DZIŚ JEST:   18   LISTOPADA   2018 r.

XXIII Niedziela zwykła
Bł. Karoliny Kózkówny
Św. Odona, opat
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 60  >   CYWILIZACJA

Nie uczymy dzieci, jak się uczyć

Nie uczymy dzieci, jak się uczyć

Od kiedy pamiętam, co chwila następują kolejne reformy edukacji, choć można odnieść wrażenie, że ostatnimi czasy proces ten przyspiesza. Gdy chodziłam do szkoły podstawowej, powstał pomysł, by mój rocznik szedł trybem dziesięciolatki. Na szczęście pomysł upadł, byłam za to pierwszym rocznikiem, który nie musiał zdawać matematyki na maturze. Co oznaczają te nieustanne reformy?

 

 

Przeglądając współczesne podręczniki, z których uczą się moje dzieci, dostrzegam podstawową różnicę w stosunku do książek, z których uczyło się moje pokolenie – masę ułatwień. Wszystkie kluczowe informacje są już wyróżnione, a żeby odpowiedzieć na pytania na końcu rozdziału, wystarczy przepisać odpowiednio zaznaczone fragmenty. Jeszcze lepiej to widać w zeszytach ćwiczeń, w których podstawowa forma pracy polega na wpisywaniu odpowiednich słów w luki w tekście, łączenie gotowych wypowiedzi w pary, i tym podobne.

Wstrząsnęła mną dyskusja rodziców nad sprawdzianem z języka polskiego w klasie VI szkoły podstawowej. Chodziło o interpretację wiersza. Dzieci miały wybrać z kilku gotowych propozycji przymiotnik najlepiej opisujący jego nastrój. Problem polegał na tym, że żadne dziecko nie wybrało przymiotnika zgodnego z kluczem testu. W dyskusję włączyli się rodzice, wśród których byli między innymi redaktor wydawnictwa i polonista. Także dorosłym z wykształceniem kierunkowym odpowiedź ta wydawała się idiotyczna. Niestety, nauczycielka zbyła dyskusję stwierdzeniem:

– Ja mam klucz i oceniam zgodnie z kluczem.

Jak widać, mamy autentyczny problem ze współczesną edukacją. Uczymy dzieci zdawania testów, a z drugiej strony tak ułatwiamy naukę, że gremialnie doznają szoku poznawczego, rozpoczynając studia, na których wymaga się od nich samodzielnego zrobienia notatki z wykładu czy wynotowania najważniejszych informacji z podręcznika akademickiego wydanego drobnym drukiem, bez obrazków.

 

 

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe     
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
2
 
 
 

Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

co do urywku artykułu: nauka jest prostsza? nie wiem, przeglądając zeszyty ćwiczeń np 2 klasy, nie wspominając już o starszych rocznikach, nie można zrozumieć polecenia, a co dopiero rozwiązać zadanie. mam wykształcenie wyższe, ale siedzimy czasem całą rodziną i zastanawiamy się o CO chodzi w danym zadaniu. a co dopiero dziecko, jak ma to rozwiązać jak nie rozumie? ehh.
8 miesięcy temu / Ewka
 
Kto pozwala wprowadzać do szkół beznadziejny sposób nauczania , złe podręczniki sposób nauczania , jeśli nie ma w polsce odpowiednich ludzi którzy nie mają pomysł to wystarczy zaczerpnąć pomysły od krają , które już wymyśliły dobry program nauczania , krztałcenia t,j, choćby szwecja , niemcy , hiszpania , francja i wiele innych , oni mają gotowe wzorce i trzeba tylko skopiować i wprowadzić do naszych szkół . Polskie szkolnictwa naucza nasze dzieci zbyt szerokim torem , jest za duż wiedzy bezużytecznej , a któtrej się wymaga bezsensownie - szkoły na zachodzie europy kladą bardziej nacisk na nauczanie jak zdobyć porządaną wiedzę i skąd jeśli zachodzi taka potrzeba , a nie tak jak u nas wymaga się wiedzy zbyt szerokiej , bezurzytecznej . W polskich szkołach nauczyciele nie mają empatii , powołania nauczycielskiego , przychodzą do pracy i odbębniają swoje godziny i , a jeśli chodzi o zajęcie się słabszymi uczniami , którym wstawiają jedynki nawet za brak podręcznika ,
8 miesięcy temu / Polak
 
 

1655 - wojska szwedzkie przystąpiły do oblężenia klasztoru na Jasnej Górze. W południe pod jego mury odszedł korpus gen. Burcharda Müllera, a wraz z nim polski oddział pułkownika Wacława Sadowskiego. Łącznie oddział liczył 2250 żołnierzy (w tym 800 jazdy polskiej) i 8 lekkich dział. Zakonnicy odmówili wpuszczenia Szwedów na Jasną Górę, co oznaczało początek oblężenia, które trwało od 18 listopada do nocy z 26 na 27 grudnia 1655 roku. Załoga twierdzy jasnogórskiej liczyła ok. 300 ludzi oraz kilkanaście dział.

 
 

Jedna ofiara śmiertelna, niemal 50 osób rannych, 24 aresztowane – to popołudniowy bilans gwałtownych sobotnich protestów przeciwko podwyżkom akcyzy paliwowej. Demonstracje odbywały się na obszarze całej Francji.

 

 

Z pewnością przed wyborami jesiennymi w kolejnym roku ta sprawa nie stanie – powiedział w sobotę w Krakowie o obywatelskim projekcie zakazu tak zwanej aborcji eugenicznej europarlamentarzysta Prawa i Sprawiedliwości, prof. Ryszard Legutko.

 

Do Baltimore, gdzie obradowali na swym tradycyjnym, jesiennym spotkaniu amerykańscy biskupi, przybyła także liczna grupa wiernych świeckich. Starali się oni skłonić hierarchów do wyraźnego wskazania głównej przyczyny seksualnych skandali z udziałem duchownych. „Nadszedł czas, aby biskupi rozpoznali problem istniejący w Kościele: jego homoseksualną infiltrację” – powtarzali.

 

Fundacja Życie i Rodzina zaapelowała do prezes Trybunału Konstytucyjnego o pilne rozpatrzenie złożonego ponad rok temu wniosku w sprawie niekonstytucyjności tzw. przesłanki eugenicznej, która dopuszcza aborcję ze względu na podejrzenie upośledzenia lub nieuleczalnej choroby zagrażającej życiu nienarodzonego dziecka.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.