DZIŚ JEST:   26   MAJA   2018 r.

Św. Filipa Neri
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 60  >   CYWILIZACJA

Nie uczymy dzieci, jak się uczyć

Nie uczymy dzieci, jak się uczyć

Od kiedy pamiętam, co chwila następują kolejne reformy edukacji, choć można odnieść wrażenie, że ostatnimi czasy proces ten przyspiesza. Gdy chodziłam do szkoły podstawowej, powstał pomysł, by mój rocznik szedł trybem dziesięciolatki. Na szczęście pomysł upadł, byłam za to pierwszym rocznikiem, który nie musiał zdawać matematyki na maturze. Co oznaczają te nieustanne reformy?

 

 

Przeglądając współczesne podręczniki, z których uczą się moje dzieci, dostrzegam podstawową różnicę w stosunku do książek, z których uczyło się moje pokolenie – masę ułatwień. Wszystkie kluczowe informacje są już wyróżnione, a żeby odpowiedzieć na pytania na końcu rozdziału, wystarczy przepisać odpowiednio zaznaczone fragmenty. Jeszcze lepiej to widać w zeszytach ćwiczeń, w których podstawowa forma pracy polega na wpisywaniu odpowiednich słów w luki w tekście, łączenie gotowych wypowiedzi w pary, i tym podobne.

Wstrząsnęła mną dyskusja rodziców nad sprawdzianem z języka polskiego w klasie VI szkoły podstawowej. Chodziło o interpretację wiersza. Dzieci miały wybrać z kilku gotowych propozycji przymiotnik najlepiej opisujący jego nastrój. Problem polegał na tym, że żadne dziecko nie wybrało przymiotnika zgodnego z kluczem testu. W dyskusję włączyli się rodzice, wśród których byli między innymi redaktor wydawnictwa i polonista. Także dorosłym z wykształceniem kierunkowym odpowiedź ta wydawała się idiotyczna. Niestety, nauczycielka zbyła dyskusję stwierdzeniem:

– Ja mam klucz i oceniam zgodnie z kluczem.

Jak widać, mamy autentyczny problem ze współczesną edukacją. Uczymy dzieci zdawania testów, a z drugiej strony tak ułatwiamy naukę, że gremialnie doznają szoku poznawczego, rozpoczynając studia, na których wymaga się od nich samodzielnego zrobienia notatki z wykładu czy wynotowania najważniejszych informacji z podręcznika akademickiego wydanego drobnym drukiem, bez obrazków.

 

 

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe     
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
2
 
 
 

Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

co do urywku artykułu: nauka jest prostsza? nie wiem, przeglądając zeszyty ćwiczeń np 2 klasy, nie wspominając już o starszych rocznikach, nie można zrozumieć polecenia, a co dopiero rozwiązać zadanie. mam wykształcenie wyższe, ale siedzimy czasem całą rodziną i zastanawiamy się o CO chodzi w danym zadaniu. a co dopiero dziecko, jak ma to rozwiązać jak nie rozumie? ehh.
2 miesiące temu / Ewka
 
Kto pozwala wprowadzać do szkół beznadziejny sposób nauczania , złe podręczniki sposób nauczania , jeśli nie ma w polsce odpowiednich ludzi którzy nie mają pomysł to wystarczy zaczerpnąć pomysły od krają , które już wymyśliły dobry program nauczania , krztałcenia t,j, choćby szwecja , niemcy , hiszpania , francja i wiele innych , oni mają gotowe wzorce i trzeba tylko skopiować i wprowadzić do naszych szkół . Polskie szkolnictwa naucza nasze dzieci zbyt szerokim torem , jest za duż wiedzy bezużytecznej , a któtrej się wymaga bezsensownie - szkoły na zachodzie europy kladą bardziej nacisk na nauczanie jak zdobyć porządaną wiedzę i skąd jeśli zachodzi taka potrzeba , a nie tak jak u nas wymaga się wiedzy zbyt szerokiej , bezurzytecznej . W polskich szkołach nauczyciele nie mają empatii , powołania nauczycielskiego , przychodzą do pracy i odbębniają swoje godziny i , a jeśli chodzi o zajęcie się słabszymi uczniami , którym wstawiają jedynki nawet za brak podręcznika ,
2 miesiące temu / Polak
 
 

- Nie ma czegoś takiego jak zbytni radykalizm, jeśli chodzi o obronę życia. Musimy być przygotowani na to, że teraz ataki będą przeprowadzane na Polskę i nasze dzieci - mówi w rozmowie z PCh24.pl Kaja Godek.

 
 

- Encyklika Humanae Vitae nie wymaga żadnych aktualizacji – ocenił prof. Gilfredo Marengo, przewodniczący watykańskiej grupy, zajmującej się studiami nad tą encykliką z okazji 50 lat od jej powstania

 

- Naród zabrał głos. Irlandczycy potrzebują nowoczesnej konstytucji dla nowoczesnego państwa – skomentował wyniki exit poll irlandzkiego referendum aborcyjnego premier kraju, Leo Varadkar.

 

W Bratysławie odbyła się konferencja, której celem była dyskusja na temat słynnej encykliki Pawła VI Humanae Vitae, a szczególnie jej odbioru społecznego w dobie trwającej rewolucji.

 

Nauczyciel i dwóch uczniów zostało rannych podczas piątkowej strzelaniny w szkole średniej w amerykańskim Noblesville, znajdującym się na przedmieściach Indianapolis, stolicy stanu Indiana.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.