DZIŚ JEST:   16   PAŹDZIERNIKA   2019 r.

Św. Jadwigi Śląskiej
Św. Gerarda Majelli
 
 
 
 

Nie ma zgody na promocję teologii wyzwolenia!

Nie ma zgody na promocję teologii wyzwolenia!

Prymas Peru kard. Juan Luis Cipriani Thorne wezwał o. Gustavo Gutierreza do skorygowania swej teologii wyzwolenia. - Kościół nie akceptuje marksistowskiej walki klas, a jednocześnie zawsze kierował się preferencyjną opcją na rzecz ubóstwa - wskazał arcybiskup Limy.

 

- Dzisiaj wydaje się, że nadeszła dla Gustavo Gutierreza nowa wiosna - powiedział hierarcha, komentując fakt, że 12 września papież Franciszek spotkał się z peruwiańskim teologiem w Watykanie. Audiencję zorganizował prefekt Kongregacji Nauki Wiary, abp Gerhard Müller, który był studentem o. Gutierreza.

 

Ponadto w Mantui odbyła się promocja włoskiego tłumaczenia książki „Po stronie ubogich. Teologia wyzwolenia”, jaką abp Müller i o. Gutierrez wydali razem po niemiecku dziewięć lat temu. Ponadto w watykańskim dzienniku „L’Osservatore Romano” ukazał się wywiad z peruwiańskim teologiem.

 

Należący do Opus Dei kard. Cipriani ujawnił, że w czasie ich ostatniego spotkania powiedział Gutierrezowi, iż za młodu wyrażał poglądy, które dobrze byłoby skorygować w wieku dojrzałym. - Studiując uważnie instrukcję Ratzingera [nt. teologii wyzwolenia, „Libertatis nuntius”, z 1984 r. - KAI], jasno zobaczymy, że prace Gutierreza muszą zostać poprawione - wskazał 69-letni purpurat.

 

Przypomnijmy, że przed kilkoma miesiącami argentyński jezuita, o. Juan Carlos Scannone, badacz teologii wyzwolenia w Ameryce Łacińskiej, wyjaśnił, że obecny papież jako arcybiskup Buenos Aires wspierał argentyński nurt teologii wyzwolenia, której obce były analizy marksistowskie.

 

Gustavo Gutiérrez urodził się w 1928 r. w ubogiej rodzinie w stolicy Peru, Limie. Po otrzymaniu święceń kapłańskich w1959 r. oraz studiach teologicznych w Belgii i Francji podjął posługę duszpasterską w ubogich dzielnicach Limy. Jednocześnie wykładał na tamtejszym Papieskim Uniwersytecie Katolickim. W lipcu 1968 r. w Chimbote wygłosił konferencję „Ku teologii wyzwolenia”, a kilka tygodni później był doradcą teologicznym na II Konferencji Ogólnej CELAM w Medellin, która wskazała kierunki recepcji Soboru Watykańskiego II w Ameryce Łacińskiej.

 

Uchodzi za prawdziwego „ojca teologii wyzwolenia”, która wzięła swoją nazwę od jego książki z 1971 r. „Teologia wyzwolenia” (w Polsce ukazało się ono kilka lat później w Instytucie Wydawniczym PAX). W 1975 r. w Limie założył ośrodek refleksji teologicznej Instytut Bartłomieja de Las Casas, którego pracami kierował. Wykładał na uniwersytetach w wielu krajach, m.in. w USA i we Włoszech. Jednak doktorat z teologii uzyskał dopiero w 1985 r. w Instytucie Katolickim w Lyonie na podstawie całości swego dorobku naukowego. W 1992 r. wstąpił do zakonu dominikanów. Mieszka we Francji.

 

W przeciwieństwie do innych znanych teologów wyzwolenia, zwłaszcza Brazylijczyka Leonardo Boffa, Gutierrez nigdy nie popadł w poważniejszy konflikt z Watykanem, choć również jego dzieła były przedmiotem dyskusji w Stolicy Apostolskiej. Od wielu lat łączy go przyjaźń z abp. Müllerem.

 

O. Gutierrez tłumaczy, że teologia wyzwolenia wychodzi od stwierdzenia, że ubóstwo stanowi wyzwanie dla sumienia chrześcijan. Ubóstwo nigdy nie jest rzeczą dobrą, ponieważ powoduje destrukcję osoby i społeczeństwa. Dlatego zasadniczą sprawą dla teologii wyzwolenia jest opcja preferencyjna na rzecz ubogich. Nie jest ona przejawem kontekstualnego, latynoamerykańskiego zakorzenienia teologii, nie przynależy wyłącznie do niej, gdyż pochodzi wprost z Biblii, należy więc do całego chrześcijaństwa.

 

Zastanawiając się nad przyczynami ubóstwa, peruwiański teolog zaprzecza, jakoby było ono fatalizmem. Istnieją bowiem konkretne ekonomiczne, polityczne i kulturowe przyczyny ubóstwa, a to oznacza, że jego sprawcą jest człowiek. Jest ono rezultatem złej organizacji społeczeństwa. Dlatego trzeba odwoływać się do analiz społecznych tego zjawiska - socjologicznych, ekonomicznych, antropologicznych.

 

Jednak odsłaniając przyczyny ubóstwa i wskazując odpowiedzialnych za jego trwanie, niektórzy teologowie wyzwolenia zaczęli odwoływać się do marksistowskiej teorii walki klas, co doprowadziło ich do usprawiedliwiania zmiany stosunków społecznych przemocą. Właśnie stąd wzięły się trudności w akceptacji teologii wyzwolenia przez Kościół, których wyrazem była instrukcja Kongregacji Nauki Wiary z 1984 r.

 

Według o. Gutierreza, nieporozumienia te należą już do przeszłości. Teologia wyzwolenia nadal istnieje, ale obecnie głównym wyzwaniem dla niej jest globalizacja, gdyż to za jej przyczyną niemała część ludzkości nie jest już potrzebna do tego, by gospodarka funkcjonowała prawidłowo.

 

We wspomnianym wywiadzie dla „L'Osservatore Romano” peruwiański teolog stwierdził, że „teologia wyzwolenia nie jest teologią wyzwolenia społecznego, choć wyzwolenie ma aspekt społeczny; jest też wyzwolenie indywidualne, które obejmuje mentalność, a potem jest wyzwolenie z grzechu. To wszystko razem nazywa się zbawieniem, które jest zatem zbawieniem nie tylko od grzechu. (...) Teologia wyzwolenia stawia sobie za cel wolność osób, ludzkości, wolność od niesprawiedliwości, od błędnej mentalności, a w końcu od grzechu”.



KAI, kra


DATA: 2013-09-22 07:28
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Nie no, jak facet w torbie po cukrze na łbie i z laska św. Mikołaja mówi, że się nie zgadza, to wie co mówi.
ponad 6 lat temu / Polak
 
DO MAR 219: " BIEDNI BęDĄ ZAWSZE...", "dlaczego Kościół wogóle się zajmuje sprawami doczesnymi ?" - chyba nie wiesz kolego co to prawdziwa bieda... Chrystus zanim nauczał, często najpierw dbał o sprawy doczesne jego słuchaczy - np. by nie byli głodni... - patrz Nowy Testament. Boże, strzeż nas od takich wyznawców Chrystusa !! ...bo z wrogami sami sobie poradzimy.
ponad 6 lat temu / Grzegorz
 
A teraz zadajmy sobie pytanie: jeżeli nie będzie ubogich, a wszyscy będą równi i bogaci to kto i komu będzie dawał jałmużnę?? I jak się to będzie miało do Staro i Nowotestamentowych biednych i bogatych? I najważniejsze!! Dlaczego kościół w ogóle zajmuje się sprawami doczesnymi!!!! Kościół nie jest od tego!!! Kościół ma dbać o to abyśmy wszyscy, a przynajmniej w jak największej ilości, osiągnęli szczęście wieczne na tamtym świecie!!! Jak wiadomo dostatek tego nie zapewnia!!! A ubodzy... Ubodzy będą zawsze i żadna teologia, nawet wyzwolenia, tego nie zmieni. Taki jest porządek tego świata. Gdyby miało być inaczej Pan Jezus pewnie coś by na ten temat wspomniał:) pozdr. M.Kordaszewski PS. Ostatnio był puszczy w telewizji program Cejrowskiego o slamsach, w którymś z południowoamerykańskich miast. Wielce pouczający dokument:) Bieda?? Czy aby na pewno? Pozdr. MK
ponad 6 lat temu / mar219
 
Rozumiem, że ta teologia skupia się jedynie/gównie na człowieku tu na ziemi. A na Bogu mniej/na dalszym miejscu. To istotnie niedobrze.
ponad 6 lat temu / olo
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.