DZIŚ JEST:   12   GRUDNIA   2018 r.

NMP z Guadalupe
Św. Finiana z Clonard
Bł. Konrad z Offidy
 
 
 
 

W 690. rocznicę kanonizacji

Pamiętajmy o św. Tomaszu!

Pamiętajmy o św. Tomaszu!
Andrea di Bonaiuto 1366-7

Trudno przecenić rolę, jaką Akwinata odegrał w myśli chrześcijańskiego Zachodu. Rzecz jasna, tego katolickiego, ufundowanego na grecko-rzymskich fundamentach. Chcąc nie chcąc potwierdzali i dalej potwierdzają ją krytycy, traktujący myśl św. Tomasza jako źródło katolicyzmu „wojującego” a epokę, w której żył i tworzył, jako okres wyjątkowo „mroczny”.


Awersja łączona często z pogardą wobec myśli św. Tomasza, neotomizmu jak i szerzej, neoscholastyki, stała się w ostatnich dekadach wieku XIX jak i w połowie wieku XX znakiem rozpoznawczym środowisk, których skądinąd nie łączyło nic, poza głęboką wrogością do katolicyzmu. Nadal pokutuje obraz „zbrojnej” teologii stojącej na straży Kościoła „zamkniętego”, katolickiej filozofii „z nożem w zębach”. Tak też często przedstawiano myśl tomistyczną, co podyktowane bywało także ideologicznymi względami.


Taki zniekształcony obraz jest starannie podtrzymywany po dziś dzień, dostarczając „autorytetom” okazji do radosnych kompromitacji. Zaledwie kilka miesięcy temu jedna z dyżurnych lewicowych „filozofek” (nominasunt odiosa) zarzucała Josephowi Ratzingerowi „rewitalizację tomizmu”, co ma być (jakby inaczej!) sprzeczne z postanowieniami ostatniego soboru. Tak drogiego przecież obserwatorom „życzliwym” Kościołowi.


Pozostawiając na marginesie zasadnicze kwestie późniejszych skażeń, „dogmatyzacji” czy „systemowości” myśli św. Tomasza, warto wrócić do podstaw. Rację miał Leon XIII akcentując konieczność zachowania zgodności rozumu i wiary, racjonalność objawienia, rolę, jaką filozofia odgrywa w życiu społeczeństw. Potwierdza to ślepa uliczka postmodernizmu.


Jak pisze o. Michał Paluch w pracy „Dlaczego Tomasz”: „Jeśli chcemy więc zrozumieć, na czym polega istotny wkład katolicyzmu w formowanie naszej tożsamości, trudno o lepszego niż Tomasz przewodnika”. Spotkanie z myślą Doktora Anielskiego może stać się dużą niespodzianką.


Tym bardziej, że święty Tomasz to nie tylko nauczyciel i filozof, ale i teolog, kaznodzieja – znakomity przewodnik po problemach wiary. Problemach najzupełniej współczesnych, mimo upływu tylu stuleci. Jak wskazując na Akwinatę podkreślał Benedykt XVI, „to wielka łaska, kiedy teologowie potrafią przemawiać do wiernych w sposób prosty, zrozumiały i z zapałem. Posługa przepowiadania pomaga samym ekspertom teologicznym w osiągnięciu zdrowego realizmu duszpasterskiego i wzbogaca intensywnymi bodźcami ich poszukiwania naukowe”. Łaska to wielka, jak i dziś rzadka, co czyni Doktora Anielskiego wzorem szczególnie potrzebnym.



Mateusz Ziomber


DATA: 2013-07-24 17:31
AUTOR: MATEUSZ ZIOMBER
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Lewy: i tak tego nie złapiesz poczytaj sobie KryPola!!
ponad 5 lat temu / NOP
 
Problemem jest to, ze tylko w tradycjonalistycznych seminariach studium opiera się o filozofię wieczystą. W Polsce w większości przypadków mocno stoi filozofia dialogu, personalizm, fenomenologia itd.
ponad 5 lat temu / Mlody
 
Gorąco polecam prace ś.p. ojca Krąpca jak i publikacje lubelskiego ośrodka filozoficznego.
ponad 5 lat temu / Piotr
 
Jak widać po wpisach prawdziwa nauka Kościoła nudzi... po co nią się zajmować... a już rozumieć to ponad siłę.....
ponad 5 lat temu / Soplica
 
Mie tam filozofia ani zebi ani grzeje. Ale dawniej to ksieza przynajmniej mowili składnie i z logika
ponad 5 lat temu / xyz
 
Naprawde nie macie się juz czym zajmować....
ponad 5 lat temu / Lewy
 


 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.