DZIŚ JEST:   21   KWIETNIA   2019 r.

Zmartwychwstanie Pańskie
Św. Anzelma, Doktora Kościoła
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 55  >   CREDO

Kardynał Raymond Leo Burke

Miłosierdzie i sprawiedliwość


Boże miłosierdzie jako główne zagadnienie nauczania Kościoła nie jest żadną nowością, choć takie wrażenie szerzy się w całym świecie. Zataczająca dziś szerokie kręgi dyskusja o miłosierdziu Boga grozi przekształceniem dogmatu w pusty slogan, ogołocony z wiedzy o jego głębokim sensie w doktrynie Kościoła. Z tego powodu jako szczególnie ważne i pilne jawi się przedstawienie natury miłosierdzia Bożego w formie podawanej przez odwieczne Magisterium.

 


Kardynał Raymond Leo Burke


 

W naszych czasach Boże miłosierdzie przedstawia się na wiele sposobów, niekiedy wzajemnie sprzecznych. Nierzadko – jako przeciwstawienie Bożej sprawiedliwości. Jednak Bóg ukazuje nam, że miłosierdzie i sprawiedliwość nie stoją ze sobą w sprzeczności, ale wręcz przeciwnie – są ze sobą istotnie powiązane. Czytamy w Księdze Psalmów: Łaskawość i wierność spotkają się z sobą, ucałują się sprawiedliwość i pokój (Ps 85, 1). Związek między sprawiedliwością a miłosierdziem dostrzegamy również w modlitwie pokutnej proroka Jeremiasza: Uznajemy, Panie, naszą niegodziwość, przewrotność naszych przodków, bo zgrzeszyliśmy przeciw Tobie. Nie odrzucaj nas przez wzgląd na Twoje imię, od czci nie odsądzaj tronu Twojej chwały! Pamiętaj, nie zrywaj swego przymierza z nami! (Jr 14, 20–21).

Psalm 50 w przepiękny sposób ukazuje, jak sprawiedliwość Boga czyni nas świadomymi naszych błędów, prowadzi i zachęca do skruchy oraz mocnego postanowienia poprawy; jak miłosierdzie Boga daje nam siłę i otuchę, by wyznać grzechy, błagać Boga o przebaczenie i rozpocząć życie na drodze posłuszeństwa i absolutnego poddania się Jego woli. Nie można zrozumieć miłosierdzia bez sprawiedliwości. Najdoskonalszy wyraz ich nierozerwalnego związku znajdujemy w Chrystusie, w wielkiej tajemnicy Odkupieńczego Wcielenia Syna Bożego.



Papież Benedykt XVI w encyklice Deus Caritas est opisał Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu jako historię miłości, w której Bóg wychodzi nam naprzeciw, próbuje nas zdobyć – aż do Ostatniej Wieczerzy, aż do Serca przebitego na krzyżu, aż do objawień Zmartwychwstałego i wielkich dzieł, za pośrednictwem których, poprzez działanie Apostołów, przewodził rodzącemu się Kościołowi. W swojej sprawiedliwości Bóg uznaje nasz grzech i konieczność poprawy, a w swym miłosierdziu – obdarza nas łaską przebaczenia oraz sprawiedliwej i koniecznej poprawy. W takim świetle łatwiej rozumiemy płacz Jezusa nad Jeruzalem (por. Łk 19, 41–44).

 


Cnota, która buduje relacje



Poprzez tajemnicę odkupieńczego wcielenia widzimy w ciele i krwi bezwarunkową miłość Boga do nas. Miłość, która – jak w encyklice Deus Caritas est pisze Benedykt XVI – jest tak wielka, że zwraca Boga przeciw Niemu samemu, Jego miłość przeciw Jego sprawiedliwości. Sprawiedliwość Boga (jej wymagania i warunki) pozostaje niezmienna, a On wciąż wybiera spełnianie tych wymogów z Jego przeobfitym, przebogatym miłosierdziem.

Bóg nigdy nie odwraca się od nas; nigdy nie zrywa zawartego z nami przymierza, mimo naszej oziębłości i niewierności w stosunku do Niego, mimo tak często Mu przez nas okazywanej obojętności.

W naszych czasach zmagamy się z wieloma kwestiami dotyczącymi sprawiedliwości, związanymi z prawami człowieka, sprawiedliwą wojną czy nierównościami ekonomicznymi. Coraz bardziej oczywiste staje się, że kwestia sprawiedliwości jest powszechnie obecna i dotyczy wszelkich relacji międzyludzkich. W tym sensie mówimy o sprawiedliwości jako cnocie społecznej. Sprawiedliwość to fundamentalna cnota, w imię której dajemy coś innym – dajemy dobro, które się im należy. Sprawiedliwość to cnota, która buduje właściwe relacje konieczne dla stworzenia szczęścia i zaprowadzenia pokoju.


W Biblii Bóg często wzywa nas do bycia sprawiedliwymi w stosunku do innych: Umiłujcie sprawiedliwość, sędziowie ziemscy! (Mdr 1, 1); ujmijcie się za sierotą i uciśnionym, wymierzcie sprawiedliwość nieszczęśliwemu i ubogiemu! (Ps 82, 3). Bo Bóg sam jest sprawiedliwy, jak głoszą wszyscy święci w Niebie: Dzieła Twoje są wielkie i godne podziwu, Panie, Boże wszechwładny! Sprawiedliwe i wierne są Twoje drogi, o Królu narodów (Ap 15, 3).



Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 
 

„Nie dajmy zwyciężyć złu i bądźmy narzędziami pokoju, którego tak bardzo wszyscy potrzebujemy” - napisał na Twitterze abp Stanisław Gądecki, komentując zamachy na Sri Lance.

 
 

Kardynał Malcolm Ranjith ze Sri Lanki w dosadnych słowach skomentował dzisiejsze zamachy, w których śmierć poniosło co najmniej 200 osób. „Ukarać bezlitośnie, bo tylko zwierzęta mogą zachować się jak winni tego zamachu” - podkreślił.

 

Polski były misjonarz na Sri Lance, o. Mariusz Michalik podzielił się swoją refleksją na temat zamachów terrorystycznych jakich doświadczyli tamtejsi chrześcijanie. Podkreślił, że taka skala terroru nie zdarzała się w azjatyckim kraju nawet w okresie wojny domowej (1983-2009).

 

Arcybiskup Sławoj Leszek Głódź w homilii wygłoszonej podczas Mszy rezurekcyjnej zaapelował o aktywną obronę wartości chrześcijańskich. Ostrzegł przed zagrożeniami płynącymi z usunięcia Boga z przestrzeni publicznej, których efektem jest „akceptacja nawet największych wynaturzeń”.

 

Na Sri Lance w mieście Dehiwala, na południe od największego miasta Kolombo doszło do kolejnej, siódmej eksplozji, w której zginęły co najmniej dwie osób. Z kolei ósma eksplozja miała miejsce na przedmieściach największego miasta - Kolombo. Według najnowszych informacji w wybuchach zginęło ponad 180 osób, a 500 zostało rannych. Według miejscowej policji wśród ofiar znajduje się co najmniej 35 obcokrajowców.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.