DZIŚ JEST:   15   LUTY   2019 r.

Św. Klaudiusza la Colombiere
Bł. Michała Sopoćki
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 31  >   CREDO

Kardynał Jorge Medina Estévez

Oto Baranek Boży


Jednym z najpopularniejszych imion, jakimi Pismo Święte i Tradycja Kościoła obdarzają Jezusa Chrystusa, jest bez wątpienia miano Baranka. Wizerunek zabitego i wskrzeszonego Baranka dzierżącego sztandar zwycięstwa to nader częsty motyw chrześcijańskiej ikonografii.


Baranek był zwierzęciem, które w liturgii starożytnego Izraela składano Bogu w ofierze poprzez zabicie, pozbawienie krwi i częściowe bądź całościowe spalenie na ołtarzu.
Jeśli zwierzę zostało całkowicie strawione przez ogień, ofiarę taką określano mianem ofiary całopalnej. Jeżeli natomiast dochodziło jedynie do jego częściowego spalenia, mówiono o ofierze pokoju bądź o ofierze komunijnej, gdyż składający ją otrzymywał część mięsa, aby je spożyć wraz z rodziną.

Wola ofiarowania się Bogu

Składanie ofiary stanowiło symbol – śmierć zwierzęcia i pozbawienie go krwi oznaczało wolę człowieka oddania Bogu swojego życia jako rezultat uznania Go za najwyższego Mistrza i Pana wszystkich rzeczy, jedynego będącego godnym oddawania Mu czci – tak jak to wyraża akt złożenia ofiary.
Z tego też powodu w Izraelu zawsze za wielki grzech uznawano składanie ofiar stworzeniom bądź wizerunkom fałszywych bogów. Stary Testament – także we fragmentach dotyczących czasów sprzed epoki Mojżesza i jego prawa – wspomina o rozmaitych ofiarach składanych Bogu przez człowieka (czytamy o tym w pierwszych siedmiu rozdziałach Księgi Kapłańskiej).

Ofiary zapowiadające Eucharystię

Spośród rozmaitych ofiar składanych Bogu szczególnie znana jest ofiara Abrahama, w której miał on złożyć własnego syna Izaaka (Rdz 22, 1–19). Jak pamiętamy, w ostatniej chwili anioł powstrzymał rękę Abrahama, pozwalając mu zamiast chłopca złożyć w ofierze baranka. Ofiarę tę od zawsze uważano za profetyczną prefigurację ofiary krzyżowej Chrystusa.
Ogromne znaczenie posiada także ofiara paschalna celebrowana przez żydów w wigilię ich wyjścia z Egiptu (Wj 12, 1–13): krew zabitego baranka, którą oznaczono drzwi domów, chroniła pierworodnych ludu Izraela w noc gniewu Bożego, kiedy wszystko pierworodne w Egipcie – zarówno wśród ludzi, jak i zwierząt – miało zginąć...

Kardynał Jorge Medina Estévez


Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

Francuskie Zgromadzenie Narodowe przyjęło poprawkę likwidującą w kwestionariuszach szkolnych zapisy „ojciec” i „matka”. Będą one zastąpione przez „rodzic 1” i „rodzic 2”.

 
 

Manifest Wiary kardynała Müllera – co oznacza dla Kościoła? Jakie przepowiednie są z nim związane? Kto uważa, że powtarzanie katechizmowych prawd jest działaniem podobnym do buntu Lutra? – o tym wszystkim w kolejnym odcinku programu „Ja, katolik”, na który zaprasza Krystian Kratiuk.

 

Zakończona w Warszawie konferencja bliskowschodnia wywołała komentarze zagranicznych mediów. Część z nich krytykuje postawę Donalda Trumpa. Pojawiła się także krytyka służalczej postawy polskich władz.

 

Pod płaszczykiem „dobra pacjenta” dwie lewicowe partie z Holandii forsują pomysł prowadzący do zmniejszenia liczby osób starszych. Za fałszywym współczuciem kryje się chęć ograniczenia wydatków na służbę zdrowia – podaje serwis „Adoptuj kościół w Holandii”.

 

Grafika w postkomunistycznym tygodniku „Polityka” sugeruje, że Kościół jest dla Polski ciężarem. A jak jest naprawdę? W programie „Między Newsami” odpowiada redaktor Michał Wałach.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.