DZIŚ JEST:   22   KWIETNIA   2019 r.

Poniedziałek Wielkanocny
Św. Sotera, papieża
Św. Kajusza, papieża
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 9  >   Obyczaje

Ewa Polak-Pałkiewicz

O dzwonieniu w kieliszek


Do małego miasteczka przyjeżdża mężczyzna w sile wieku, od lat zmagający się z nieuleczalną chorobą. Przybywa z zamiarem odwiedzenia przyjaciela, osiemdziesięcioletniego i niemal zupełnie głuchego, mieszkającego ze swym niepełnosprawnym siostrzeńcem, dla którego jest ojcem i matką. Mieszkają w drewnianym domku. Żyją w biedzie. Na przyjęcie gościa starszy pan ustawia na stoliku pokrytym gazetami przyniesione ze sklepu spożywczego słoiki i puszki. Słoiki i puszki? Nie dziwmy się, jest biednym człowiekiem. Ale gazety…? Przybyły w odwiedziny przyjaciel zgarnia wszystko ze stołu, składa gazety, a ze swojej torby podróżnej wyjmuje czystą lnianą serwetkę w kratkę i rozkładając ją na stoliku mówi z uśmiechem, który wszystko łagodzi i wyjaśnia: Jesteśmy w Polsce, nie w Rosji…

W Polsce wspólne zasiadanie do stołu jest świętem, codziennym rytuałem pielęgnowanym przez rodziny, w których w rytm zwyczajnego dnia wpisuje się pewien kod kulturowy, rozpoznawalny – być może już z niejakim trudem – w innych częściach świata. (Nie tylko w Rosji, także na Zachodzie, gdzie zastanawiająco szerzy się epidemia szybkiego i niechlujnego wchłaniania pokarmu – na stojąco, w samochodzie, gdziekolwiek, ale nie w domu, przy stole, bo i prawdziwych domów, godnych tego miana, jest coraz mniej). Polski stół stawia zasiadającym wokół niego liczne wymagania. Wysokie.

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

1915 - podczas drugiej bitwy pod Ypres Niemcy uwolnili w kierunku alianckich okopów 150 ton chloru (z ponad 6 tys. butli). Straty aliantów w wyniku operacji wyniosły ok. 12 tys. żołnierzy, z czego zmarło (w strasznych męczarniach) ok. 350 ludzi.

 
 

Co najmniej 215 zabitych i ponad 500 rannych – to krwawy bilans ośmiu eksplozji na Sri Lance. Cierpienie i śmierć chrześcijan w wymowny sposób obrazuje zdjęcie, jakie obiegło media elektroniczne w Wielką Niedzielę. Grafikę prezentujemy poniżej.

 

Rada Miejska niewielkiego Pieve di Cento we włoskiej prowincji Bolonia zatwierdziła projekt zainstalowania systemu zasłon w niepoświęconej kaplicy cmentarnej, aby tymczasowo zakrywać chrześcijańskie symbole i grobowce w jej środku.

 

Badania exit poll wskazują na zdecydowane zwycięstwo Wołodymyra Zełenskiego w II turze ukraińskich wyborów prezydenckich. Wedle sondaży komik zdecydowanie pokonał urzędującego prezydenta.

 

„Nie dajmy zwyciężyć złu i bądźmy narzędziami pokoju, którego tak bardzo wszyscy potrzebujemy” - napisał na Twitterze abp Stanisław Gądecki, komentując zamachy na Sri Lance.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.