Polska będzie pierwszym krajem, w którym użytkownicy Facebooka uzyskają możliwość weryfikacji odmowy dotyczącej odwołania od decyzji o blokadzie treści na ich profilu – informuje Ministerstwo Cyfryzacji.
Wesprzyj nas już teraz!
Resort podpisał w środę porozumienie z przedstawicielami Facebooka. Dokument przewiduje, że w najbliższym czasie w Polsce uruchomiony zostanie tzw. punkt kontaktowy. Platforma ta będzie służyć polskim użytkownikom, których treści, konta lub profile zostały usunięte lub zablokowane. Dzięki usłudze będą oni mogli składać wnioski o przeprowadzenie dodatkowej kontroli czy blokada nastąpiła słusznie.
Z „Punktu kontaktowego” będzie można skorzystać, jeśli usunięte treści, profile lub strony będą się mieścić w jednej z kategorii wymienionych w specjalnym formularzu opracowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji. Użytkownik powinien się jednak wcześniej odwołać do Facebooka od decyzji o ich usunięciu profilu czy treści. Z nowej opcji można będzie skorzystać jeśli portal odrzuci to odwołanie lub nie odpowie na nie w ciągu 72 godzin.
– Dzięki dobrej współpracy z polskim przedstawicielstwem Facebooka będziemy pierwszym krajem na świecie, w którym takie rozwiązanie zacznie działać. Porozumienie, które podpisaliśmy wspiera ochronę wolności słowa w Internecie, a użytkownicy portalu dostaną dzięki niemu de facto dodatkową instancję odwoławczą od blokad – powiedział Marek Zagórski, minister cyfryzacji.
Decyzję o przywróceniu treści, profilu lub strony Facebook podejmie w oparciu o swoje standardy społeczności. Portal deklaruje w porozumieniu, że usunięte treści, konta lub profile zostaną ponownie sprawdzone pod kątem zgodności ze standardami, a treści, konta lub profile, które w wyniku ponownego sprawdzenia zostaną uznane za zgodne z nimi, zostaną odblokowane. W przypadku każdego otrzymanego w ten sposób wniosku, Facebook zrobi wszystko, by przesłać do „punktu kontaktowego” uzasadnioną odpowiedź w ciągu 72 godzin od momentu jego otrzymania.
– Zarządzanie treściami w Internecie to jedno z największych wyzwań dzisiejszego cyfrowego świata. To również wielowymiarowy problem, który wymaga współpracy wszystkich aktywnych w Internecie podmiotów, by zachowana była swoboda wypowiedzi, a jednocześnie użytkownicy mieli zapewnione bezpieczeństwo i ochronę przed niepożądanymi i szkodliwymi treściami. Podchodzimy do tego konstruktywnie i szukamy pozytywnych rozwiązań – zadeklarował Jakub Turowski, dyrektor ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce i krajach bałtyckich.
Sygnatariuszem porozumienia między Ministerstwem Cyfryzacji a Facebookiem jest również NASK. Ministerstwo Cyfryzacji, jako podmiot publiczny odgrywający kluczową rolę w rozwoju społeczeństwa cyfrowego i usług elektronicznych, jest inicjatorem tej współpracy, a NASK, jako podmiot wdrażający projekt, zajmie się stworzeniem i obsługą systemu informatycznego.
Początkowo, w okresie pilotażu, usługa ograniczona będzie do określonych przypadków usunięcia treści takich jak organizacja zbiórek publicznych i organizacja zgromadzeń. Usługa będzie jednak rozbudowywana.
Docelowo każda osoba w Polsce, która uzna, że jej wpis został niesłusznie usunięty, a odwołanie zostało negatywnie rozpatrzone przez Facebooka, będzie mogła za pośrednictwem specjalnego formularza zwrócić się o ponowne rozpatrzenie jego sprawy przez portal. Proces nie będzie dotyczył odwołań od decyzji sprzed wejścia w życie porozumienia.
Równocześnie Ministerstwo Cyfryzacji zaprosi do współpracy pozostałe media społecznościowe. Inicjatywa jest bowiem otwarta dla wszystkich portali, które zaangażowane są we wspieranie wolności słowa w Internecie oraz transparentne zarządzanie publikowanymi treściami.
Źródło: gov.pl
RoM