DZIŚ JEST:   03   LIPCA   2020 r.

Pierwszy Piątek
Św. Tomasza Apostoła
Św. Leona III, papieża
 
 
 
 

Podręcznik kontrrewolucjonisty XXI wieku

Podręcznik kontrrewolucjonisty XXI wieku

 

Katolik spoglądający na współczesny świat, czytający o milionach nienarodzonych dzieci zabijanych w łonach matek w majestacie prawa; o legalnych zabójstwach osób starszych w szpitalach; o usankcjonowanych prawnie dewiacyjnych związkach; o usuwaniu śladów dobroczynnych promieni Ewangelii z życia społecznego cywilizacji, narodów i rodzin, z pewnością może się zastanawiać: jak to jest możliwe? Dlaczego mimo tylu wysiłków obrońców porządku od kilku wieków dobro jest jakby w odwrocie, doznając raz po raz spektakularnych klęsk w postaci antychrześcijańskich rewolucji, spisków i prześladowań?

 

Od lat wielu myślicieli próbowało dokonać analizy smutnego procesu destrukcji cywilizacji Zachodu. Pośród najbardziej trafnych prób diagnozy owego kryzysu znajduje się Rewolucja i Kontrrewolucja – wybitne dzieło brazylijskiego myśliciela Plinia Corrêa de Oliveiry. Ta stosunkowo niewielkich rozmiarów praca ukazała się po raz pierwszy w Sao Paulo w 1959 roku, po czym szybko doczekała się wielu wydań na całym świecie. W Polsce nakładem Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi światło dzienne ujrzała jej druga edycja.

 

Rewolucja i Kontrrewolucja, to analiza procesu wielkiej wojny pomiędzy z jednej strony Rewolucją, której poświęcona jest pierwsza część dzieła, a która jest zdaniem Oliveiry zaprzeczeniem chrześcijańskiego Ordo. Rewolucja to powszechny, totalny i dominujący proces, który trwa już pięć stuleci. Jego etapami były więc kolejno: „rozkład średniowiecza wraz z pojawieniem się renesansu i pseudoreformacji” ze swym hasłem „Chrystus tak, Kościół nie” następnie rewolucja francuska krzycząca „Bóg tak, Chrystus nie”, później rewolucja komunistyczna z hasłem „Bóg umarł, Bóg nigdy nie istniał” i wreszcie rewolucja sorbońska, z 1968 roku z hasłem „ani Boga, ani pana”.

 

Autor wskazuje, że proces rewolucyjny przebiega najpierw w tendencjach, później w ideach, by następnie zamanifestować się w faktach, takich jak np. pseudoreformacja czy krwawa rewolucja bolszewicka. O ile o Rewolucji w faktach i ideach mówi się stosunkowo dużo, o tyle na temat jej pierwszej fazy – rewolucji w tendencjach – prawie nie mówi się wcale. I właśnie owo wskazanie na ogromne znaczenie rewolucji w tendencjach jest wielkim wkładem brazylijskiego myśliciela w kontrrewolucyjną doktrynę i praktykę. Oliveira zauważył, że nieuporządkowane tendencje z samej swej natury walczą o to, aby się urzeczywistnić. Te nieuporządkowane tendencje stanowią największą siłę napędową Rewolucji, która staje się niczym szalejący cyklon.

 

Spośród namiętności, które służą procesowi rewolucyjnemu autor podkreśla zwłaszcza pychę i zmysłowość. Pycha prowadzi do buntu przeciwko każdej legalnej hierarchii i władzy: w rodzinie, w miejscu pracy, w państwie czy w Kościele, by w końcu zrealizować jedną z „wartości metafizycznych” Rewolucji, czyli absolutną równość. Zmysłowość zaś dąży do obalenia wszelkich ograniczeń i praw, które stoją na drodze do zaspokojenia nawet najbardziej barbarzyńskich zachcianek w imię drugiej z „metafizycznych wartości” – zupełnej wolności. W ten sposób Rewolucja staje się nihilistycznym buntem przeciwko wszelkiej legalnej władzy i normom prawa Bożego, prawa naturalnego oraz jak możemy się obecnie przekonać przeciwko ograniczeniom wynikającym z samej natury, jak np. płeć.

 

Procesowi rewolucyjnemu Oliveira przeciwstawia Kontrrewolucję, widzianą jako zorganizowany ruch, którego przedstawiciele znają istotę walki pomiędzy Rewolucją a Kontrrewolucją. Ruch, którego duszą jest Kościół Katolicki. Kontrrewolucja napędzana jest przez cnoty: szczególnie przez pokorę, czystość i przez umiłowanie hierarchii. Żołnierze Kontrrewolucji pozwalają, aby Bóg kierował ich rozumem, który z kolei panuje nad wolą, a wola panuje nad uczuciowością. Wszystko to, zdaniem brazylijskiego działacza i myśliciela, musi jednak uwzględniać rolę łaski, która oświeca rozum, umacnia wolę i powściąga uczucia.

 

Dzieło Oliveiry tchnie wielkim optymizmem wynikającym z przekonania, że ostatecznie Kontrrewolucja zwycięży. Współpraca człowieka z łaską – zdaniem autora – jest przyczyną wielkich „cudów historii” jak nawrócenie imperium rzymskiego czy reconquista Hiszpanii. Ufność założyciela ruchu stowarzyszeń Obrony Tradycji, Rodziny i Własności (TFP) w ostateczne zwycięstwo jest jeszcze mocniejsza, gdyż sam Pan Jezus zapowiedział, że Kościół katolicki będzie trwał, a bramy piekielne go nie przemogą, zaś w Fatimie w 1917 roku Maryja Panna zapowiedziała, że po serii straszliwych kar ludzkość nawróci się, a Niepokalane Serce Maryi w końcu zatriumfuje.

 

Rewolucję i Kontrrewolucję polecić można wszystkim, którzy pragną zrozumieć naturę i przyczyny obecnego przerażającego kryzysu cywilizacji Zachodu. Głębia i błyskotliwość analizy oraz przystępność wywodu czynią z tego dzieła swoisty podręcznik kontrrewolucjonisty XXI wieku.

 

Arkadiusz Stelmach

 

Plinio Corrêa de Oliveira, Rewolucja i Kontrrewolucja, Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi, Kraków 2007.

 

Tekst powyższy został opublikowany w w nr. 1 magazynu "Polonia Christiana".

 

 

 

Zobacz także:

 

Rewolucja i kontrrewolucja

 

Rewolucja i kontrrewolucja

 

Krzyżowiec XX wieku

 

Krzyżowiec XX wieku


DATA: 2018-07-17 18:27
AUTOR: ARKADIUSZ STELMACH
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 
Skomentuj artykuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.