DZIŚ JEST:   25   LUTY   2020 r.

Św. Cezarego z Nazjanzu
Św. Modesta z Trewiru
 
 
 
 

Pendolino – Ferrari na polnych drogach?

Pendolino – Ferrari na polnych drogach?
fot.Travelarz/wikimedia.commons
#ZAKUP PENDOLINO    #FERRARI    #POCIĄG    #KOLEJE    #PKP    #PENDOLINO

Czesław Warsewicz, były prezes PKP Intercity stwierdził w wywiadzie dla tygodnika „wSieci”, że przetarg na pociągi Pendolino był „kuriozalny”, a sam tabor – niedostosowany do polskich warunków – jest drogą zabawką, za którą w sporej mierze zapłaci polski podatnik. Pojawiają się ponadto podejrzenia o łapówki.

 

– To śmierdzi z daleka. W mojej ocenie w tej sprawie jest drugie dno i mam nadzieję, że następny rząd dogłębnie tę sprawę zbada (...). Mówiąc wprost – ktoś za to coś wziął, gdzieś poszły łapówki, procenty, jakieś dziwne transfery. To był kuriozalny przetarg. Mieliśmy do wydania 3 mld zł. I ostatecznie w roku 2011 została złożona tylko jedna ważna oferta. Inne rzekomo nie spełniły wymogów! Tak się uczciwych, prawdziwych przetargów nie przeprowadza – oburzał się Warsewicz.

 

Zdaniem byłego prezesa PKP Intercity, Pendolino to „rodzaj paciorków rzuconych dzikiemu ludowi, kolorowy gadżet, którym chwali się władza”, a nie dobry interes i skok modernizacyjny. – To, co kupiła rządząca dziś ekipa, to zabawka. Nie towarzyszy temu żaden szerszy plan, nie ma choćby centrów komunikacyjnych, punktów przesiadkowych z parkingami, dobrze skomunikowanych z przedmieściami i mniejszymi miastami, które zapewniłyby nowym pociągom pasażerów. W efekcie obawiam się, że ta cud zabawka doprowadzi do bankructwa PKP Intercity – ostrzegł Czesław Warsewicz.

 

PKP Intercity kupiły Pendolino razem z usługą utrzymania i wybudowania nowego zaplecza technicznego za łączną kwotę 665 mln euro, czyli niemal 3 mld zł. Około jednej trzeciej tej kwoty, czyli 200 mln euro na zakup samego taboru będzie pochodziło z funduszy unijnych, resztę zapłaci polska spółka, która zaciągnęła na ten cel kredyt w euro o równowartości 1,5 mld zł, sama przynosząc co roku straty. Według słów Warsewicza, transakcja ta przypomina  „kupienie skórzanych mebli do lepianki z walącym się dachem”. – Inna sprawa, że nie jestem pewien, czy nie to właśnie jest celem, czy nie chodzi o zniszczenie całego sektora kolejowego, by w to miejsce wszedł jakiś prywatny czy zagraniczny przewoźnik lub inwestor – zastanawiał się Warsewicz.

 

Pojawiają się też podejrzenia o korupcję, ponieważ w 2000 r., w wyniku wykazania rażącej niegospodarności przez NIK, unieważniono już rozstrzygnięty przetarg na zakup Pendolino. Co więcej, w zasadzie w każdym kraju, gdzie firma włoska Alstom (producent Pendolino) dostarczała swoje produkty lub usługi, wykrywano korupcję, a łapówki sięgały nawet 15 proc. wartości kontraktu (m.in. 6,8 mln dolarów za wygranie kontraktu na budowę linii metra w San Paulo w Brazylii).

 

 

Źródło: wsieci.pl

Tomasz Tokarski

 


DATA: 2013-12-04 07:46
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

- tak, Pendolino będzie miało gdzie jeździć, na początek 200 km/h po CMK i fragmentach trasy Warszawa-Gdańsk, potem 220-230 km/h na CMK, być może kiedyś 250 km/h, - będziemy mieć w 2015/2016 roku ok. 400 km torów na 200 km/h w tym ok. 150 km na 230/250 km/h - nie, nie kupiono PESY ani żadnego innego pociągu z Polski, bo nie wystartowali w przetargu, - nie, PESA czy NEWAG nie zrobią tego dużo taniej i na pewno nie o podobnym standardzie, i na pewno nie do 250 km/h, - tak, Pendolino jest budowane we Włoszech, ale Alstom dużo części produkuje w swojej fabryce w Polsce, - nie, nie ma wychylnego pudła, ponieważ PKP IC uznało, że będzie za drogie w kupnie i eksploatacji, - nie, nie stanie w zimie, jest dostosowane do -25 st. i ma instalacje antyoblodzeniowe, podobne składy jeżdżą w Finlandii, - tak, na Zachodzie to jest zwykły pociąg, ale u nas nie, dlatego media i ludzie się nim interesują, - tak, rząd próbuje zbić na tym polityczny kapitał i każdy polityk by to zrobił
ponad 6 lat temu / komentując dalej brednie wsieci
 
Odpowiedź PKP Intercity na kłamstwa i manipulacje Warsewicza: http://www.rynek-kolejowy.pl/49678/pis_zlozyl_wniosek_o_kontrole_zakupu_pendolino.htm Powinni go jeszcze pozwać.
ponad 6 lat temu / kzyn
 
Warsewicz - hipokryta, kłamca, manipulator. To nikt inny jak Czesław Warsewicz był prezesem PKP Intercity, kiedy rozpisano przetarg na te pociągi i określono takie a nie inne wymagania (II połowa 2008 roku, Warsewicz prezesem był do stycznia 2009). Wszystko co potem się stało jest konsekwencją decyzji podjętych przez PKP Intercity za panowania Czesława Warsewicza. To za jego rządów sformułowano wymogi przetargu w taki sposób, że nie spełniał ich żaden polski producent (zresztą na dzień dzisiejszy, po 5 latach Pesa i Newag nadal ich nie spełniają). To za Warsewicza nie wpisano do przetargu WYMAGANIA na wychylne pudło. Tym samym Czesław Warsewicz jest OSTATNIĄ osobą, która ma prawo krytykować zakup Pendolino.
ponad 6 lat temu / kzyn
 
sprawa jest prosta - wszyscy działacze PełO wraz z rodzinami wykupią za swoje ten kolorowy złom i wyjadą nim z Polski precz, najlepiej trasą transsyberyjską, aż do stacji końcowej, bez prawa powrotu
ponad 6 lat temu / jaro
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.