DZIŚ JEST:   18   KWIETNIA   2019 r.

Wielki Czwartek
Św. Ryszarda Pampuri
Św. Galdina, biskupa
 
 
 
 

„New York Times” pozytywnie o dawnym rycie Mszy Świętej

„New York Times” pozytywnie o dawnym rycie Mszy Świętej
liturgyguy.files.wordpress.com

O odprawieniu święceń kapłańskich w dawnym rycie w… nigeryjskim Umuaka donosi niedzielny „New York Times”. Na uwagę zasługuje pozytywny ton relacji. Autor, na co dzień związany z katolickim magazynem, dokonuje apologii Mszy wszechczasów. Zwraca uwagę na jej symboliczną głębię, docenianą przez zwykłych ludzi oraz wyczulonych na piękno artystów. Podkreśla radość, jaką pierwsza tego typu uroczystość sprawiła afrykańskiemu biskupowi.

 

Święcenia kapłańskie w nigeryjskim Umuaka odbyły się w sierpniu, a słynna amerykańska gazeta poświęciła tej kwestii dość długi artykuł w ostatnią niedzielę. W celebracji pod gołym niebem udział wzięło 2500 osób. Odprawił ją biskup Gregory Ochiagha, niemogący ukryć radości z faktu pierwszych ordynacji duchownych w afrykańskim kraju od czasu reformy liturgicznej.

Jak zauważa na łamach „NYT” Matthew Schmitz, na co dzień pracujący w katolickim, bliskim neokonserwatyzmowi czasopiśmie „First Things”, liczba katolickich tradycjonalistów w Nigerii jest niewielka. Tym niemniej systematycznie rośnie. Złapali oni wiatr w żagle po motu proprio „Summorum Pontificum” ogłoszonym przez Benedykta XVI. W rozprzestrzenianiu dokumentu udział brał biskup Ochiagha. Nie ustawał w swoich wysiłkach, pomimo krytyki części braci w biskupstwie.

Biskup udzielił zgody na celebrację dawnej liturgii jednemu z kapłanów już w latach 90-tych XX wieku. Wspomniany ksiądz studiował w Los Angeles, gdzie zszokował go brak czci w sprawowaniu kultu przez Amerykanów. W efekcie postanowił zgłębić i promować tradycyjne formy pobożności, takie jak Różaniec i Msza w dawnym rycie.

 

Jak twierdzi Matthew Schmitz, rytualna, pełna głębokiej symboliki pobożność obecna we Mszy w klasycznym rycie rzymskim jest potrzebna zwykłym ludziom. Dążenie do jej wyrugowania stało się obsesją elit, pragnących zredukować wiarę do abstrakcyjnych, burżuazyjnych wskazań etycznych (jak twierdziła brytyjska antropolog Mary Douglas).

 

Nie dziwi zatem, jak przekonuje Schmitz, że w Stanach Zjednoczonych, odsetek uczestniczących we Mszy katolików spadł szczególnie wśród ubogich. Warto jednak pamiętać o szczególnym radykalizmie amerykańskiego (i zachodnioeuropejskiego) stylu wdrażania reform liturgicznych.

Co ciekawe, na symboliczną głębię dawnej liturgii zwracał też uwagę szwajcarski filozof Romano Amerio. Jak pisał na kartach „Iota Unum” „przestrzenie, w których przebywamy, są też przestrzeniami nasyconymi emocjami i wartościami, gdyż kosmos, będący siedliskiem wszystkich bytów cielesnych, daje się określać nie tylko poprzez swoje cechy fizyczne, lecz także poprzez znaczenia pozafizyczne, będące podłożem symbolizmu – on zaś jest, co warto podkreślić, uchwytnym dla umysłu wymiarem sacrum. Na przykład przód to nadzieja, a tył to nieufność; prawica oznacza łaskę, a lewica niełaskę; to co w górze jest Boskie, a to co w dole podłe i złe (…)”.

 

Matthew Schmitz zauważa również, że wśród osób krytykujących ograniczenia w dostępie do Mszy w dawnym rycie znalazło się wielu artystów. Stypendysta dziennikarskiego „Robert Novak Fellowship” wspomina o liście z 1971 roku, jaki do Pawła VI wystosowali ludzie sztuki i kultury, tacy jak Graham Greene czy Agata Christie. Podkreślili oni , że Msza to żywe dzieło sztuki i dziedzictwo całej ludzkości. Dziedzictwo, należące nie tylko do kleru. Jak zauważa autor omawianego artykułu „wbrew wszystkiemu Ciało Chrystusa pozostaje porządkiem wśród chaosu; dotkniętym, ale niezłamanym przez ząb czasu”. 

 

Odprawienie święceń kapłańskich w starym rycie w Nigerii i publikacja pozytywnego w swej wymowie artykułu na ten temat w znanym lewicowo-liberalnym periodyku w USA to dwie bardzo dobre wiadomości dla katolickich konserwatystów. Jedna i druga pokazuje, że katolicka Tradycja nie jest obiektem fascynacji zwolenników historycznej rekonstrukcji, lecz „czymś” żywym i mającym przed sobą przyszłość.

 

 

Źródła: nytimes.com

mjend

 


DATA: 2017-10-05 11:43
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Tylko Msza Trydencka. Prawdziwy Katolik powinien trzymać się tej Mszy, do Niej przylgnąć całym sercem i nigdy nie odpuszczać. Ta Msza prowadzi zdecydowanie do zbawienia. Nie bez powodu nazywana Mszą Wszechczasów. To Msza gdzie Niebo łączy się z ziemią. Pod Jej Sztandarem dojdziemy do Nieba.
ponad 1 rok temu / Filip
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 
string(5) "55044"

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.