DZIŚ JEST:   27   PAŹDZIERNIKA   2020 r.

Św. Frumencjusza z Aksum
Św. Sabiny, męczennicy
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 31  >   CREDO

Kardynał Jorge Medina Estévez

Oto Baranek Boży


Jednym z najpopularniejszych imion, jakimi Pismo Święte i Tradycja Kościoła obdarzają Jezusa Chrystusa, jest bez wątpienia miano Baranka. Wizerunek zabitego i wskrzeszonego Baranka dzierżącego sztandar zwycięstwa to nader częsty motyw chrześcijańskiej ikonografii.


Baranek był zwierzęciem, które w liturgii starożytnego Izraela składano Bogu w ofierze poprzez zabicie, pozbawienie krwi i częściowe bądź całościowe spalenie na ołtarzu.
Jeśli zwierzę zostało całkowicie strawione przez ogień, ofiarę taką określano mianem ofiary całopalnej. Jeżeli natomiast dochodziło jedynie do jego częściowego spalenia, mówiono o ofierze pokoju bądź o ofierze komunijnej, gdyż składający ją otrzymywał część mięsa, aby je spożyć wraz z rodziną.

Wola ofiarowania się Bogu

Składanie ofiary stanowiło symbol – śmierć zwierzęcia i pozbawienie go krwi oznaczało wolę człowieka oddania Bogu swojego życia jako rezultat uznania Go za najwyższego Mistrza i Pana wszystkich rzeczy, jedynego będącego godnym oddawania Mu czci – tak jak to wyraża akt złożenia ofiary.
Z tego też powodu w Izraelu zawsze za wielki grzech uznawano składanie ofiar stworzeniom bądź wizerunkom fałszywych bogów. Stary Testament – także we fragmentach dotyczących czasów sprzed epoki Mojżesza i jego prawa – wspomina o rozmaitych ofiarach składanych Bogu przez człowieka (czytamy o tym w pierwszych siedmiu rozdziałach Księgi Kapłańskiej).

Ofiary zapowiadające Eucharystię

Spośród rozmaitych ofiar składanych Bogu szczególnie znana jest ofiara Abrahama, w której miał on złożyć własnego syna Izaaka (Rdz 22, 1–19). Jak pamiętamy, w ostatniej chwili anioł powstrzymał rękę Abrahama, pozwalając mu zamiast chłopca złożyć w ofierze baranka. Ofiarę tę od zawsze uważano za profetyczną prefigurację ofiary krzyżowej Chrystusa.
Ogromne znaczenie posiada także ofiara paschalna celebrowana przez żydów w wigilię ich wyjścia z Egiptu (Wj 12, 1–13): krew zabitego baranka, którą oznaczono drzwi domów, chroniła pierworodnych ludu Izraela w noc gniewu Bożego, kiedy wszystko pierworodne w Egipcie – zarówno wśród ludzi, jak i zwierząt – miało zginąć...

Kardynał Jorge Medina Estévez


Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

Dusze małe zajmują się w modlitwie tylko swoimi ciasnymi, osobistymi interesami. Inne wciągają w obręb modlitwy swoich krewnych, przyjaciół, wspólne interesy rodzinne. To już nieco więcej. To, że modlimy się za siebie, to sprawa potrzeby, ale żeby modlić się za innych, do tego trzeba mieć serce otwarte, pełne miłości.

 
 

1793 – powstańcy wandejscy (Wielka Armia Katolicka i Królewska) w bitwie pod Entrames pokonali wojska Republiki Francuskiej. Armia katolicka dowodzona przez młodego markiza Henryka de Rochejacquelin, ruszyła w kierunku Paryża. W pobliżu Majenny doszło do zwycięskiej bitwy z podwładnymi gen. Franciszka Józefa Westermanna.

 

Furia mentalnych faszystów spod znaku czerwonego  pioruna w kształcie hitlerowskiej „runy sieg” skierowała się przeciw Kościołowi. Od niedzieli ze wszystkich stron kraju spływają informacje o napadanych, profanowanych lub dewastowanych świątyniach. Także od niedzieli rozpoczęła się spontaniczna akcja pilnowania świątyń. Czas rozszerzyć działania obronne na wszystkie parafie!

 

Liturgie bożonarodzeniowe papieża Franciszka w Watykanie będą w tym roku sprawowane bez udziału wiernych – podaje agencja CNA. Oficjalnie przyczyną jest kryzys związany z pandemią koronawirusa.

 

Grupa młodych osób, głównie ze środowisk narodowych oraz warszawscy kibice obronili kościół na stołecznym Placu Trzech Krzyży przed agresją lewicowej tłuszczy. Policja, która podczas niedawnej demonstracji „covidosceptyków” wykazała się energiczną interwencją i zdecydowaniem, wobec napastliwego tłumu prezentowała ogromną powściągliwość.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIE KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.