DZIŚ JEST:   24   KWIETNIA   2019 r.

Oktawa Wielkanocy
Św. Jerzego
Bł. Mariana z Ratyzbony
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 21  >   DZIEDZICTWO EUROPY

Jacek Hoga

Miecz - mit i symbol


Miecz to bodaj najbardziej znany przedmiot okresu średniowiecza – chyba żaden inny nie wywołuje tak silnych skojarzeń z okresem pełnego rozkwitu łacińskiej cywilizacji wyrosłej pod opiekuńczymi skrzydłami Matki Kościoła. Fascynujący ów przedmiot, jak i nie mniej fascynującą jego kulturotwórczą rolę w całym umownym okresie trwania średniowiecza, od upadku Cesarstwa Zachodniego po przełom XV i XVI wieku, ilustruje wystawa zatytułowana Miecz – sposoby użycia, mit i symbol dostępna dla zwiedzających w paryskim Musée de Cluny, czyli Narodowym Muzeum Wieków Średnich (Musée National du Moyen Âge) do 26 września 2011 roku.

Od kiedy tylko człowiek użył w walce narzędzia z krawędzią tnącą, zaczął szukać jego formy idealnej, która umożliwiłaby jak najskuteczniejszy cios. Ważnym aspektem każdej broni służącej do cięcia jest jej długość – im większym dysponujemy zasięgiem, tym szybciej możemy dosięgnąć przeciwnika i zminimalizować ryzyko otrzymania rany samemu. Długość ostrza bywa ograniczona na trzy sposoby: techniczną możliwością wykonania trwałego długiego ostrza, swobodą użycia i wyważeniem. Aby te potrzeby pogodzić, za rękojeścią dodać trzeba ciężar (głowicę), który przesunie środek ciężkości w pobliże dłoni. Aby móc zadać ranę możliwie szybko w każdym kierunku, który przeciwnik nieopatrznie odsłoni, przydatną rzeczą jest możność zadawania ciosów obiema krawędziami. Potrzeba zatem, aby broń była obustronnie ostrzona.

Ukoronowaniem możliwości, jakie powinna dawać biała broń, jest możliwość zadawania pchnięć. Służy temu odpowiednio ukształtowany sztych. A choć broń biała służyć ma przede wszystkim do zadawania ran przeciwnikowi, to przecież roztropnym jest zasłonić dzierżącą ją dłoń, ponieważ to ona właśnie znajduje się najbliżej nieprzyjaciela, wyznaczając zarazem naturalny kierunek jego kontrataku. Stąd też pojawia się jelec chroniący dłoń walczącego.

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

W ubiegłym roku na świecie zginęło co najmniej 4 305 chrześcijan a ponad 1,8 tysiąca świątyń zostało zniszczonych lub przynajmniej zaatakowanych. Dane powyższe przedstawił w rozmowie z madryckim dziennikiem „ABC” Jaime Menéndez Ros, dyrektor krajowego oddziału papieskiego stowarzyszenia Pomoc Kościołowi w Potrzebie (PKwP).

 
 

Dziesięć osób nie żyje, a trzydzieści zostało rannych po tym, jak mężczyzna z premedytacją wjechał w dziecięcą procesję wielkanocną w Gombe na terenie północno-wschodniej Nigerii. Wśród zabitych jest ośmioro dzieci oraz sprawca i jego kolega, których wstrząśnięty zbrodnią tłum zlinczował na miejscu.

 

Już dziesięć lat trwa batalia prawna rodziców w sprawie zachowania życia ich syna Vincenta Lamberta, który przebywa w stanie śpiączki. Najpierw dyrekcja francuskiego szpitala postanowiła odłączyć go od aparatury podtrzymującej funkcje organizmu. Później zakazała podawania choremu pokarmów i postanowiła zagłodzić. Tego typu wyroki śmierci szefostwo placówki podejmowało już czterokrotnie. Za każdym razem rodzicom wspieranym przez obrońców życia udawało się syna ratować.

 

W środę czasu lokalnego północnokoreański przywódca Kim Dzong Un wsiadł do pociągu pancernego i udał się do Rosji na swój pierwszy szczyt z prezydentem Władimirem Putinem. O co będzie zabiegał?

 

Promotorzy tak zwanej sprawiedliwości środowiskowej i „postępowi” prawnicy, dążący do ustanowienia sprawnego, ponadnarodowego systemu zarządzania zabiegają o to, by jeszcze w tym roku przyjąć wstępnie kolejne porozumienie międzynarodowe – Globalny pakt na rzecz środowiska. Miałby on ujednolicić prawo międzynarodowe w tej dziedzinie i ułatwić kancelariom prawnym pozywanie rządów, przedsiębiorców czy nawet osób prywatnych za działania rzekomo przyczyniające się do ocieplenia klimatu.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.