DZIŚ JEST:   26   MAJA   2019 r.

VI Niedziela Wielkanocy
Św. Filipa Neri
 
 
 
 

Naucz mnie, mamo!

Naucz mnie, mamo!
Fot. ZumaPress/Forum

Polska to jeden z nielicznych krajów europejskich, w których nauczanie domowe jest niedoceniane, a szkoda! Choć zabrzmi to jak truizm, inwestycja w młode pokolenie jest inwestycją w przyszłość naszej Ojczyzny.  

 

Obserwując rodziny amerykańskie zauważyłam wiele korzyści wynikających z takiego sposobu nauki. W krajach anglosaskich metoda ta jest bardzo rozwinięta. Wiele rodzin łączy wysiłki, by wspólnie edukować swoje pociechy.  Nie ulega wątpliwości, że taka forma nauki wymaga wiele wysiłku i dyscypliny, w szczególności ze strony rodziców. Nauki nie można prowadzić w sposób niedbały, ponieważ będzie ona zweryfikowana egzaminami państwowymi z podstaw programowych, przeprowadzanych regularnie przez kuratorium oświaty.

 

Nauczanie domowe to poważna i odpowiedzialna decyzja. Musimy być do niej przekonani i mieć wizję  jej realizacji. Zadawanie pytań, czy nie zaszkodzę dziecku, czy dziecko prawidłowo się rozwinie jest powszechne, jednakże przykład tysięcy rodzin na świecie pokazuje, że warto podjąć to wyzwanie. Poniżej przedstawiam wybrane argumenty przemawiające za tą formą nauki.

 

Dzięki nauczaniu domowemu możemy:

1.  Zweryfikować zawartość materiałów naukowych dziecka.

2. Przekazać dzieciom prawdy Wiary oraz związany z nią system wartości, którym będzie się kierować przez całe życie.

3. Pokazać, że nauka nie musi być nudna, a może być zabawna i ekscytująca.

4. Dopasować sposób nauczania do potrzeb dziecka.

5. Poświęcić więcej uwagi na problemowe zagadnienia, oraz umożliwić zgłębienie interesujących go tematów.

6. Stworzyć plan dziecka dopasowany do zajęć rodziny, co nie jest możliwe przy powszechnym nauczaniu.

7. Ochronić swoje dziecko przed negatywnymi wpływami występujących patologii, jakie mogą ich napotkać w publicznej szkole.

8. Poświęcić więcej czasu na rozwój indywidualnych talentów dzieci (muzyczne, artystyczne, matematyczne etc.).

9. Poruszać „delikatne problemy” kiedy dziecko będzie na to gotowe, a nie kiedy system edukacji tak uważa.

10. Pokazać sposób zastosowania zdobytej wiedzy w życiu codziennym, np. przy drobnych naprawach, konstruowaniu karmników, poprzez zwiedzanie miejsc związanych z literackimi bohaterami powieści, etc.  

11. Efektywniej wykorzystać czas nauki z dzieckiem, gdyż nauka przebiega indywidualnie lub w kilku osobowych grupach.

12. Umożliwić dziecku swobodne zadawanie pytań, na które zawsze uzyska odpowiedź, nawet w przykładowej sytuacji: „nie znam odpowiedzi na twoje pytanie, ale poszukajmy jej razem”.

13. Pogłębić indywidualną relację z dzieckiem oraz czuwać nad jego prawidłowym rozwojem.

 

Podstawowym zarzutem przeciwników omawianej formy nauczania jest twierdzenie, że takie dzieci nie będą potrafiły odnaleźć się wśród rówieśników z powodu trudności w nawiązywaniu kontaktów koleżeńskich. Powyższe twierdzenie jest nieprawdziwe. Dzieci często uczą się w małych grupach, więc nie są pozbawione kontaktów z rówieśnikami. Jeśli nie uczą się w grupach, to po lekcjach przeprowadzanych w domu uczęszczają na różnego typu zajęcia (np. języki obce, zajęcia sportowe, artystyczne), gdzie nawiązują relacje z innymi dziećmi. Ktokolwiek ma wątpliwości, czy częściowe izolowanie jest błędem, powinien wybrać się do szkoły publicznej na jeden dzień i zobaczyć jak dzieci zachowują się na korytarzach, w szatniach, czy w szkolnych ubikacjach, nie mówiąc o sposobie traktowania pedagogów i szacunku do innych osób.

 

W Polsce nauczanie domowe reguluje uchwalona 7 września 1991 r. Ustawa o systemie oświaty, umożliwiająca podjęcie tej formy nauki, stanowiącej atrakcyjną alternatywę w kształceniu naszych dzieci. Z pewnością nie jest to proste zadanie, ale wszystko co wartościowe wymaga ciężkiej pracy.

 

Każdego zainteresowanego tematem zachęcam do odwiedzenia poświęconych mu licznych stron internetowych oraz do przeczytania lektury pt. „Edukacja domowa”, autorstwa Marka Budajczaka.

 

Anna Jabłońska


DATA: 2013-03-22 00:58
AUTOR: ANNA JABŁOŃSKA
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Edukacja w domu jest, nawet gdy rodzic w swojej świadomości nie zdaje sprawy, że jest nauczycielem. Uczymy ich przede wszystkim czym jest miłość. Jak mamusia i drugi wujek razem się ?kochają? lub gdy mamy dwóch tatusiów to na pewno dziecko wyrośnie na odpowiedzialną i dojrzałą osobę, która podejmie trud wychowania i założenia własnej rodziny. Przecież rząd wzmacnia takie patologie dodatkowo finansując zapomogami. A o to chodzi wszystkim tzw. ?postępowym? mniejszościom. Teraz jak popatrzę na jakość wiedzy przekazywanej w publicznych szkołach to można powiedzieć tak ? jaka płaca taka praca. Obecnie jak już się urodzi dziecko w Polsce można dać jemu dyplom matury. Świadectwo dojrzałości przestało mieć cokolwiek wspólnego z wiedzą, umiejętnościami i talentem. Chcesz świadectwo- proszę masz, minimum programowe. Staliśmy się narodem zewnątrz sterownych imbecyli, mediotów służącym jedynie mamonie. Nie zgadzasz się? Popatrz ile jest wypijanej wódki, ilu wykształciuchów, ile
ponad 6 lat temu / Starter
 
Bardzo pociągająca sprawa, ale tak trudno się przełamać. Może jest ktoś z okolic Rzeszowa, kto myśli o takiej edukacji.
ponad 6 lat temu / chłopzewsi
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 
string(5) "13513"

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.