DZIŚ JEST:   16   PAŹDZIERNIKA   2018 r.

Św. Jadwigi Śląskiej
Św. Gerarda Majelli
 
 
 
 

Obłęd w szwedzkich przedszkolach. Chłopcy chodzą w sukienkach, dziewczynki muszą się bić

Obłęd w szwedzkich przedszkolach. Chłopcy chodzą w sukienkach, dziewczynki muszą się bić
Zdjęcie ilustracyjne. FOT.REUTERS/FORUM

Szwedzkie przedszkola to laboratoria inżynierii społecznej. Dzieci są zmuszane do porzucania „ról płciowych”. Chłopcy uczą się masować stopy i chodzą w sukienkach, a dziewczynki mają być hałaśliwe i bałaganić. Ten szwedzki „model” wychowawczy opisał „New York Times”.

 

NYT opisuje przykład z przedszkola na południu Sztokholmu. Nauczyciele uznali, że z dziećmi jest „coś nie w porządku”: chłopcy zachowywali się głośno, a dziewczynki były spokojniejsze i chciały, by brać je na ręce. Stwierdzono, że to zachowania zgodne z „tradycyjnym podziałem płciowym” - i wszczęto przeciwdziałania. Zabrano z pokoju zabaw wszystkie samochody i lalki. Chłopcom nakazano bawić się w kuchnię, dziewczynkom głośno krzyczeć „nie!”.

 

To nie wyjątek, ale ogólnokrajowa norma. Jak informuje dziennik, szwedzki rząd wydał wytyczne dla wszystkich nauczycieli, by „przeciwdziałali tradycyjnym rolom płciowym i płciowym wzorcom”. Nawet ta lewicowa gazeta nie waha się nazwać tego wprzęganiem opiekunów w rolę „społecznych inżynierów”.

 

Jak czytamy w NYT, w szwedzkich przedszkolach nie mówi się do dzieci „chłopcy i dziewczynki”. Zamiast tego mówi się „przyjaciele” lub woła dzieci po imieniu. Zabawy organizuje się tak, by dzieci nie dzieliły się podług płci. W roku 2012 wprowadzono nawet neutralny płciowo zaimek „hen”, który powszechnie się przyjął, przenikając do codziennego języka.

 

Według badania opublikowanego w ubiegłym roku w „Journal of Experimental Child Psychology” wychowanie w „neutralnych płciowo” przedszkolach jest do pewnego stopnia skuteczne i sprawia, że dzieci rzeczywiście porzucają niektóre zachowania. Na przykład, twierdzą autorzy badania, absolwenci przedszkoli „nie wykazują silnej preferencji w zabawie do osób tej samej płci i rzadziej wygłaszają twierdzenia bazując na stereotypach”. Badacze nie wykryli jednak żadnej różnicy w „zwracaniu uwagi na płeć” przez dzieci, uznając, że może to mieć podłoże genetyczne.

 

Według NYT część nauczycieli ze szwedzkich przedszkoli jest sfrustrowana, bo ich praca w dużej mierze idzie na marne. Dzieci podczas zajęć są wprawdzie nauczane płciowej neutralności, ale i tak „chłoną stereotypy” z innych źródeł – billboardów czy bajek. - One przynoszą ze sobą tak wiele, cały świat. Nie jesteśmy w stanie tego zatrzymać – ubolewa cytowana przez dziennik nauczycielka.

 

Eksperyment rozpoczął się w roku 1996 z inicjatywy dziennikarza interesującego się antropologią i genderyzmem, Ingemara Gensa. Wprowadzono go najpierw w kilku placówkach. Jak podaje NYT, chłopcy musieli masować stopy innych chłopców, a dziewczynki – chodzić boso po śniegu i głośno wydzierać się przez otwarte okna. Jak tłumaczy w rozmowie z NYT Gens, „staraliśmy się edukować chłopców w tym, co potrafią już dziewczynki – i vice versa”. Jak dodaje, nie przejmował się zarzutami o indoktrynację dzieci, uznając, że „wychowywanie to zawsze indoktrynacja”.

 

Później eksperyment rozszerzano. Nauczyciele musieli na przykład oglądać nagrania wideo ze swojej pracy, by sprawdzać subtelne różnice, z jakimi podchodzą do dzieci odmiennej płci. Odkryto na przykład takie „błędy”, jak używanie w stosunku do dziewcząt bardziej złożonych zdań.

 

W roku 1998 wydano rządowe rozporządzenie, nakazując przedszkolom wspomniane już zwalczanie tradycyjnych wzorców płciowych oraz „zachęcanie dzieci do wychodzenia poza ograniczenia stereotypowych ról płciowych”. To, w jaki sposób poszczególne przedszkola realizują te wytyczne, zależy od dyrekcji.

 

NYT wskazuje, że w Szwecji pojawia się też krytyka tego modelu. Przykładowo prawicowa Partia Demokratów zapowiadała w roku 2014 powrót do normalności, ale nie udało jej się tego zrealizować. Dziennik cytuje też znaną szwedzką publicystkę i matematyk, Tanję Bergkvist, według której wielu Szwedów jest niezadowolonych z rządowej linii, ale po prostu „boi się” publicznie ją skrytykować. - Nie chcą być postrzegani jako przeciwnicy równości. Nikt tego nie chce – mówi Bergkvist.

 

Czy neutralne płciowo wychowanie ma efekty w dorosłym życiu? NYT cytuje 26-letnią Elin Gerdin, która w latach 90. chodziła do eksperymentalnego wówczas przedszkola. Wygląda jak normalna kobieta, ale… - To wybór, którego dokonałam, bo to ja. A to jestem ja, bo jestem produktem społeczeństwa – stwierdza Gerdin.

 

Nowe społeczeństwo może być inne. We wzmiankowanym na początku przedszkolu uczy się 3-letni Otto. Ubiera się w spódniczki, bo lubi ich wygląd. Jego matka tłumaczy, że nie zamierza mu mówić, iż chłopcy tak się nie ubierają.

 

 Inny przykład to 2-latka, która była bardzo spokojna i lubiła czystość. W przedszkolu nauczono ją być głośną, krzyczeć, brudzić się i bałaganić. W ten sposób przezwyciężono w dziecku płciowe stereotypy - mówi z dumą nauczycielka.

 

Źródło: nytimes.com

Pach


DATA: 2018-04-09 12:00
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
7
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

do ollek, w szwecji nie wolno się bić więc po co mają się tego uczyć przecież pokażą karteczkę że "nie agresji"
5 miesięcy temu / ws
 
w przyszłości szwedzi (specjalnie z małej) będą karać grzywną facetów którzy nie urodzą dziecka i kobiety które urodzą, szwedzi użądzają sobie potop szwedzki hihihi
5 miesięcy temu / ws
 
Ależ to moje stwierdzenie jest kalką twojego stwierdzenia: "ale może pomóc uświadomić obu stronom jakie obowiązki i prawa ma strona druga", którego użyłeś na uzasadnienie waszego lewackiego obowiązkowo narzuconego programu indoktrynacji. W związku z tym, jeśli moje stwierdzenie uważasz za absurdalne, na tej samej zasadzie uważasz też swoje stwierdzenie za absurdalne. Dlatego powtarzam: zaorałeś sam siebie, a że ten fakt do ciebie nie dociera, i nie dotrze, to nic nadzwyczajnego :)
5 miesięcy temu / do ollek
 
Chodziło mi o Ciebie, Ty używasz absurdalnego stwierdzenia "powinni mieć obowiązkowo narzucone wychowanie przez księży". To stwierdzenie nie jest zgodne z prawem.
5 miesięcy temu / ollek
 
transhumanizm agenda 2030 już nie wiele czasu pozostało
5 miesięcy temu / tymk
 
Czyli przyznajesz że używasz stwierdzeń absurdalnych i niezgodnych z prawem, bo przecież swoją odpowiedź stworzyłem z dwóch twoich wypowiedzi. Dlatego powtarzam: zaorałeś sam siebie, a że ten fakt do ciebie nie dociera, to nic nadzwyczajnego :)
5 miesięcy temu / do ollek
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.