DZIŚ JEST:   24   PAŹDZIERNIKA   2020 r.

Św. Antoniego Marii Clareta
Bł. Jana Balickiego
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 39  >   CYWILIZACJA

Monika Bartoszewicz

Miraż wspólnej tożsamości


Unia Europejska realizuje swój projekt tożsamościowy w zgodzie ze zdaniem przypisywanym jednemu z jej architektów, Jeanowi Monnetowi: Gdybyśmy jeszcze raz zaczynali budować Wspólnoty Europejskie, powinniśmy zacząć od kultury. Tworzenie europejskiej tożsamości jest dla Brukseli kwestią nader istotną, gdyż szeroko rozpowszechnione poczucie tożsamości – jak zauważył Juan Delgado-Moreira – jest cennym zasobem, który zwiększy szanse przetrwania wielonarodowej i wielokulturowej unii.

Monika Bartoszewicz


Unia Europejska w potocznym odbiorze kojarzy się głównie ze wspólnym rynkiem, z dotacjami, z euro, z dyrektywami regulującymi niemal każdy aspekt życia; od eksportu po dozwolony stopień krzywizny banana, innymi słowy – z ekonomią. Ale przecież, choć od tego właśnie UE się zaczęła, jeszcze pod postacią Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali, na gospodarce nie poprzestała. Unia Europejska to nie tylko rynek, finanse, banki i biurokracja. To także ambitny projekt inżynierii społecznej, której celem jest stworzenie nowego człowieka – Europejczyka.

Debaty dotyczące tożsamości europejskiej można sprowadzić do dyskusji, czy tożsamość jest, czy też nie jest wtórna w stosunku do polityki. Innymi słowy, bitwa toczy się o to, czy można tę tożsamość stworzyć na podstawie ekonomicznej i politycznej integracji, jednakowoż bez jasno wyodrębnionej zbiorowości ludzkiej (demosu, ethnosu), czy też nie jest to możliwe bez zbiorowości, którą oprócz ram instytucjonalnych łączyłyby także inne więzy, na przykład, kulturowe. Zatem z politycznego punktu widzenia tożsamość europejska odnosi się do poczucia przynależności do pewnych ram instytucjonalno‑politycznych, z kulturowego zaś – oznacza społeczną wspólnotę oraz więzi, które Europejczycy odczuwają z innymi Europejczykami, w przeciwieństwie do nie‑Europejczyków. Zauważyć jednak należy, że bez względu na środki osiągnięcia takiej tożsamości – czy będą one pozostawać w sferze kultury, czy też nie, cele jej utworzenia nieodłącznie sprzęgnięte są z pewną ideą polityczną. Wyraźne jest bowiem, że postęp integracji europejskiej tak naprawdę zależy od poszerzającego się i pogłębiającego poczucia tożsamości europejskiej.

Tożsamość europejska jest bez wątpienia tożsamością zbiorową, która tym różni się od tożsamości indywidualnej, że od niej niejako zależy. Podczas gdy tożsamość indywidualna może istnieć bez grupy ludzi podzielających ją, tożsamość zbiorowa na grupie jest właśnie oparta i z niej się wywodzi. Możemy myśleć o tożsamości jako o lalce matrioszce (mała laleczka ukryta jest w większej, którą z kolei zawiera w sobie jeszcze większa figurka). Na tej zasadzie małą laleczką będzie nasza tożsamość lokalna, średnią – tożsamość narodowa, Europa zaś stanowi tożsamość, która te poprzednie zbiera i zawiera w sobie. Możemy też jednak myśleć o tożsamościach jako o nachodzących na siebie kołach. W takim wypadku część – ale nie wszystkich – przedstawicieli danej tożsamości łączą więzy z inną grupą tożsamościową. To podejście wyjaśnia na przykład dlaczego z „Europą” chętnie utożsamiają się elity danego kraju, ale już niekoniecznie zwyczajni obywatele.

 

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe     
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

Rewolucjoniści zawsze uważali, że szerzenie rozpusty jest najlepszym mechanizmem na przygotowanie gruntu pod nową rewolucyjną rzeczywistość, nowy świat i nowego człowieka stworzonego przez rewolucję. Rozpusta jest wielkim resetem niszczącym wszystko, co dotychczas było – powiedział prof. Grzegorz Kucharczyk podczas konferencji „Utopia tęczowej rewolucji”.

 
 

Siły Obronne Izraela (IDF) utworzyły w zeszłym roku nową, elitarną jednostkę, która ma zrewolucjonizować pole bitwy. Składa się ona z piechoty, komponentu pancernego i wsparcia powietrznego. Jednostka ma być w stanie operować w dowolnym miejscu na świecie w celu szybkiego lokalizowania i nisczenia wroga.

 

Niektórzy sądzą, że myśl o grzechu zanadto obciąża życie chrześcijańskie. Chcieliby ją usunąć krzepiącą myślą o Odkupieniu przez Chrystusa, o naszym dziecięctwie Bożym. Myśl o grzechu nie powinna być oczywiście głównym czynnikiem w naszym życiu religijnym. W takim razie nie Bóg, ale nasze własne ja byłoby ośrodkiem życia. Ale świadomość grzechu, który tyle razy zakłóca stosunek między Ojcem w niebie a dzieckiem na ziemi, nie powinna zniknąć z naszego życia i naszej modlitwy.

 

1795 – Rosja, Prusy i Austria zawarły konwencję w sprawie III rozbioru Polski. Na jej mocy Prusy otrzymały Mazowsze oraz tereny po Niemen, a także zachodnią część Rzeczypospolitej po Pilicę, Wisłę i Bug (z Warszawą). Austria zajęła Małopolskę z Krakowem i Lublinem oraz część Podlasia i Mazowsza. Rosji przypadła pozostała część Rzeczypospolitej po Bug i Niemen.

 

Trybunał Konstytucyjny orzekając 22 października niezgodność aborcji eugenicznej z konstytucją zachował się, jak trzeba. Należy okazać mu wsparcie - piszą autorzy petycji „Wyraź poparcie dla Trybunału!”

 


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIE KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.