DZIŚ JEST:   11   SIERPNIA   2020 r.

NMP Świętolipskiej
Św. Klary, dziewicy
Św. Zuzanny, męczennicy
 
 
 
 

Nowy porządek świata – czyli stechnicyzowany świat postpandemii

Nowy porządek świata – czyli stechnicyzowany świat postpandemii
fot. pixabay

Nowy porządek świata, nowa normalność. Te terminy coraz częściej funkcjonują w obiegu i  stanowią paliwo dla zwolenników teorii spiskowych. Bez względu jednak na to, co sądzimy o słuszności niektórych z nich, jedno wydaje się pewne – nowa rzeczywistość oznacza więcej inwigilacji – od kontrowersyjnych aplikacji mobilnych po dyskryminację użytkowników gotówki.

 

Wizja powstania w Polsce społeczeństwa bezgotówkowego nie jest bynajmniej niemożliwością. Wszak jak podaje Centrum Rozliczeń Elektronicznych [pep.pl] „tymczasem w naszym kraju transakcje bezgotówkowe, w szczególnie płatności telefonami, z roku na rok zwiększają swój udział w rynku (średnio o 10 proc.). Jest to bardzo szybkie tempo wzrostu, pozwalające na stwierdzenie, że obrót gotówkowy może zostać wyparty w ciągu kilku następnych lat. Fikcja? Absolutnie nie! W niektórych krajach skandynawskich obrót gotówkowy stanowi tylko kilka procent transakcji, a w Danii od 2016 roku Narodowy Bank nie drukuje pieniędzy”.

 

W czerwcu w Polsce operator bankomatów Planet Cash ograniczył limit pojedynczej wypłaty gotówki do 1000 złotych. Nie dotyczy on jednak klientów kilku banków oraz użytkowników Blika i kart wydanych za granicą. Mimo wszystko ograniczenie jawi się jako znaczące. 16 marca podobne zasady wprowadził Euronet Polska. Obie firmy uzasadniają tę decyzję pandemią koronawirusa i związanymi z nią ograniczeniami (choć nie bez znaczenia jest także obowiązujący system opłat).

Oliwy do ognia dodały artykuły dotyczące rzekomego ostrzeżenia WHO przed używaniem gotówki. Następnie jednak rzeczniczka WHO Fadela Chaib stwierdziła, że nie chodzi tu o nawoływanie do zakończenia używania gotówki, lecz jedynie o zachętę do podstawowych zasad higieny (np. mycie rąk po dotykaniu banknotów) [marketwatch.com].

 

Pamiętajmy, że im więcej obrotu bezgotówkowego, tym większa inwigilacja. Żadna płatność nie pozostaje tajna – wszystkie są rejestrowane. Z jednej strony to dobrze – popełnianie przestępstw, pranie pieniędzy stają się trudniejsze. Z drugiej jednak powstają nowe rodzaje ryzyka. Jednym z nich jest po prostu utrata prywatności. Ale nie tylko o nią chodzi. Płatności wyłącznie bezgotówkowe wiążą się z groźbą odebrania dostępu do konta choćby przeciwnikom politycznym. Do tego dochodzi możliwość awarii prowadzącej do załamania całego systemu i związanych z tym strat gospodarczych oraz psychicznych. Zwolennicy technicyzacji społeczeństw zdają się jednak nie zauważać minusów związanych z technologiami, takich jak choćby awaryjność. 

 

Inna praca – inna konsumpcja

Jak zauważają Hessie Jones (we współpracy z Karen Bennet) na łamach Forbes, zmiany nie ominą także miejsc pracy. OpenText, Facebook, Google, Shopify oraz Twitter przygotowują się do ustanowienia pracy zdalnej na długi okres, a nawet na stałe. W ślad za nimi idą liczne mniejsze i większe firmy. Praca zdalna może jednak doprowadzić do zwiększenia zdalnej kontroli. Pracodawca w obawie przed nadużyciem zaufania może wdrażać najnowsze techniki inwigilacji.

 

Jak zauważa publicystka tam, gdzie pozostanie praca w biurze „elastyczne menu dnia pracy może obejmować polityki dystansu społecznego, pracy zdalnej, pracę na dwie zmiany po 12 godzin, wszechobecność środków dezynfekujących, jednorazowe maski, rygorystyczne standardy miejsc pracy i aplikacje z czujnikami na komórkach służące zapewnieniu bezpieczeństwa pracowników”. 

Zdaniem autorki „Forbesa” przeobrażeniu ulegają także zwyczaje zakupowe. Pandemia zmniejszyła konsumpcję i nakierowała ją na podstawowe dobra. Zmiany mogą objąć także kwestie transportu i przyczynić się do zmniejszenia transportu publicznego i wzrostu liczby prywatnych przewozów. 

 

Ku dehumanizacji

Uzasadniona jest obawa, że ten przesyt techniki doprowadzi do dehumanizacji i skupienia się na materialnych aspektach rzeczywistości. Zdrowie podniesione do rangi bożka staje się obiektem pomiarów ze strony nie tylko medyków, ale i najróżniejszych wereables, aplikacji et cetera. Chodzi szczególnie o te związane z walką z koronawirusem – śledzenie użytkowników, kontrola podejrzanych o zakażenie, przesyłanie danych – to z jednej strony mniej ryzyka chorób. Z drugiej – więcej inwigilacji. 

 

Aplikacje te stanowią z jednej strony wspaniały dowód ludzkiego geniuszu. Z drugiej jednak strony – czy w tej stechnicyzowanej rzeczywistości nie utracimy tego, co ludzkie? Człowieka nie da się całkowicie sprowadzić do pomiarów, danych, liczb. Ten humanistyczny i duchowy zarazem pierwiastek wymyka się najnowszym nawet technologiom.

 

Do tego wszechobecne wezwania do zachowania dystansu społecznego, nawet jeśli medycznie uzasadnione, stanowią wyzwanie dla człowieka jako istoty społecznej. Kontakt z drugą osobą to ryzyko. Każdy człowiek to potencjalny wirus. Zostań w domu. Nie kwestionuję tu medycznego uzasadnienia tych zaleceń. Niemniej jednak atomizacja, wyobcowanie, osłabienie wspólnot to również istotne skutki uboczne. Nie dziwi zatem wzrost problemów z samotnością czy depresją.

 

Warto znaleźć tu złoty środek, by oddalenie od ludzi nie stało się trwałe po ustaniu zagrożenia. Bezpośredniego kontaktu z drugim człowiekiem nie zastąpi bowiem w pełni coraz lepiej rozwijająca się technologia. Jeśli o tym zapomnimy, to obudzimy się w społeczeństwie maszyn, algorytmów i aplikacji. Społeczeństwie najnowszej technologii dominującej nad nami. Niestety – nie będzie to już społeczeństwo ludzkie.

 

 

Marcin Jendrzejczak


DATA: 2020-06-18 08:31
AUTOR: MARCIN JENDRZEJCZAK
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
13
 
 
 
Skomentuj artykuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Apokalipsa Św Jana 13 10-16 Jeśli kto jest do niewoli przeznaczony idzie do niewoli jeśli ktoś na zabicie musi być mieczem zabity.Tu się okazuje wytrwałośc wielu świętych...I sprawia ,że wszyscy mali i wielcy ,bogaci i ubodzy wolni i niewolnicy otrzymają znamię na prawej ręce lub na czole ,i tak że nikt nie może kupić lub sprzedać kto nie ma imienia Bestii lub liczby jej imienia.Tu jest potrzebna mądrość .Kto ma rozum ,niech przeliczy liczbę Bestii liczba to bowiem człowieka.A liczba jego sześset sześdziesiąt sześć
1 miesiąc temu / Tomasz
 
Autor napisał -"Uzasadniona jest obawa, że ten przesyt techniki doprowadzi do dehumanizacji i skupienia się na materialnych aspektach rzeczywistości." W mojej opinii, głównym powodem dehumanizacji i skupienia się na materialnych aspektach rzeczywistości jest protestantyzacja katolickiego spojrzenia na cele gospodarki i roli gospodarki w życiu człowieka. Katolicy zrezygnowali z pracy umysłowej na rzecz określenia siebie w dzisiejszym świecie gospodarczym i przyjęli bezkrytycznie model liberalny jako twór w pewien sposób naturalny a nie wytwór cywilizacyjny człowieka , który można dowolnie modelować zgodnie z przyjętymi celami i prezentowanym światopoglądem i religią.
1 miesiąc temu / Artur Rogala
 
prosze by myslec nie bez przyczyny dzis sla komunikaty owego centrum na Swiat WHO ze zachorowalnosc ponownie tragicznie dramatycznie wogole strasznie z godziny n gozine wzrasta trup sie dolownie sciele w przekazach danych ludowi a szczegolnie nam wiec co to znaczy? ano znaczy przygotowywany atak ogloszenie PRZYDOMOWIENIA
1 miesiąc temu / zbigniew
 
to jest od wiekow raz co raz budowana symboliczna wieza Babel buduja buduja i buduja siegajac prawie nieba a konec budowli i tak przesadzony tyle ze z owej symbolicznej wysokosi spadajacy po prostu gina i przygniataja wszystkich po drodze dlatgo dziwie sie Morawieckiemu ze tego nie wie i w sumie jest w tej ekipie
1 miesiąc temu / zbigniew
 
Nie przypadkowo Prezydent Duda jedzie do Ameryki. Jak sie Rząd podpisał pod Celami Agend ONZ to trzeba zdawać sprawozdanie i przyspieszać tempa. Nowe porządki w świecie wymagają stalej AKTYWNOŚCI i DYSPOZYCYJNOŚCI. Tak sie martwią postępem technologicznym , że za NIC MAJĄ REALNE PROBLEMY ludzi. A podobno jest ZARAZA i nie mamy wychodzić z domu dopóki nie sprowadzą za oceanu szczepionki. A Prezydent już sie zaszczepił, że się nie boi zarazić i tak se podróżuje ?
1 miesiąc temu / iskierka
 
Kupować złoto i srebro i rozliczać sie poza systemem. Barter też może być.
1 miesiąc temu / Jot
 


 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIE KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.