DZIŚ JEST:   19   STYCZNIA   2020 r.

II Niedziela Zwykła
Św. Józefa Sebastiana Pelczara
Św. Henryka, biskupa
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 55  >   CREDO

Kardynał Raymond Leo Burke

Miłosierdzie i sprawiedliwość


Boże miłosierdzie jako główne zagadnienie nauczania Kościoła nie jest żadną nowością, choć takie wrażenie szerzy się w całym świecie. Zataczająca dziś szerokie kręgi dyskusja o miłosierdziu Boga grozi przekształceniem dogmatu w pusty slogan, ogołocony z wiedzy o jego głębokim sensie w doktrynie Kościoła. Z tego powodu jako szczególnie ważne i pilne jawi się przedstawienie natury miłosierdzia Bożego w formie podawanej przez odwieczne Magisterium.

 


Kardynał Raymond Leo Burke


 

W naszych czasach Boże miłosierdzie przedstawia się na wiele sposobów, niekiedy wzajemnie sprzecznych. Nierzadko – jako przeciwstawienie Bożej sprawiedliwości. Jednak Bóg ukazuje nam, że miłosierdzie i sprawiedliwość nie stoją ze sobą w sprzeczności, ale wręcz przeciwnie – są ze sobą istotnie powiązane. Czytamy w Księdze Psalmów: Łaskawość i wierność spotkają się z sobą, ucałują się sprawiedliwość i pokój (Ps 85, 1). Związek między sprawiedliwością a miłosierdziem dostrzegamy również w modlitwie pokutnej proroka Jeremiasza: Uznajemy, Panie, naszą niegodziwość, przewrotność naszych przodków, bo zgrzeszyliśmy przeciw Tobie. Nie odrzucaj nas przez wzgląd na Twoje imię, od czci nie odsądzaj tronu Twojej chwały! Pamiętaj, nie zrywaj swego przymierza z nami! (Jr 14, 20–21).

Psalm 50 w przepiękny sposób ukazuje, jak sprawiedliwość Boga czyni nas świadomymi naszych błędów, prowadzi i zachęca do skruchy oraz mocnego postanowienia poprawy; jak miłosierdzie Boga daje nam siłę i otuchę, by wyznać grzechy, błagać Boga o przebaczenie i rozpocząć życie na drodze posłuszeństwa i absolutnego poddania się Jego woli. Nie można zrozumieć miłosierdzia bez sprawiedliwości. Najdoskonalszy wyraz ich nierozerwalnego związku znajdujemy w Chrystusie, w wielkiej tajemnicy Odkupieńczego Wcielenia Syna Bożego.



Papież Benedykt XVI w encyklice Deus Caritas est opisał Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu jako historię miłości, w której Bóg wychodzi nam naprzeciw, próbuje nas zdobyć – aż do Ostatniej Wieczerzy, aż do Serca przebitego na krzyżu, aż do objawień Zmartwychwstałego i wielkich dzieł, za pośrednictwem których, poprzez działanie Apostołów, przewodził rodzącemu się Kościołowi. W swojej sprawiedliwości Bóg uznaje nasz grzech i konieczność poprawy, a w swym miłosierdziu – obdarza nas łaską przebaczenia oraz sprawiedliwej i koniecznej poprawy. W takim świetle łatwiej rozumiemy płacz Jezusa nad Jeruzalem (por. Łk 19, 41–44).

 


Cnota, która buduje relacje



Poprzez tajemnicę odkupieńczego wcielenia widzimy w ciele i krwi bezwarunkową miłość Boga do nas. Miłość, która – jak w encyklice Deus Caritas est pisze Benedykt XVI – jest tak wielka, że zwraca Boga przeciw Niemu samemu, Jego miłość przeciw Jego sprawiedliwości. Sprawiedliwość Boga (jej wymagania i warunki) pozostaje niezmienna, a On wciąż wybiera spełnianie tych wymogów z Jego przeobfitym, przebogatym miłosierdziem.

Bóg nigdy nie odwraca się od nas; nigdy nie zrywa zawartego z nami przymierza, mimo naszej oziębłości i niewierności w stosunku do Niego, mimo tak często Mu przez nas okazywanej obojętności.

W naszych czasach zmagamy się z wieloma kwestiami dotyczącymi sprawiedliwości, związanymi z prawami człowieka, sprawiedliwą wojną czy nierównościami ekonomicznymi. Coraz bardziej oczywiste staje się, że kwestia sprawiedliwości jest powszechnie obecna i dotyczy wszelkich relacji międzyludzkich. W tym sensie mówimy o sprawiedliwości jako cnocie społecznej. Sprawiedliwość to fundamentalna cnota, w imię której dajemy coś innym – dajemy dobro, które się im należy. Sprawiedliwość to cnota, która buduje właściwe relacje konieczne dla stworzenia szczęścia i zaprowadzenia pokoju.


W Biblii Bóg często wzywa nas do bycia sprawiedliwymi w stosunku do innych: Umiłujcie sprawiedliwość, sędziowie ziemscy! (Mdr 1, 1); ujmijcie się za sierotą i uciśnionym, wymierzcie sprawiedliwość nieszczęśliwemu i ubogiemu! (Ps 82, 3). Bo Bóg sam jest sprawiedliwy, jak głoszą wszyscy święci w Niebie: Dzieła Twoje są wielkie i godne podziwu, Panie, Boże wszechwładny! Sprawiedliwe i wierne są Twoje drogi, o Królu narodów (Ap 15, 3).



Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 
 

„Benedykt XVI zauważył, że nie może milczeć w swojej nowej książce, ponieważ uważa głosy tych, którzy chcą znieść celibat kapłański, jako wielkie niebezpieczeństwo dla Kościoła” – powiedział kard. Gerhard Müller.

 
 

Robert Biedroń został oficjalnie zatwierdzony przez zarząd krajowy Sojuszu Lewicy Demokratycznej jako kandydat formacji w zbliżających się wyborach prezydenckich. Europoseł i aktywista ruchu LGBT miał zostać poparty jednogłośnie, przez cały zarząd partii.

 

Metropolita krakowski sprawował Mszę św. z okazji 700-lecia koronacji Władysława Łokietka. W kazaniu abp Marek Jędraszewski podkreślił, że przynależność do Kościoła Chrystusowego jest chlubą i radością całego Narodu. – Nasz polski Naród będzie trwał, a wraz z nim będzie trwał Chrystusowy Kościół – powiedział.

 

W amerykańskim Plainfield w stanie New Jersey, policja aresztowała katolickiego księdza oraz pięciu obrońców życia, którzy odmówili opuszczenia kliniki aborcyjnej. Działacze pro life modlili się oraz chcieli udzielać pomocy matkom, które przybyły do kliniki zabić swoje nienarodzone dziecko.

 

W średniowiecznej sztuce chrześcijańskiej możemy zobaczyć, że podobnie jak św. Piotra przedstawia się z pękiem kluczy, a św. Pawła z mieczem, czterej ewangeliści są symbolicznie przedstawiani ze skrzydlatym zwierzęciem lub człowiekiem. Każdemu z ewangelistów przypisuje się jedno konkretne stworzenie. Znaczenie tego artystycznego zwyczaju nie jest powszechnie znane. Co zatem oznaczają symbole ewangelistów? 


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.