytuacji zależy w praktyce tylko od woli Ministra, który bez zmian w przepisach, jedynie stosując określoną interpretację, mógłby próbować całkowicie zmarginalizować Szefa SG WP w dowolnym zakresie.

 

Z opublikowanego przez Fundację raportu wynika też, że obecne przepisy stwarzają sytuację, w której uprawnienia Szefa SG WP nie tylko zostały sztywno ograniczone, ale Minister posiada także faktyczną możliwość decydowania, które z tych uprawnień Szef SG WP będzie mógł wykonywać.

 

– Można więc w pewnym uproszczeniu przyjąć, że wprowadzone zmiany wpłynęły nie tylko na pozycję Szefa SG WP, ale też na samą rolę „dowodzenia”, poprzez przeniesienie punktu ciężkości na sferę uprawnień cywilnych – wyjaśnia Jacek Hoga.

 

Fundacja zauważa przy tym, że pomimo wprowadzonych zmian, to Szef SG WP pozostaje osobą odpowiedzialną za przygotowanie Sił Zbrojnych RP, co wciąż wynika z art. 8 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej. Szef SG odpowiada więc m.in. za przygotowanie i wyszkolenie SZ RP na potrzeby obrony państwa, określanie celów i głównych kierunków w zakresie działalności operacyjnej i szkoleniowej, zapewnienie utrzymania w SZ RP gotowości bojowej oraz planowanie i koordynowanie logistyki SZ RP.

 

– W praktyce oznacza to, że odpowiedzialność jest po stronie Szefa SG ale decyzyjność jest w rękach Ministra Obrony Narodowej. Zmiana ta rażąco przeczy naturalnej sytuacji pozostawiania odpowiedzialności na osobie decyzyjnej. Jest to bardzo wygodne dla polityków, ale może być zabójcze dla kształtowania prawidłowych zmian w Wojsku Polskim – komentuje Jacek Hoga.

 

Fundacja jako konkretny przykład tendencji, wpisujących się w zaprezentowany w raporcie model, podaje wprowadzenie do polskiego systemu prawnego możliwości wykorzystania Sił Zbrojnych RP przez organy cywilne (np. Inspekcję Sanitarną). Z tej perspektywy, zdaniem Fundacji, można również spojrzeć na ujawnioną 29.12.2020 informację na temat szczepień żołnierzy przeciw COVID-19, wedle której od poddania się szczepieniom uzależniona będzie możliwość uzyskania awansu w wojsku. Wytyczne w tej sprawie zostały rozesłane przez Departament Kadr Ministerstwa, a więc czynnik cywilny.

 

– Należy spodziewać się, że zidentyfikowane mechanizmy będą tylko ulegać pogłębieniu, a struktury wojskowe będą stawały się coraz bardziej uzależnione od centralnej administracji rządowej – podsumowuje prezes Fundacji Ad Arma.

 

Pełną wersję raportu „Uwagi na temat pozycji Szefa SG WP, jego roli oraz zakresu uprawnień według wybranych przepisów prawa i ich zmian na przestrzeni czasu” można pobrać za darmo ze strony Fundacji Ad Arma.

 

Źródło: Fundacja Ad Arma

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij
Komentarze(4)

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie

Udostępnij przez

Cel na 2024 rok

Skutecznie demaskujemy liberalną i antychrześcijańską hipokryzję. Wspieraj naszą misję!

mamy: 105 295 zł cel: 300 000 zł
35%
wybierz kwotę:
Wspieram