DZIŚ JEST:   22   WRZEŚNIA   2019 r.

XXV Niedziela zwykła
Św. Maurycego z Towarzyszami
Św. Tomasza z Villanueva
 
 
 
 

Pendolino na polskich torach

Pendolino na polskich torach
fot.Miaow Miaow/wikimedia.commons/GNUlicence
#WŁOCHY    #TURYN    #KOLEJ    #PENDOLINO    #PKP    #CHORZÓW    #KATOWICE

Wszystkich korzystających z usług Polskich Kolei Państwowych, nieustannie utyskujących na warunki podróżowania, opóźnienia czy fatalny stan taboru kolejowego, ucieszy zapewne wieść, że już pod koniec 2013 roku na polskich torach pojawią się nowoczesne, superszybkie pociągi pendolino.

 

PKP Intercity zakupiło je w ilości 20 sztuk już w maju ubiegłego roku, a wartość taboru, zaplecza technicznego oraz koszty utrzymania przez 17 lat opiewają na 665 mln. euro. Produkcja tych nowoczesnych pociągów ruszyła jednak dopiero z początkiem kwietnia tego roku. Pierwotnie miały być one produkowane w fabryce Alstom-Konstal w Chorzowie jednak wycofano się z tego pomysłu i ostatecznie przyjadą one do nas z zakładów Savigliano pod Turynem.

 

Obecnie przedstawiciele PKP Intercity omawiają już tylko szczegóły dotyczące informacji dla pasażerów, aranżacji wnętrz pociągów oraz  ich nazwę. Propozycje są trzy: Aero, Błyskawica i Bielik, nieoficjalnie jednak skłaniają się do tej ostatniej. Przygotowano już znak graficzny, wiadomo też jaki będzie układ foteli. Pociągi Pendolino oferować będą podróż w trzech klasach: drugiej, pierwszej oraz, będącej nowością w PKP, klasie biznes.

 

Ile będzie nas kosztować ten luksus? Jeśli chodzi o klasę biznes i klasę pierwszą cena będzie zależała od częstotliwości podróżowania, w przypadku klasy drugiej od daty zakupu biletów – im wcześniej, tym taniej. Najtańszy bilet w drugiej klasie np. z Warszawy do Gdyni, Krakowa czy Katowic będzie kosztować ok 60 zł. najdroższy w klasie pierwszej ok 150 zł. O cenach w klasie biznes nic nie wiadomo, może za wyjątkiem tego, że z pewnością przekroczą możliwości finansowe zwykłych podróżnych.

 

Jak szybko będziemy podróżować? Z Warszawy do Trójmiasta czas trwania podróży ma wynieść ok. 2,5 godziny, maksymalna prędkość może wynieść 160 km/h. Jeśli chodzi o trasę Warszawa – Kraków i Warszawa – Katowice podróż będzie trwała ok 2 godzin i 15 minut (na Centralnej Magistrali Kolejowej między Zawierciem a Grodziskiem Maz. pociąg może rozwinąć prędkość nawet 200 km/h).

 

Jest jednak jeden problem. Unia Europejska, która ma w połowie sfinansować ten projekt (pieniądze mają pochodzić z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, druga część z kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego) ma wątpliwości, czy 10-letnia umowa między PKP Intercity a Ministerstwem Infrastruktury na świadczenie przewozów międzywojewódzkich, nie łamie unijnego prawa. Jeśli kontrola potwierdzi obawy Brukseli, finansowanie projektu będzie poważnie zagrożone, a podróżni być może będą musieli się pożegnać z marzeniami o podróżowaniu polską koleją w ludzkich warunkach.

 

Byleby tylko pendolino miały rzeczywiście po czym jeździć. Bo znów okaże się, że wydamy setki milionów złotych na najnowocześniejszy tabor, który będzie można podziwiać jedynie na bocznicach kolejowych, a znając polskie realia nie jest to wcale wykluczone.

 

I.Sz.

 

Źródło: www.gazetaprawna.pl


DATA: 2012-04-06 12:41
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Dobrze powiedziane!!
ponad 7 lat temu / Baca!!
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.