DZIŚ JEST:   15   PAŹDZIERNIKA   2018 r.

Św. Teresy z Avila, Doktora Kościoła
Św. Aurelii, pustelnicy
 
 
 
 

PE zakaże biopaliw z oleju palmowego. Jest bardziej szkodliwy niż ropa

PE zakaże biopaliw z oleju palmowego. Jest bardziej szkodliwy niż ropa
źródło: pixabay.com

Przedstawiciele trzech największych koalicji Parlamentu Europejskiego 10 stycznia dogadali się w sprawie ograniczenia produkcji biopaliw. Na początku lat 90. władze krajów europejskich „stymulowały” rynek - tak jak teraz czyni się to zachęcając do elektromobilności - do ich stosowania.

 

Okazało się jednak, że paliwa uchodzące początkowo za „ekologiczne” są gorsze niż ropa. Ich produkcja przyczynia się do niszczenia lasów, wymierania zwierząt i spekulacji cenami żywności, doprowadzając do ubożenia ludności w niektórych częściach świata. Politycy nie chcą już zwiększać udziału biopaliw w mixie energetycznym ponad to, co państwa osiągnęły do 2017 r. Jednocześnie są zdeterminowani, by zakazać produkcji biopaliw z oleju palmowego.

 

Posłowie Europejskiej Partii Ludowej (PPE), grupy Socjalistów i Demokratów (S&D) oraz Sojuszu Liberałów i Demokratów na rzecz Europy (ALDE) w Parlamencie Europejskim przedłożą poprawkę do głosowania na sesji plenarnej w Strasburgu w dniu 17 stycznia. Podkreślono, że poprawka zostanie najprawdopodobniej przyjęta na posiedzeniu plenarnym, biorąc pod uwagę, że będą głosować zgodnie ze swoimi partyjnymi wytycznymi.

 

Politycy, którzy planowali drastyczne ograniczenie udziału biopaliw w rynku transportowym, ugięli się pod naciskiem lobby rolników i zgodzili się, że udział biopaliw uprawnych w każdym państwie członkowskim będzie ograniczony do poziomu, który każdy kraj osiągnął w 2017 roku. Limit ten byłby kontynuowany do 2030 r. UE zmierza jednak w kierunku „zerowego udziału oleju palmowego” w transporcie do 2021 r. Komisja Europejska zaproponowała zmniejszenie udziału biopaliw roślinnych w transporcie z maksymalnie 7 proc. w 2021 r. do 3,8 proc. w 2030 r.

 

W praktyce – zgodnie z zaproponowaną nowelizacją – kraj, który miał 5- procentowy udział biopaliw uprawnych (znanych również jako biopaliwa pierwszej generacji) w swoim koszyku energetycznym w 2017 r., będzie mógł mieć ten sam udział do 2030 r.  Jednak w przypadku krajów, w których udział biopaliw wynosi mniej niż 2 proc., będą one mogły zwiększyć jego produkcję, by spełnić cel 12 proc. udziału energii ze źródeł odnawialnych w transporcie.

 

Celem regulacji jest uniknięcie drastycznego ograniczenia niskiego udziału biopaliw aż do roku 2030 i jednocześnie zakazanie od 2021 r. produkcji biopaliw z oleju palmowego. Po 2021 r. nie będzie on już traktowany jako energia odnawialna. Inwestorzy zaangażowani w branżę biopaliw ostrzegali wcześniej, że drastyczne wycofywanie się z biopaliw produkowanych z roślin uprawnych może „zabić” przyszłe inwestycje w zaawansowane biopaliwa i wstrząśnie branżą. Zareagowali także rolnicy, wskazując, że Bruksela podważa zaufanie inwestorów ze względu na nieustannie zmieniające się zalecenia polityczne.

 

Pierwsza dyrektywa w sprawie odnawialnych źródeł energii wyznaczyła cel osiągniecia 10-procentowego udziału odnawialnych źródeł energii w sektorze transportu, w tym biopaliw pierwszej generacji produkowanych z tzw. roślin spożywczych. Ale ta dyrektywa została zmieniona w 2015 r. i dlatego od października ub. roku udział biopaliw pierwszej generacji został ograniczony do 7 proc. zużycia energii w transporcie lądowym. Zgodnie z propozycją KE, w 2030 r. biopaliwa miałyby stanowić maksymalnie 3,8 proc. w transporcie.

 

Pekka Pesonen, sekretarz generalny Copa-Cogeca, stowarzyszenia europejskich rolników i spółdzielni rolniczych zarzucił władzom UE, że „polityka UE w zakresie biopaliw jest niestabilna i nie tworzy sprzyjającego klimatu dla zakładania nowych komercyjnych zakładów produkujących biopaliwa”.

 

- Biopaliwa mają kluczowe znaczenie dla dekarbonizacji sektora transportu. Nie zastąpimy całej naszej floty transportowej z dnia na dzień pojazdami elektrycznymi, a zatem biopaliwa mają kluczową rolę do odegrania w perspektywie krótko- i średnioterminowej. Jednak pewność inwestorów jest potrzebna – podsumował kompromis partii w sprawie zmiany prawa Sean Kelly, irlandzki deputowany.

 

Na początku lat 90. francuskie władze, podobnie jak i innych krajów w UE (Polska ma jeden z większych udziałów w rynku) wprowadziły szereg regulacji, by „zachęcić” inwestorów do innowacji i produkcji biopaliw. Uzasadniano to koniecznością dekarbonizacji i ochrony klimatu przed rzekomym ociepleniem.

 

Potem okazało się jednak, że biopaliwa nie są obojętne dla środowiska. Jak dowodził chociażby Nick Hewitt z England’s Lancaster University, rośliny uprawiane w celu zastosowania ich w produkcji biopaliw emitują związki chemiczne, które w połączeniu z obecnymi w atmosferze zanieczyszczeniami, stanowią zagrożenie zarówno bezpośrednio dla człowieka, jak i dla rolnictwa.

 

Co więcej, wskutek zwiększania obszaru ziemi wykorzystywanej do uprawy roślin, z których produkowane jest paliwo, wycinane są drzewa w Indonezji, Malezji, Brazylii czy innych rejonach świata. Wymierają rzadkie gatunki zwierząt. Tym samym, zamiast chronić środowisko, szkodzi się. Z kolei zaś fundusze hedgingowe spekulują cenami artykułów rolnych, co przyczynia się do ubożenia ludności najbardziej potrzebującej. Uderza się w podstawowy cel tzw. zrównoważonego rozwoju, czyli rzekomą walkę z ubóstwem.

 

Brytyjska Royal Academy of Engineering dowodziła w ub. roku, że biopaliwa są potrzebne w transporcie lotniczym, ale powinny one pochodzić z odpadów, a nie z upraw spożywczych. Popyt na biopaliwa oparte na żywności, takie jak olej palmowy, prowadzi do niszczenia lasów tropikalnych – Akademia podkreśliła w swoim sprawozdaniu. Wyjaśniono, że niektóre biopaliwa, takie jak olej napędowy produkowany z roślin spożywczych, doprowadziły do ​​większej emisji niż emisje z paliw kopalnych, które miały zastąpić.

 

Autorzy opracowań zwrócili uwagę, że dziesięć lat temu biopaliwa uznawano za idealne, niskoemisyjne, zastępujące ciekłe paliwa kopalne, które zasilają większość światowych systemów transportowych. Wzrosły jednak obawy, że biopaliwa pierwszej generacji, produkowane z roślin spożywczych, zwiększały ceny żywności i często były tak zanieczyszczające, jak paliwa kopalne, a  nawet bardziej.

 

Ubiegłoroczny raport łączy ponad 250 analiz wpływu biopaliw na świecie, w tym, w jaki sposób popyt na biopaliwa opartych na roślinach jadalnych przyczynia się do niszczenia lasów i torfowisk, wskutek rozszerzania przez rolników upraw. Ostrzega również, że obietnica czystych biopaliw z alg pozostaje daleko w tyle, a obecne wersje są znacznie gorsze od oleju napędowego.

 

Naukowcy odkryli, że gdy uwzględniono zmiany użytkowania gruntów, i wykorzystanie wszystkich znaczących rodzajów roślin do produkcji biopaliw - oleju palmowego, soi, rzepaku i słonecznika – okazało się, że w wyniku procesu produkcji emitowano więcej dwutlenku węgla niż w przypadku stosowania oleju napędowego. Rozrastające się plantacje spowodowały zniszczenie tropikalnych lasów deszczowych, wymieranie orangutanów, nosorożców i tygrysów sumatryjskich oraz słoni.

 

Źródło: euractiv.pl., guardian.co.uk

AS


DATA: 2018-01-11 15:23
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
2
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Z tym CO2 to szaleństwo jakieś, jego znaczenie w efekcie cieplarnianym jest pomijalne, to przede wszystkim para wodna. A od pogody wara. Pana Boga to dziedzina, wystarczy już tego antropocentryzmu.
9 miesięcy temu / kskiba19
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.