Nasz kanał RSS
DZIŚ JEST:   27   CZERWCA   2019 r.

NMP Nieustającej Pomocy
Św. Cyryla Aleksandryjskiego, Doktora Kościoła
 
 
 
 

Ks. prof. Tadeusz Guz: Muzyka jako narzędzie rewolucji kulturowej


Wykład wygłoszony przez ks. prof. Tadeusza Guza VIII Dnia Otwartego Krucjaty Młodych, który odbył się w 1 grudnia w Warszawie.

 

Ideą rewolucji kulturowej jest wykorzystanie sztuki (muzyki) by jak najdalej oddaliła nas od Boga i pozbawiła podmiotowości ludzkiej (…) muzyka stałą się w XX w. jednym z najniebezpieczniejszych narzędzi rewolucji – podkreślił podczas prelekcji ks. prof. Tadeusz Guz.


DATA: 2018-12-11 13:17:00
 
Przekaż znajomemu:
 
 
 
drukuj
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać
 

Komentarze

Awangarda jako ideowa tendencja była oczywiście traktowana dogmatycznie, przeciwstawnie wobec wcześniejszych nurtów w muzyce. Jest tu jednak wielkie ALE. Awangarda, którą poprzedziło rozszerzenie tonalności przyniosła także zdobycze w postaci środków kompozytorskich, których odrzucanie zdaje się być rzeczą pochopną często. Weźmy dla przykładu skalę dwunastotonową. Można potraktować ją jako cel sam w sobie a można wykorzystać ją w inny sposób: użyć jej dla uzyskania odpowiedniej siły wyrazu, posłużyć się siłą jej ekspresji. Przykładem może być twórczość Dymitra Szostakowicza, twórczość, której o brak siły ducha trudno posądzać a niektórzy badacze wręcz wskazują na związek z transcendencją.Myślę, że nie można, nie da się określić danej techniki kompozytorskiej jako powiązanej lub nie z zamiarami Boga. Owszem, jeżeli mamy nadużywanie, ideologizowanie, jeżeli stosuje się różne werbalne opisy służące dominacji jakiegoś nurtu, wtedy bardzo możliwe, że nastąpi pomy
6 miesięcy temu / Lemur
 
NIE MA CZEGOŚ TAKIEGO JAK HARMONIA
6 miesięcy temu / KATOLIKLLL
 
Genialny wykład !!! Z trudem się go słucha, bo ksiądz profesor używa zawiłego języka, ale jak się człowiek skupi to da się zrozumieć (nawet taki prostak jak ja ;) ). @myśl: Nie zgadzam się z zarzutem "Wydaje się, że wykładowca popełnił istotny błąd naukowy: odniósł się do myśli historycznej z dzisiejszej perspektywy, z pominięciem ówczesnego kontekstu." - w moim odczuciu wykładowca starał się cały czas mówić o wartościach uniwersalnych i ponadczasowych. Wskazał, że wybór między pięknem i brzydotą, prawdą i kłamstwem istniał zawsze - tzw kontekst czasowy nic tu nie zmienia.
6 miesięcy temu / Bogusław
 
Wspaniały wykład, który pozwolił mi sobie uświadomić, dlaczego współczesnej "sztuki" nie da się zdzierżyć. Ksiądz Profesor jest naprawdę naszym dobrem narodowym.
6 miesięcy temu / abc
 
cd. Nawet "trudne" z perspektywy masowego odbiorcy tzw. muzyka poważna (czy to operowa, czy to symfoniczna, czy kameralna) i jazzowa pięknie się rozwiązują i są osadzone w klasycznej formie. Muzyka awangardowa, dodekafoniczna nie ma praktycznie odbiorców. Wydaje się więc, że Ludzkość nie poszła za głosem awangardy w muzyce, wręcz przeciwnie - hołubiąc muzykę wysoce sformalizowaną, łatwo padającą w ucho, prostą i powtarzalną, więc nie mamy się czym przejmować. Intelektualne podejście do Muzyki postulowane w adornańskim zaprzeczeniu Jej formy nie okazało się skuteczne. Wspólnie z Pendereckim moglibyśmy powiedzieć, że awangarda w muzyce jest "ślepą uliczką".
6 miesięcy temu / myśl
 
Piękny wykład, spójny intelektualnie i, bez wątpienia, nośny. Wydaje się, że wykładowca popełnił istotny błąd naukowy: odniósł się do myśli historycznej z dzisiejszej perspektywy, z pominięciem ówczesnego kontekstu. Skoro Sztuka umieszczona była w ramach Boskiego Porządku, by mogła się owa Sztuka rozwijać, iść naprzód (czyli być w awangardzie), powinna się ta Sztuka z owego Boskiego Porządku wyzwolić. Stąd wynikło filozoficzne oderwanie się od Boga, skończenie z Formą jako taką, czy też zaprzeczenie Pięknu. Jak wygląda to z dzisiejszej perspektywy? Jak skonstatował Gombrowicz, walka z Formą stała się formą. Nie da się zerwać z Formą, podobnie jak nie da się być Wolnym. Wydaje się, że Ludzkość jeszcze bardziej związała się z Formą (i to prostą...) i muzyką Piękną (popularną, i... prostą). My, jako ludzkość, słuchamy muzyki "łatwej, prostej i przyjemnej". Diabelski dysonans o niepokojącym brzmieniu - tryton - rozwiązujemy na pięknie brzmiące tercję lub sekstę.
6 miesięcy temu / myśl
 

 
NOWOŚCI
 
 
 
 
 
 
12345... 103 
WYBRANE DLA CIEBIE
 
 

 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.