DZIŚ JEST:   24   SIERPNIA   2019 r.

Św. Bartłomieja Apostoła
Św. Emilii de Vialar
 
 
 
 

Ostatnie piętro antypolonizmu

Ostatnie piętro antypolonizmu

Film Tadeusza Króla miał być produkcją psychologiczno-sensacyjną osadzoną w polskich realiach. Widzowie zostali jednak uraczeni gniotem, którego jedynym rzeczywistym zadaniem było obrzydzenie polskości, katolicyzmu i konserwatyzmu. Tak obrzydliwie propagandowego filmu nie było od czasu „Pokłosia”. Komu w polskim światku filmowym zależy na promowaniu takiego stereotypu Polaka-katolika? Nasza recenzja filmu „Ostatnie piętro”.

 

Reżyser Tadeusz Król przedstawia postać kapitana polskich Sił Zbrojnych Derczyńskiego, który wiedzie pozornie szczęśliwe życie rodzinne. Pozory są jednak bardzo powierzchowne i szybko znikają. Główny bohater – po odnalezieniu w dokumentacji księgowej jednostki sporych nieprawidłowości – zostaje zwolniony ze służby i przeniesiony do rezerwy.

 

Tropienie spisków jako objaw histerii

Derczyński szybko zaczyna postrzegać siebie jako ofiarę czegoś dużo poważniejszego – potężnego spisku. Z jednej strony próbuje więc ów spisek obnażyć, z drugiej strony – coraz bardziej izoluje swoją rodzinę od świata, w którym każdy jawi mu się jako uczestnik tej zmowy.

 

Przeczytawszy taki zarys fabuły, można pomyśleć, że twórcy filmu postawili na studium ludzkiej psychiki lub na kino sensacji. Niestety, ani jedno, ani drugie. Reżyser bez skrupułów porzuca bowiem próbę zastosowania jakiejkolwiek klarownej konwencji, w zamian zaś serwuje nam rozwiązania absurdalne i odrażające.

 

Odtwórca postaci głównego bohatera Janusz Chabior zasługuje raczej na ambitniejsze wyzwania niż „Ostatnie piętro”. W filmie Króla obsadzono go bowiem w roli banalnej i do bólu stereotypowej. Kapitan Derczyński przedstawiony został jako gorliwy katolik, oddany mąż i wspaniały ojciec trójki dzieci. To konserwatysta i patriota, który żywo interesuje się losem ojczyzny, a szczególnie tego, co stanowi źrenicę jej niepodległości – wojska. Powierzchowne szczęście rodziny Derczyńskich już po paru minutach filmu ustępuje miejsca ciemnej prawdzie o demonach polskiego katolicyzmu i patriotyzmu.

 

Katolik – antysemita, homofob i alkoholik

Szybko okazuje się, że życie w jednostce wojskowej odbywa się w rytm libacji alkoholowych, z których oficerowie wracają do domów „na czworaka”, a niektórzy w ich trakcie dopuszczają się nawet cudzołóstwa. Z Derczyńskiego szybko wychodzi też zapiekły antysemita – nie chce dać córce pieniędzy na film o Holokauście, bo „młodzieży powinno się puszczać tylko materiały o zbrodniach na Polakach”. Tłumaczy jej, że kończąc szkołę do której uczęszcza, znajdzie pracę polegającą tylko na służeniu „pedałom, Niemcom i Żydom”.

 

Pozostali dwaj synowie głównego bohatera to chłopcy chłonący rzekomo konserwatywny i tradycyjny model wychowania – zanoszą słowa ojca do szkoły. Tam oczywiście dochodzi do starcia z innymi dziećmi, które służy Derczyńskiemu za pretekst do zamknięcia chłopców w domu – chce ich w ten sposób „bronić” przed zepsutym światem.

 

Tak oto przedstawiony jest w filmie Króla polski konserwatysta-katolik. Obraz ten potwierdzić ma scena zwalniania Derczyńskiego ze służby – jego przełożony wykrzykuje wówczas swoisty manifest ideowy rzeczywistości, wobec której główny bohater się zbuntował: „Wolna Polska, wolny rynek, wolna wola!”. Ma to wyjaśnić widzowi, że patriotyczno-katolicki ciemnogród stanowią etatyści i antywolnościowcy, preferujący raczej klepanie biedy w izolacji a nie myślenie w kategoriach rozwoju, bogacenia się i modernizacji.

 

W ten sposób autorzy filmu serwują nam, znany choćby z „Pokłosia” Władysława Pasikowskiego, wizerunek polskiego katolika: załganego, zakompleksionego, chorego z nienawiści do innych. Dokładnie ten wizerunek, który pewna gazeta od ćwierć wieku serwuje codziennie na swoich łamach. Film ma być zatem przestrogą przed prowadzącymi do zbrodni radykalizmem i fanatyzmem, z którymi nierozerwalnie wiążą się pojęcia polskości, katolicyzmu i konserwatyzmu.

 

Nędzna próba promotorów antypolonizmu

Promotorzy antypolonizmu będą jednak mieć z tym filmem poważny problem. Dialogi są tak tępe i słabe, że z całej produkcji nie sposób zapamiętać choćby jednego wyróżniającego się momentu. Kreacje aktorskie to do znudzenia przewidywalna mieszanka gestów i spojrzeń. Scenariusz jest zwyczajnie absurdalny – nie wiemy w ogóle na czym ma polegać afera, będąca kołem zamachowym fabuły. Główny bohater nie formułuje żadnych podejrzeń, hipotez, oskarżeń – czegokolwiek co mogłoby uwiarygadniać jego obsesję. Szczytem absurdu jest wprowadzenie do akcji księdza, który w pewnym momencie… dowodzi oddziałem antyterrorystycznym pod drzwiami Derczyńskich.

 

Film Tadeusza Króla miała uwiarygadniać inspiracja prawdziwym wydarzeniem z życia żołnierza, który zamknięty z rodziną w mieszkaniu, miał popełnić samobójstwo. Trudno jednak nie dostrzec, że ideologizacja filmu i rewolucyjny zapał, z jakim próbowano połączyć rodzinną tragedię i tradycyjne wartości, wytworzyły karykaturę kina psychologicznego.

 

Propagandowe „Ostatnie piętro” poniosło sromotną klęskę. Film nie tylko nikogo nie przekonał do swej chorej tezy, ale wręcz ośmieszył cały michnikowski dyskurs. Kolejna historyjka o demonach polskiego katolicyzmu nie urzekła nawet recenzentów z liberalnych i lewicowych mediów – od Onetu po tygodnik „Polityka”.  Pomijając ideologiczną wymowę, obnażają oni szereg warsztatowych słabości kompromitujących film.

 

Produkcja, która miała prowokować, szokować, bić kastetem w prawicowy radykalizm, stała się co najwyżej źródłem wstydu dla propagatorów wizji polskości rodem z „Gazety Wyborczej”. Wydaje się, że świadomość klęski ma także jego polski dystrybutor, który „Ostatnie piętro” szybko ściągnął z kin i nawet nie zamierza wydać go w wersji DVD.

 

Paweł Momro

 

 

"Ostatnie piętro", Polska 2013.

Reżyseria i scenariusz: Tadeusz Król. W rolach głównych: Janusz Chabior, Joanna Orleańska.

Czas trwania: 84 min.

 

 


DATA: 2017-10-06 19:18
AUTOR: PAWEŁ MOMRO
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Sponsorował? Czy nie PISF pod dyrekcją PeOwskiej Odorowicz, normalnie klapa filmu oznaczałaby strary a tutaj instytut powołany do szerzenie kultury polskiej wszędzie ją ośmieszał
ponad 2 lata temu / a kto ten film
 
Bardzo trafna recenzja,ten film to sama antypolskość.
ponad 2 lata temu / egon
 
Recenzje pisał ktoś z dużymi kompleksami. W filmie nie jest wyśmiewany katolik. Pokazany jest chory człowiek oraz jaki może mieć wpływ pracy w służbach mundurowych na życie osobiste. Film skłaniający do przemyśleń...Świetna gra aktorska!!
ponad 2 lata temu / Gosia
 
Coza krytyka filmu. Mysle ze powinienes zaczac od krytyki filmu o Dwoch takIch co ukradli ksiezyc. Podobno obnazyli kota w tym dziele
ponad 2 lata temu / Mateusx
 
Gra aktorów bardzo dobra. W sumie przez cały film widać tylko kilka osób - rodzinę. Film Ostatnie piętro bardzo dobrze pokazuje, że jak ktoś jest nieufny, podejrzliwy, przezorny, zapobiegliwy to zaraz go nazwą ksenofobem, homofobem, rasistą, antysyjonistą, antysemitą. I powiedzą, że jest chory z nienawiści, załgany, zakompleksiony. Zdefiniuję tu pojęcie Żyda i żyda: Żyd, Polski Żyd - obywatel Polski pochodzenia żydowskiego, działający na rzecz Państwa Polskiego, nie traktujący Polaków jako gojów, teraz: żyd - żyd traktujący Polaków jak gojów, sprzedający Polakom - jako dobrą monetę - bzdury o samokrytycyzmie, autoironii, dystansie do siebie, ksenofobii, homofobii, antysemityzmie, antysyjoniźmie, rasizmie, gorliwości religijnej, katolicyzmie i co najgorsze - porównuje patriotyzm do nacjonalizmu i faszyzmu. I to film bardzo pokazuje, film ten mówi: uważaj, jeżeli nie będziesz miał szacunku do samego siebie, to będziesz sługusem zboków, cwaniaków i innych nadludzi...
ponad 2 lata temu / basia k
 
Dobry film pelen przekazu,treści,sklaniajacy do przemyśleń.Pokazuje prawdę tak odległą niektórym recenzentom
ponad 3 lata temu / marla
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.