DZIŚ JEST:   20   MARCA   2019 r.

Św. Wolframa
Św. Herberta, pustelnika
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 29  >   TEMAT NUMERU: PIĘTNO FASZYZMU

Rozmowa z prof. Bogumiłem Grottem

Pokłosie propagandy


Z profesorem Bogumiłem Grottem, historykiem, politologiem i religioznawcą, rozmawia Krzysztof Gędłek.

Czy zdaje Pan sobie sprawę, że z racji badawczego zajmowania się nacjonalizmem, przy jednoczesnym przyznawaniu się do tradycji myśli narodowej, dla wielu wpływowych dzisiaj środowisk jest Pan faszystą?

– Co prawda nikt mi tego w oczy nie powiedział, ale na samą myśl o takiej ewentualności śmieję się w głos. Owszem, w prywatnych rozmowach zarzucano mi nieraz „tendencyjność” w prowadzonych badaniach, nie otrzymałem jednak ani jednej negatywnej recenzji, a bardzo wiele recenzji pozytywnych, w tym także zagraniczne. Moja praca badawcza to przede wszystkim odkłamywanie całej propagandy, która narosła wokół polskiej myśli narodowej, co oczywiście nie wszystkim się podoba.

Dla środowisk lewicowo liberalnych nie ma znaczenia, czy przezwą kogoś faszystą, czy nazistą. Prawica jest bowiem obrzucana tymi epitetami naprzemiennie.

– Świadczy to oczywiście o wielkiej ignorancji historycznej albo o skrajnej tendencyjności. Mieszanie tych dwóch nurtów ideologicznych jest co najmniej niestosowne. Hugh Trevor Roper zwrócił uwagę, że w okresie międzywojennym w sferze idei zaistniało zjawisko określane jako rewolucja albo reakcja antyliberalna. Zjawisko to miało dwa skrzydła. Pierwsze: dynamiczny faszyzm, do którego zaliczały się właśnie włoski faszyzm i niemiecki nazizm. Drugie: formacja klerykalno konserwatywna. Trevor Roper zaznacza, że różnic między oboma skrzydłami nie zauważają jedynie oportunistyczni politycy i powierzchowni dziennikarze.

Ksiądz Felix Sarda y Salvany zwrócił uwagę, że liberalizm jest grzechem i tak też zatytułował swoją książkę. W przypadku formacji klerykalno konserwatywnej sprzeciw wobec liberalizmu był więc elementem światopoglądu katolickiego. Zupełnie inaczej rzecz się miała w przypadku dynamicznego faszyzmu, który nawiązywał – mówiąc najogólniej – do spuścizny przedchrześcijańskiej, pogańskiej. Między tymi dwoma skrzydłami antyliberalnego nurtu zachodzi więc głęboka różnica aksjologiczna. Trendy zaś nacjonalizmu nazistowskiego to przede wszystkim darwinizm społeczny, rasizm i szereg koncepcji filozoficznych niemających nic wspólnego z chrześcijaństwem. Na nazizmie swoje piętno odcisnął także rozprzestrzeniający się szeroko w Niemczech neopoganizm.

Natomiast faszyzm włoski był ideologią raczej płytką, ale również niezgodną z duchem katolicyzmu. Pojawił się we Włoszech w warunkach zagrożenia komunizmem i wykorzystał do objęcia władzy obawę społeczną przed komunistycznym przewrotem. Mussolini, który zresztą był ateistą, ze względów taktycznych zawarł konkordat z Kościołem, jednak nie obyło się bez napięć między stronami, stanowiących efekt wspomnianych różnic aksjologicznych.

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

Zagadnienie precyzyjnej procedury postępowania z papieżem-heretykiem nie zostało do tej pory w całej Tradycji katolickiej omówione w taki sposób, który choćby w przybliżeniu miał charakter powszechnej zgody. Do tej pory żaden papież ani żaden sobór ekumeniczny nie sformułował ani odnośnej doktrynalnej deklaracji, ani nie wydał wiążących norm kanonicznych określających procedurę postępowania z papieżem-heretykiem podczas pełnienia przez niego urzędu Piotrowego.

 
 

Rada miasta Edynburga odrzuciła projekt rozporządzenia mającego zakazać obrońcom życia czuwań przed placówkami aborcyjnymi. Grupy pro-life nazywają tę decyzję „zwycięstwem zdrowego rozsądku”.

 

W pobliżu Mediolanu pochodzący z Senegalu kierowca szkolnego autobusu podpalił pojazd wiozący uczniów. Szybka reakcja jednego z nich oraz sprawna reakcja policji zapobiegły tragedii.

 

Brytyjska premier potwierdziła w Izbie Gmin, że zwróciła się do przewodniczącego Rady Europejskiej, Donalda Tuska z wnioskiem o przeniesienie terminu brexitu na 30 czerwca. Theresa May w swoim liście zapowiedziała kolejną próbę zwrócenia się do brytyjskiego parlamentu o przyjęcie wynegocjowanych z Unią Europejską rozwiązań.

 

Coraz powszechniejsza praktyka przyjmowania Komunii Świętej na rękę, Joanna Scheuring-Wielgus na liście wyborczej Wiosny oraz pytanie co dalej z usunięciem przesłanki eugenicznej były tematami przeglądu prasy Jacka Ożoga. Gośćmi programu byli redaktorzy Marcin Austyn i Piotr Relich.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.