DZIŚ JEST:   27   WRZEŚNIA   2020 r.

XXVI Niedziela zwykła
Św. Wincentego a Paulo
Św. Elzeara de Sobran
 
 
 
 

Ks. Mateusz Szerszeń CSMA: Eucharystia i zamęt [OPINIA]

Ks. Mateusz Szerszeń CSMA: Eucharystia i zamęt [OPINIA]
Fot. Pixabay

Chyba jeszcze nigdy wcześniej w historii Kościoła nie przeżywaliśmy tak wielkiego zamętu wokół Eucharystii i sposobów jej przyjmowania. Każdy w tej sprawie wydaje się mieć wyrobione zdanie i broni swoich racji do upadłego. Na stole leżą argumenty historyczne, teologiczne, eklezjologiczne i jurydyczne (wszystkie używane „w dobrej wierze”), ale jednocześnie nikt nie potrafi podać jasnego rozwiązania, a to prędzej czy później doprowadzić może do rozłamu. Tu nie chodzi o to, czyje argumenty są lepsze czy mocniejsze. Ostatecznie chodzi o to, że ucierpieć może szacunek do Najświętszego Ciała i Krwi Pana Jezusa, a na to pozwolić sobie nie możemy.

 

Już od dłuższego czasu wokół Eucharystii daje się odczuć niepokojący klimat. Dopuszczano się w tej materii wielu zaniedbań. Miejmy nadzieję, że profanacje, o których słyszeliśmy, są jedynie zjawiskiem marginalnym. Bóg tylko wie, o ilu podobnych niegodziwościach nigdy się nie dowiedzieliśmy. Także wśród księży zdarza się odczuć osłabienie kultu eucharystycznego. Sam uderzam się w pierś i stawiam sobie na serio pytania o zaniedbania w tej materii. Ile razy Jezus w moich dłoniach, ustach i sercu został potraktowany jako wróg, ktoś obcy, bezwartościowy? Strach mnie ogarnia na samą myśl, że mogło tak być. Ignorowanie, że nic się nie dzieje, że wszystko samo się ułoży, jest niedopuszczalne i może świadczyć o letniości w wierze. Eucharystia jest dla wierzących. Brak wiary wyklucza z Eucharystii. To przecież nie katolicki spektakl, reality-show z Bogiem w roli głównej.

 

Z podziwem patrzę na kapłanów, którzy mają odwagę mówić głośno o takich kwestiach jak: post eucharystyczny, cisza w kościele, postawy wiernych (w tym dzieci), komunia jedynie dla będących w stanie łaski, znaczenie gestów i odpowiednie przygotowanie do Mszy Świętej. To, co wydaje się obskuranckie, jest w rzeczywistości znakiem głębokiej czci i wiary w to, że Eucharystia nie jest naszą własnością. To nie pobożnościowe nabożeństwo w stylu „jak zrobisz, tak będzie dobrze”.

 

Nie boję się tego powiedzieć, ale wydaje mi się, że stoimy przed fundamentalną redefinicją pojęć, które przez wieki kształtowały duchowość eucharystyczną i szacunek do Najświętszego Sakramentu. Pytaniem pozostaje kwestia tego, skąd bierze się inspiracja do zmian, które w sumieniu wielu wiernych oznaczają nie tylko nowe pojęcia, ale także przewartościowanie podstawowych treści. Przed nami stoją wyzwania i pytania o to, jak będzie wyglądała Msza Święta w przyszłości.

 

Ciekawa rzecz, że popularne swego czasu kongresy eucharystyczne i nabożeństwa czterdziestogodzinne ustąpiły miejsca spotkaniom ewangelizacyjnym, charyzmatycznym, biblijnym. One oczywiście same w sobie nie są złe, w przeciwnym razie sam ukręciłbym bicz na samego siebie, bo przecież zdarza mi się prowadzić chociażby spotkania biblijne. Zagadką pozostaje to, dlaczego Msza Święta przestała być centralnym miejscem spotkania Wspólnoty? Nic nie zastąpi liturgii - „dzieła wspólnego”, gdzie niebo łączy się z ziemią w sakramentalnych znakach. Dlaczego wolimy pobożne spotkania „przy kawie i kominku”, a przestała nas cieszyć wartość spotkania eucharystycznego? Czyżby była zbyt wymagająca?

 

Jeżeli prawdą jest (a wierzę, że jest!), że Eucharystia stanowi centrum życia Kościoła i jest jego źródłem, to domaga się ona szczególnej troski i obrony. Pochopne decyzje wprowadzają podział, który zaczyna przypominać wydarzenia z historii, gdy w obronie Eucharystii ludzie oddawali życie. Najświętszy Sakrament żyje nie tylko w tabernakulum, ale przede wszystkim w sercach i sumieniach wierzących, którzy z bojaźnią i czcią Go przyjmują stając się tym samym Kościołem – Ciałem Chrystusa.

 

Na zakończenie niech zachętą do refleksji będą „surowe” słowa św. Pawła: „Ja bowiem otrzymałem od Pana to, co wam przekazałem, że Pan Jezus tej nocy, kiedy został wydany, wziął chleb i dzięki uczyniwszy połamał i rzekł: To jest Ciało moje za was wydane. Czyńcie to na moją pamiątkę. Podobnie, skończywszy wieczerzę, wziął kielich, mówiąc: Ten kielich jest Nowym Przymierzem we Krwi mojej. Czyńcie to, ile razy pić będziecie, na moją pamiątkę. Ilekroć bowiem spożywacie ten chleb albo pijecie kielich, śmierć Pańską głosicie, aż przyjdzie. Dlatego też kto spożywa chleb lub pije kielich Pański niegodnie, winny będzie Ciała i Krwi Pańskiej” (1 Kor 11. 23-27).

 

Ks. Mateusz Szerszeń CSMA

Tekst pierwotnie ukazał się na stronie michalici.pl. 

Publikacja za zgodą Autora

Czytaj także:




DATA: 2020-08-07 15:40
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
17
 
 
 
Skomentuj artykuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Żyjemy w czasie ZAMĘTU , który ma swoje ŹRODŁO o czym wielu duchownych w tym Rządców Kościoła wydających tzw. poważne i zatroskane OPINIE ma wiedzę. To REFORMY II S.W. i zeświecczenie duchowieństwa, które samo popada w KRYZYS i pociąga za sobą w imie posłuszeństwa ZMIANOM zindoktrynowanych wiernych.Jak wiadomo w mętnej wodzie nie widać ani ryb ani dna dlatego nie widać co tam się dzieje i jak wygląda życie biologiczne. Ale do CZASU. Brak dopływu CZYSTEJ WODY i powstająca ZGNILIZNA ZADUSI życie toczące sie pod powierzchnią. Stanie sie ono bagnem. Analiza bagna nie powoże ściętym / zdechłym rybom. Dlatego ODKRYWANIE PO LATACH przez kolejnych DUCHOWNYCH tego co jest wiadomym i próba tłumaczenia tego jest hipokryzją. Jakże niepoważnie brzmią słowa: Nie boję się tego powiedzieć, ale wydaje mi się .... Neo-kościół i jego neo-prezbiterzy NIE PRZEKAZUJĄ depozytu wiary SWOICH ŚWIĘTYCH Poprzedników Jednego świętego Kościoła Katolickiego i ŚWIĘTEJ TRADYCJI.
1 miesiąc temu / iskierka
 
Komu służy ten duchowny, który wystosował dziś do kościołów w Polsce zachętę do przyjmowania Komunii na rękę?
1 miesiąc temu / pytanie
 
Magisterium Kościoła Katolickiego jest niezmienne: Bóg Żywy utajony jest w Najświętszym Sakramencie. A my z powodu strachu przed wirusem profanunemy Ciało Pańskie? Umieramy na raka, wylewy, przedziwne inne choroby, mordują chrześcijan w wielu miejscach świata, także i tutaj już też - a my się boimy wirusa??? Z drugiej strony- nie bacząc na wirusa- nie boimy się pchać się w kolejkach, jeść w restauracjach,chodzić na lody, do kina , niezachowywać dystansu na plażach, w autobusach... Wirus zaraża tylko w kościołach podczas Mszy św?
1 miesiąc temu / Jon
 
Drogi Bracie Kapłanie. Tu się nie ma nad czym zastanawiać. Trzeba grzmieć z ambon o grzechu, nawracaniu się i czynieniu pokuty. Trzeba GRZMIEĆ z ambon, że przyjmowanie Ciała Pana w innej pozycji niż na klęcząco i do ust, jest PROFANACJĄ! Trzeba grzmieć z ambon, jak mówili Święci z Ojcem Pio na czele, że bez Mszy Św. nie ma dla nas życia. Trzeba grzmieć z ambon prawdę, również o obecnym ataku na Kościół Jezusa Chrystusa ideologii lgbt i pseudo epidemii. Wtedy dołączy ksiądz do odważnych Kapłanów i inni będą na księdza patrzeć z podziwem i stawiać za wzór. Odwagi Bracie! I więcej wiary, o którą prosi Chrystus w dzisiejszej i wczorajszej Ewangelii.
1 miesiąc temu / palec1906
 
Jezus przemówił tymi słowami: ?Przyjdźcie do Mnie wszyscy, którzy utrudzeni i obciążeni jesteście, a Ja was pokrzepię. Weźmijcie moje jarzmo na siebie i uczcie się ode Mnie, bo jestem łagodny i pokorny sercem, a znajdziecie ukojenie dla dusz waszych. Albowiem jarzmo moje jest słodkie, a moje brzemię lekkie?. Mt 11,28-30
1 miesiąc temu / Janek
 
W pełni się zgadzam z ks. Mateuszem w tej kwestii i podzielam troskę o stan świadomości wiernych w realną obecność Pana naszego Jezusa Chrystusa w Najświętszym Sakramencie . Przyczyn i błędów które doprowadziły do tego stanu jest wiele , ks. Mateusz o tym po części pisze z pozycji pasterza owiec ,ja to widzę z pozycji owcy która zginęła i została szczęśliwie odnaleziona . Chrystus jest Najwyższym Pasterzem i Zbawicielem owiec , a myśmy Jezusa ze Zbawiciela i Pasterza uczynili tylko Przyjaciela i tak zaczęliśmy Go traktować , umniejszając w ten sposób chwałę i cześć Mu należną . Odnoszę wrażenie a nawet jestem co do tego przekonany , że Niebo się już wypełnia , dziś nie wystarczy być letnim a wręcz przeciwnie , trzeba dawać świadectwo PRAWDZIE w duch i prawdzie . Nie lękajmy się , zdamy ten egzamin pozytywnie na chwałę Boga i ku naszemu zbawieniu .
1 miesiąc temu / krzysztof
 


 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIE KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.