30 sierpnia 2017

„Nieodwracalność reformy liturgicznej” – teologowie dopytują o co chodziło papieżowi

(fot. Bowsk / flickr.com)

Słowa papieża Franciszka dotyczące nieodwracalności zmian liturgicznych wywołały poruszenie wśród filozofów i teologów. Zdaniem części z nich są one niejasne i wątpliwe. Wskazują oni na wątpliwości odnośnie sposobów wdrażania reformy liturgicznej wyrażane między innymi przez Benedykta XVI. Podkreślają także, że nie sposób przyjąć radykalnych nowinek w liturgii, szczególnie tych budzących zgorszenie.

 

W sprawie wypowiedział się między innymi doktor Peter Kwasniewski, filozof i autor książki poświęconej liturgii. Jego zdaniem trudno podważyć to, że ojcowie soborowi pragnęli pewnych niewielkich zmian w liturgii. Jednak, jak przekonuje dr Kwasniewski w rozmowie z Life Site News zostały one wdrożone w sposób budzący kontrowersje między innymi Benedykta XVI.

Wesprzyj nas już teraz!

Filozof w rozmowie z Life Site News przekonywał, że tak naprawdę w liturgii nieodwracalna jest jedynie jej niezdolność do sprostania potrzebom współczesnego człowieka. Podkreślił, że na całym świecie to właśnie tradycjonalistyczne parafie rozwijają się prężnie i obfitują w młodych ludzi.

Z kolei pewien odmawiający podania swojego nazwiska do wiadomości teolog w rozmowie z Life Site News powiedział, że żadna zmiana liturgiczna nie obowiązuje na zawsze. W efekcie w każdym przypadku istnieje jego zdaniem możliwość kolejnych zmian.

Natomiast katolicki komentator i bloger, ojciec John Zuhlsdorf stwierdził, że papież wykorzystuje autorytet Magisterium do przeciwstawienia się dążeniom części katolików pragnących „oczyszczenia liturgii” z przejawów nowinkarstwa.

Pete Baklinski z portalu Life Site News twierdzi, że reformy liturgiczne w okresie posoborowym służyły uzasadnianiu nowinek, takich jak „usuwanie ołtarzy, usuwanie tabernakulów z centralnego miejsca, przebudowywanie liturgii, przepisywanie modlitw liturgicznych, odwracanie księży twarzą do ludu, używanie pospolitego języka podczas całej liturgii, rezygnacja z balasek ołtarzowych, rozdawanie Komunii świętej na rękę, ustanawianie świeckich szafarzy Eucharystii, zezwalanie na działalność żeńskich ministrantek i lektorek, pozwalanie na liturgiczny taniec oraz używanie należącej do sfery profanum muzyki i instrumentów (gitara, bandżo, bębny) w celach liturgicznych”.

Life Site News próbował skontaktować się z watykańskim biurem prasowym, aby uzyskać wyjaśnienia, jakie konkretnie zmiany papież uznaje za nieodwracalne. Dziennikarze nie otrzymali jednak odpowiedzi.

24 sierpnia w przemówieniu dla uczestników 68 Włoskiego Narodowego Tygodnia Liturgicznego w Watykanie papież powiedział, że liturgia to coś więcej, niż wykonywanie obrzędów. Stanowi ona bowiem „źródło życia i światło dla naszej drogi wiary”.

W modlitwie liturgicznej doświadczamy komunii wyrażonej nie przez abstrakcyjne pojęcie, ale przez działanie Boga i nas, Chrystusa i Kościoła. Obrzędy i modlitwy same przez się, a nie dzięki ich wyjaśnianiu, stają się zatem szkołą chrześcijańskiego życia, otwartą na tych, którzy mają uszy, oczy i serca gotowe przyjąć powołanie i misję uczniów Jezusa – mówił papież.

Szczególne zainteresowanie wzbudziły jednak słowa dotyczące reformy liturgicznej. Papież przedstawił krótką jej historię. Podkreślił, że rozpoczęła się ona już w czasach świętego Piusa X i Piusa XII. Wezwał do badań historycznych służących głębszemu poznaniu przyczyn reformy liturgicznej.

Wziąwszy to wszystko pod uwagę i przebywszy długą drogę, możemy stwierdzić z całą pewnością i autorytetem nauczycielskim, że reforma liturgiczna jest nieodwracalna – mówił Franciszek.

Przyjmując słowa papieża, warto pamiętać o ich prawidłowej interpretacji. Ta musi brać pod uwagę całe Magisterium. Wszak na przykład w nieomylnych „Kanonach o Najświętszej Ofierze Mszy Świętej” Soboru Trydenckiego czytamy, że „gdyby ktoś mówił, że obrządek Kościoła rzymskiego, w którym część kanonu i słowa konsekracji wymawia się po cichu, należy potępić; albo że mszę należy odprawiać wyłącznie w języku rodzimym; albo że nie należy dodawać wody do wina w ofiarowaniu kielicha, ponieważ jest to przeciwne ustanowieniu Chrystusa – niech będzie wyklęty” (kanon 9).

 

 

Źródła: lifesitenews.com / pch24.pl
mjend

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij
Komentarze(0)

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie

Udostępnij przez

Cel na 2024 rok

Skutecznie demaskujemy liberalną i antychrześcijańską hipokryzję. Wspieraj naszą misję!

mamy: 105 665 zł cel: 300 000 zł
35%
wybierz kwotę:
Wspieram