DZIŚ JEST:   19   KWIETNIA   2019 r.

Wielki Piątek
Św. Leona IX, papieża
Św. Ekspedyta, męczennika
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 13  >   DZIEDZICTWO EUROPY

Annamaria Scavo

Noto - kamienny ogród


Kamienny ogród – takim mianem określił słynny włoski konserwator zabytków Cesare Brandi niewielkie miasteczko Noto – oryginalny klejnot sycylijskiego baroku, leżący na zboczu wzgórza Meti, na zboczach gór Iblei, na wprost porośniętej cytrusami doliny dell’Asinaro.

Piękno i harmonia sycylijskiej stolicy baroku znajdują swój początek w tragicznym wydarzeniu roku 1693: w niszczycielskim trzęsieniu ziemi, które spustoszyło między innymi całą Dolinę Noto. Starożytne miasto znalazło się w epicentrum wstrząsów sejsmicznych i zostało zrównane z ziemią. Ocalała tylko Porta Aurea (Złota Brama) z częścią wschodnich murów oraz nieliczne ruiny, sterczące dziś spomiędzy ­krzaków.

Odbudową Noto miał za zadanie zająć się Giuseppe Lanza, książę Camastra, wikariusz generalny wicekróla Hiszpanii. Pomagali mu: wojskowy inżynier Carlos Grunembergh, Flamandczyk, oraz niezwykle uzdolnieni architekci sycylijscy: Rosario Gagliardi, Vincenzo Sinatra, Paolo Labisi i Antonio Mazza.

W 1703 roku w odległości mniej więcej dziewięciu kilometrów od dawnego miasta stanęło nowe: na zboczu wzgórza Meti, na dwóch poziomach, usytuowane na prostopadłych osiach. Architektoniczne oblicze nowego Noto było zupełnie inne niż starego zniszczonego miasta, ale spójne i harmonijne.

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

Artykuł Benedykta XVI o kryzysie nadużyć w Kościele katolickim ma olbrzymią wagę. Papież-emeryt wskazał, że gdy w naszym życiu brakuje wiary w realną obecność Boga, do głosu dochodzi subiektywizm. Wiara traci wówczas swoją istotę, którą jest gotowość do męczeństwa – pisze bp Stefan Oster, biskup niemieckiej Pasawy.

 
 

Naukowcy dysponują ogromną liczbą danych dotyczących katedry Notre-Dame, które mogą posłużyć do odbudowy świątyni. Informację mogą być przekazane - o ile tylko rząd francuski wyrazi taką chęć.

 

W ocenie ks. prof. Dariusz Oko, w przeżywaniu Wielkanocy może pomóc nam straszny pożar katedry Notre Dame w Paryżu. Jak mówił w programie „Minęła 9”, człowiek jest jak wspaniała katedra, bo tak nas Bóg stworzył, ale niszczy ją grzech, głupota, nałogi, i tak jak zgliszcza budowli same się nie podniosą, tak jeżeli sami siebie obrócimy w zgliszcza, tylko Bóg może nas odbudować.

 

W miejscowości Marlhes, położonej niedaleko Saint-Étienne we Francji doszło do zniszczenia posągu Matki Bożej. Była to celowa i przygotowana dewastacja.

 

W Wielki Piątek obowiązuje post ścisły – to sprawa oczywista i niepodlegająca żadnej dyskusji. Ale jak jest w Wielką Sobotę? Temat spożywania mięsa tego dnia wzbudza spore emocje. Czas w końcu rozwiać wszelkie wątpliwości!


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.