Polska firma CD Projekt Red, twórca kultowej serii gier komputerowych o Wiedźminie w ramach solidarności ze społecznością LGBT opatrzyło swoje logo w tęczowych barwach. Jak się okazuje, kampania nie dotyczy krajów muzułmańskich, m.in. takich jak Arabia Saudyjska, Liban, czy Egipt.
Na problem zwrócił uwagę dziennikarz Polskiego Radia Mateusz Maranowski. Po wejściu na Facebookowy profil firmy wita nas tęczowe logo. Jednak po zmianie domyślnych ustawień regionu – dla krajów zachodnich i wyborze krajów arabskich, takich jak Katar, Kuwejt, Arabia Saudyjska czy Egipt, logo pojawia się w oryginalnej formie, bez elementu wsparcia dla ruchu LGBT.
Wesprzyj nas już teraz!
CD PROJEKT RED. Nasz gigant na rynku gier komputerowych i wydawca Wiedźmina wspiera w SM społeczność LGBT. Zupełnie nic mi do tego, ale oczywiście starą korporacyjną tradycją jest, że „dziwnym trafem” zabrakło wsparcia dla LGBT w krajach arabskich. @CDPROJEKTRED ciekawe dlaczego? pic.twitter.com/5VmQ86ZRSN
— Mateusz Maranowski (@m_maranowski) June 16, 2020
Jak zaznacza portal euroislam.pl, na pytania o to, czy firma zapomniała zmienić znak, czy też uważa, że w tych krajach problem tzw. „praw mniejszości seksualnych” nie istnieje, dział medialny do tej pory nie odpowiedział. Angażując się w kwestie światopoglądowe, polska firma próbuje pokazać modny na zachodzie trend – Odpowiedzialność Społeczną Biznesu (CSR). Jednak postawy nieszczere, kunktatorskie i obliczone na zysk już zdołały dorobić się odpowiedniego w progresywnej nowomowie terminu: „virtue signaling”, czyli „sygnalizowanie cnoty”. Oznacza to m.in. instrumentalne wykorzystywanie w biznesie kwestii problemów społecznych.
Samo włączenie się firmy w dyskurs dotyczący LGBT spotkał się z mieszanym odbiorem fanów. Na Facebookowym i Twitterowym koncie firmy dostrzegamy wyraźny wzrost negatywnych komentarzy.
Working among people from a variety of backgrounds gives us greater creative strength, perspective and knowledge. Happy #CulturalDiversity Day! pic.twitter.com/9o7TMN3y0o
— CD PROJEKT RED (@CDPROJEKTRED) May 21, 2020
CD Projekt Red znane jest głównie ze stworzenia serii gier komputerowych na podstawie twórczości Andrzeja Sapkowskiego, w których głównym bohaterem jest wiedźmin, Geralt z Rivii. Najgłośniejszy sukces odniosła trzecia część serii; „Wiedźmin 3: Dziki Gon”, która zdobyła wiele prestiżowych nagród branżowych. Na całym świecie sprzedano blisko 50 milionów egzemplarzy wszystkich gier z serii Wiedźmin.
Wcześniej polska firma była atakowana przez zachodnie media o „utrwalanie stereotypów dotyczących ras i płci”. Zdaniem dziennikarza serwisu „Polygon”, gry z serii Wiedźmin pokazywały postaci kobiece w sposób seksistowski, oraz zarzucał firmie brak umieszczenia postaci o innym kolorze skóry niż biały. Wtórował mu inny pracownik portalu, który oskarżył Wiedźmina o zjawisko tzw. whitewashingu czyli czyli modelowania całego świata gry na użytek białych graczy.
Źródło: euroislam.pl / Twitter.com / Facebook.com
PR