DZIŚ JEST:   13   GRUDNIA   2019 r.

Św. Otylia z Hohenburga
Św. Łucji, męczennicy
 
 
 
 

Londyn: pierwsza na świecie Strefa Ultra Niskiej Emisji CO2

Londyn: pierwsza na świecie Strefa Ultra Niskiej Emisji CO2
źródło: pixabay.com

W tym tygodniu uruchomiono w Londynie Strefę Ultra Niskiej Emisji (ULEZ). Obowiązuje ona przez wszystkie  godziny i dni tygodnia. Kto się nie dostosuje do ostrych wymogów, musi płacić grzywny.

 

Samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, autokary, autobusy, motocykle i wszystkie inne pojazdy wjeżdżające do centrum Londynu będą musiały spełnić nowe, bardziej rygorystyczne normy emisji lub płacić nową dzienną daninę ULEZ oprócz już obowiązującej opłaty za wjazd do centrum miasta.

 

Dzienna opłata za samochód, który nie spełnia nowych standardów emisji w strefie wynosi średnio 12,50 funtów. ULEZ będzie obowiązywać 24 godziny na dobę.

 

Większość pojazdów podlega stawce 12,50 funtów (osobowe, furgonetki, minibusy i motocykle). Jeśli kierowcy nie zapłacą opłaty ULEZ, będą musieli ponieść karę w wysokości 160 funtów, która zostanie obniżona do 80 funtów, jeśli zostanie zapłacona w ciągu 14 dni.

 

Większymi kosztami będą obciążone ciężarówki. Dzienna danina ULEZ wynosi dla nich 100 funtów. Jeśli nie zostanie zapłacona, kierowcy ciężarówek zostaną obciążeni grzywną w wysokości 1000 funtów, która zostanie obniżona do 500 funtów, jeśli zostanie zapłacona w ciągu 14 dni.

 

Niektórzy kierowcy i pojazdy kwalifikują się do tymczasowej zniżki lub pełnego zwolnienia z opłaty. Dotyczy to mieszkańców, którzy są zarejestrowani jako ci, którym przysługują zniżki, posiadaczy pojazdów zarejestrowanych w kategorii „niepełnosprawni” lub „osób niepełnosprawnych”, minibusów non-profit oraz pojazdów rolniczych i wojskowych.

 

Które pojazdy kwalifikują się do zwolnienia z opłat? To przede wszystkim motocykle z silnikami ze standardem europejskiej emisji Euro 3 - silniki nie mogą produkować więcej niż 2,3 g/km tlenku węgla i 0,15 g/km tlenku azotu; Euro 4 dla samochodów benzynowych, minibusów, samochodów dostawczych - silniki nie mogą produkować więcej niż 1 g/km tlenku węgla lub 0,08 g/km tlenku azotu; Euro 6 dla samochodów z silnikiem diesla, minibusów, samochodów dostawczych - silniki nie mogą produkować więcej niż 0,5 g/km tlenku węgla, 0,08 g/km tlenku azotu lub 0,005 g/km pyłu.

 

ULEZ jest częścią pakietu środków wprowadzanych przez burmistrza Sadiq Khana w celu zwalczania toksycznego zanieczyszczenia powietrza w Londynie.

 

Jako uzasadnienie – podobnie, jak w przypadku testowanej Strefy Czystego Powietrza w Krakowie – wskazuje się, że tysiące londyńczyków umiera przedwcześnie każdego roku z powodu długotrwałego narażenia na zanieczyszczenie powietrza. W Londynie ponad 400 szkół znajduje się na obszarach przekraczających dopuszczalne normy jakości powietrza.

 

Władze miasta uzasadniają, że w ciągu trzech lat z powodu rzekomego zanieczyszczenia do szpitali trafiło 4000 osób.

 

ULEZ ma przyczynić się do zmniejszenia emisji, by chronić dzieci przed uszkodzeniem płuc, zmniejszyć ryzyko chorób oddechowych i chorób serca u dorosłych.

 

– To ważny dzień dla naszego miasta. Nasze toksyczne powietrze jest niewidzialnym zabójcą odpowiedzialnym za jedną z największych krajowych katastrof zdrowotnych naszego pokolenia. Po prostu odmawiam bycia kolejnym politykiem, który to ignoruje. ULEZ jest centralnym punktem naszych planów oczyszczenia londyńskiego powietrza – najśmielszych planów jakiegokolwiek miasta na świecie. Oczy świata są na nas zwrócone – wyjaśnił motywacje wprowadzenia nowych podatków burmistrz Londynu.

 

– Dotyczy to również sprawiedliwości społecznej – ludzie w najbardziej zaniedbanych częściach Londynu, którzy mają najmniejsze szanse na posiadanie samochodu, odczuwają najgorsze skutki szkodliwego zanieczyszczenia powietrza. Nie będę stać i patrzeć, jak dzieci dorastają z niedostatecznie rozwiniętymi płucami w naszym mieście. ULEZ jest ważnym krokiem w kierunku walki z niespełniającym norm powietrzem w Londynie – dodał.

 

Wcześniej Khan potwierdził, że strefa ULEZ będzie rozszerzona na północ i południe od centrum od 25 października 2021 roku.

 

Graeme Cooper, dyrektor projektu pojazdów elektrycznych National Grid, chwalił decyzję. – Pierwsza na świecie Strefa Ultra Niskiej Emisji (ULEZ), która weszła w życie dzisiaj w Londynie, jest wielkim krokiem naprzód i jednym z wielu środków potrzebnych do poprawy jakości powietrza. Jakość powietrza jest kwestią zdrowia publicznego, którą można rozwiązać tylko wtedy, gdy wszyscy świadomie podejmujemy wysiłki zmierzające do wykorzystania i zakupu pojazdów o niższych emisjach, takich jak pojazdy elektryczne – przekonywał.

 

Potrzebne są jednak dodatkowe środki ze wszystkich sektorów, aby poczynić rzeczywiste postępy w tej kwestii. Obejmowałoby to silniejsze zaangażowanie rządu w ambicje związane z jakością powietrza / pojazdami bezemisyjnymi, tańsze pojazdy o niższej emisji wraz z zachętami do obniżenia kosztów i ze  strategiczną siecią publicznie dostępnych punktów ładowania, które mogą dać konsumentom pewność odejścia od samochodów z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi – tłumaczył.

 

Poppy Welch, przedstawiciel lobby przemysłu samochodowego, inwestującego w pojazdy elektryczne, który wspierał kampanię Go Ultra Low, powiedział, że wraz z wprowadzeniem nowej strefy, teraz jest najlepszy czas dla kierowców, by porzucili swoje auta i przeszli na „elektryki”. Będą bowiem zwolnieni z opłat za wjazd do strefy i będą mogli skorzystać z sowitych dotacji rządowych na zakup pojazdu o tzw. zerowej emisji.

 

Daniel Brown z Renewable Energy Association komentował: Jest to kamień milowy w Wielkiej Brytanii i pokazuje prawdziwe zaangażowanie w dostarczanie czystego powietrza. Wysyła to wyraźny komunikat do brytyjskich i światowych producentów samochodów, że pojazdy elektryczne są tu po to, aby pozostać na swoim miejscu, zwłaszcza że inne miasta idą w ich ślady. Przemysł ładowania pojazdów elektrycznych będzie zajęty przez następne dwa lata, wdrażając infrastrukturę ładowania przed październikiem 2021 r., kiedy londyńska ULEZ zacieśni się, stając się dostępną tylko dla pojazdów o zerowej emisji.

 

Władze Londynu zachęcają ludzi, by poruszali się pieszo, na rowerach lub transportem publicznym. Stworzyły także warunki do wynajmowania elektryków i taksówek niskoemisyjnych. Nowe opłaty przede wszystkim zasilą nadszarpnięty budżet miasta.

 

Wprowadzane tego typu daniny pod pretekstem walki o czyste powietrze w sytuacji, gdy zezwala się developerom na zabudowywanie tzw. korytarzy, umożliwiających przewietrzanie miast, mają jeden zasadniczy cel: podratować budżety bankrutujących miast, by mogły się dalej zadłużać, Jako uzasadnienia podaje się konieczność zwalczania chorób powodowanych tzw. niską emisją, ale zawsze za tymi rozwiązaniami stoi lobby producentów kosztownych aut elektrycznych. Istniejące początkowo dopłaty rządowe do zakupu tego typu pojazdów z czasem będą likwidowane. Pojawi się też nowy problem kosztowej utylizacji baterii jonowo-litowych bardzo szkodliwych dla środowiska.

 

Jest też wielce prawdopodobne, że z biegiem czasu centra zostaną całkowicie zamknięte dla wszystkich rodzajów pojazdów, z wyjątkiem np. tych wynajmowanych i uprzywilejowanych np. dla urzędników itp. Tym samym także posiadacze samochodów elektrycznych będą obciążeni daninami. Są już takie projekty.

 

Źródło: energylivenews.com / tfl.gov.uk

AS


DATA: 2019-04-10 07:51
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
2
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Brytyjczycy niby wychodzą z UE, ale "dobrze sprawdzone wzorce" stosują na potęgę. Niedługo to samo auto z rejestracją polską będzie dymiło za 30 euro, a z niemiecką za 5 euro. Wszystko dla dobra ludzi niemieckich, francuskich, itp.
8 miesięcy temu / Piotr
 
Czas co na wsiach też postawią szlabany i wprowadzą opłaty, ,żeby tabuny lemingów z centrów miast nie zatruwały czystego powietrza w drodze nad jeziora
8 miesięcy temu / Orwell by nie w
 
A co ma wspólnego z chorobami płuc nieszczęsny CO2? Niech się wreszcie odczepią od tego gazu niezbędnego do istnienia życia na naszej planecie. I niech podadzą, że chodzi o sadze, TLENEK węgla, tlenki azotu, siarki, związki wodoru i in. Z Panem Bogiem.
8 miesięcy temu / Kowal Powieszon
 
A potem miasto przeniosą poza miasto.
8 miesięcy temu / MB
 
Nki co z tego zewprowadzono te oplaty... Ci co musza wjechac do centrum miasta swoim smrodliwym autem itak beda dalej wjezdzac-vany pracownicze,ciezarowki,taksowkarzeci sa lknoc zwolnieni...zaplaca tylko troche wiecej niz dotychczas...a autobusy wycieczkowe??Dalej beda wjezdzac! Ta oplata nie zmniejszy zanieczyszczenia powietrza...a kasa z tego tytulu gdzie powedruje???Do kieszeni miasta! Powinni wogole zakazac wjazdu starszych pojazdow do strefy...wtedy moze cos sie zmieni na lepsze...
8 miesięcy temu / KrisKris
 


 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.