DZIŚ JEST:   23   LUTY   2019 r.

Św. Polikarpa, biskupa
Bł. Wincentego Frelichowskiego
Bł. Izabeli, królewny
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 57  >   KRZYŻOWIEC XX WIEKU

Plinio Corrêa de Oliveira

Plaster miodu, lilia i bomba


W latach siedemdziesiątych minionego stulecia dziennik „Folha de S. Paulo”, w którym Plinio Corrêa de Oliveira regularnie publikował, poprosił go o komentarz na temat dokonanego właśnie prawnego uchylenia nierozerwalności małżeństwa. Odpowiedź, której wówczas udzielił Doktor Plinio, znakomicie wpisuje się w dzisiejszą debatę na temat „małżeństw jednopłciowych”.

 

Brazylijskie Stowarzyszenie Obrony Tradycji, Rodziny i Własności (TFP) wielokrotnie w swojej historii potykało się z kwestią rozwodu – wykorzystując każdy dostępny środek prowadziło ten bój aż do końca.

Zwycięstwo zwolenników rozwodu stanowiło nie tyle wynik szczególnie zagorzałego czy skutecznego szturmu z ich strony – szturmu, który zdołał zrównać z ziemią chwalebny mur obronny nierozerwalności małżeństwa – ile raczej godnego ubolewania rozprzężenia, do którego doszło wewnątrz samego środowiska katolickiego. Ale – jeszcze raz podkreślam, choć to oczywistość – TFP wytrwało w tym boju do samego końca.

 

 

Przychodzą mi te myśli do głowy z powodu pytania zadanego przez redakcję „Folha de S. Paulo” – czy jestem za, czy przeciw zniesieniu prawnych ograniczeń rozwodów. Rzecz jasna, że jestem przeciw. Skoro widzę w rozwodzie katastrofę, mogę tylko być entuzjastycznie przychylny wszystkiemu, co ogranicza jego działanie.

Powinienem w tym miejscu dodać, że największą w tej kwestii katastrofą jest dla mnie nie sam rozwód, ale raczej okropna rozwiązłość obyczajów, która od wielu lat stopniowo a nieubłaganie rozpowszechnia się w naszym kraju. To jest właśnie podstawowa i ostateczna przyczyna, której sam rozwód stanowi zaledwie tragiczny efekt.

Co zaś niezwykle istotne, stale rosnąca liczba Brazylijczyków – czy to praktykujących katolików (!), czy też nie, ba, nawet ateistów – zgadza się w tym punkcie.

 

 

Jako że uważają, iż ślubowi cywilnemu między rozwodnikami (lub między rozwodnikiem a osobą w stanie wolnym) brakuje treści moralnej, nie biorą go na poważnie. Stąd więc, w niezliczonych przypadkach wolą żyć razem bez żadnej „pustej” ceremonii społecznego kontraktu. Przecież do czasu, kiedy w nasze prawa wkradł się rozwód, w obyczajach niezliczonych grup społecznych naszego kraju istniał szeroko rozpowszechniony konkubinat!

Wydaje się, iż niektóre osoby popierające dopuszczalność rozwodów sądziły, że natychmiast po jej wprowadzeniu, spadnie istna lawina wniosków o rozerwanie matrymonialnej więzi – coś na kształt masowego pędu nieszczęśliwie zawartych małżeństw wreszcie „oswobodzonych” z prawnych restrykcji i żądnych założenia nowych związków. W niektórych miejscowościach całkiem na poważnie rozważano możliwość powołania nowych sądów – specjalnie przeznaczonych do zajęcia się ową „lawiną”.

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 
 

 

Niekiedy zdaje Ci się, że zasnął Pan… i o Tobie zapomniał. Miota Tobą szalejący orkan gwałtownych pokus cielesnych i już powstaje w Tobie straszliwa myśl: „Nie! Nie mogę dłużej wytrzymać! Nie mogę się powstrzymać!” Byleś się jeno nie poddał Synu drogi! Uchwycić się ręki Pana, jak to uczynił z falami walczący, tonący św. Piotr, i wołaj w modlitwie: „Panie! S. O. S. Save our souls! Ratuj duszę moją!”

 

 
 

1859 – zmarł Zygmunt Krasiński, poeta, wieszcz, konserwatywny myśliciel polityczny. Jego spuścizna literacka obejmuje powieści, dramaty, poezję, rozprawy polityczne, literackie, religijne, filozoficzne oraz bogatą korespondencję. (ur. 1812).

 

Kazimierz Przeszowski z Centrum Życia i Rodziny mówi o zagrożeniach płynących z edukacji seksualnej i programów promocji LGBT, które władze Warszawy implementują do programu nauczania dzieci.

 

Izraelski dziennik „Jerusalem Post” przyznał, że na swoich łamach dystrybuował nieprawdziwe informacje o rzekomym morderstwie 200 tys. Żydów, którego mieli dokonać Polacy. Redakcja przyznała, że informacje, którymi się posługiwała, nie były rzetelne i podkreśliła, że Polacy odpowiadają za uratowanie 100 tys. Żydów z Holocaustu.

 

Dwaj niemieccy biskupi opowiadają się za zmianami w celibacie. Bp Peter Kohlgraf z Moguncji i bp Georg Bätzing z Limburga podkreślają wprawdzie, że bezżenność ma swoje zalety, ale ich zdaniem byłoby lepiej, gdyby była fakultatywna.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.