DZIŚ JEST:   23   KWIETNIA   2019 r.

Św. Wojciecha, patrona Polski
Św. Wojciecha, męczennika
Św. Gerarda,biskupa
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 57  >   ŚWIAT

Guido Vignelli

Kryzys czy zmierzch Unii Europejskiej?

Kryzys czy zmierzch Unii Europejskiej?

Sześćdziesiąt lat temu, na mocy traktatu rzymskiego, powstała Europejska Wspólnota Gospodarcza – pierwszy krok na drodze do coraz pełniejszego jednoczenia Europy. Sześćdziesiąta rocznica tegoż aktu każe się poważnie zastanowić, czy obecna Unia Europejska przeżywa jedynie chwilowy kryzys, czy też jej przeznaczeniem jest ostateczny upadek.

 

Europeizm miał na celu stworzenie Europy zjednoczonej i wolnej, w której kraje członkowskie zrezygnowałyby z suwerenności nie tylko walutowej, ale też terytorialnej. Marzeniem była Europa‑świat – wieloetniczny, wielokulturowy i wieloreligijny kontynent zdolny przyjąć i zintegrować nie tylko osoby i produkty, ale również wszystkie obce narody, najbardziej nawet kontrastujące z europejską historią, religią i prawem.

Zamiast tego ów globalistyczny program wywołał niepewność i brak bezpieczeństwa, co z kolei wzbudza społeczne konflikty i polityczne podziały pomiędzy członkami Unii. Nawet ekonomiczne argumenty europeizmu, które przekonały wielu eurosceptyków do zaakceptowania go (choć nie bez zastrzeżeń), chwieją się pod ciosami kryzysu finansowego.

 

Rosnący brak powszechnej akceptacji procesu integracji europejskiej przejawia się nie tylko w nieuczestniczeniu w wyborach do parlamentu europejskiego, ale też w sukcesach partii eurosceptycznych oraz w kontestacji eurokracji i groźbie oderwania od Unii innych krajów, oprócz Wielkiej Brytanii. Niektóre kraje członkowskie coraz częściej stawiają własne wymagania narodowe ponad unijnymi, ponieważ postrzegają Parlament Europejski, Komisję Europejską i Radę Europy jako obcych natrętów.

 

 

Co jest przyczyną porażki europeizmu?

Pośród wielu przyczyn łatwej do przewidzenia porażki europeizmu najważniejszą nie jest narzucony system ekonomiczny, lecz metoda wykorzystana do jednoczenia Europy oraz jej „zawartość kulturowa”.

Jednoczeniu Europy powinno bowiem towarzyszyć harmonizowanie różnic podporządkowane obiektywnemu i nadrzędnemu wspólnemu dobru europejskiemu. Należało mianowicie zachować jedność w kwestiach zasadniczych, czyli w celach: misji religijnej, filozoficznej i cywilizacyjnej kontynentu, przy jednoczesnym sprzyjaniu odrębności w kwestiach dodatkowych, czyli w środkach: na przykład instytucjach politycznych, społecznych i ekonomicznych państw członkowskich.

 

Projekt wspólnej Europy zrealizowano jednak na odwrót: narzucając unifikację tego, co dodatkowe (waluty, finansów, podatków i administracji), a podział – w tym, co zasadnicze (religii, filozofii i prawie). Pod pretekstem urojonej „solidarności europejskiej” narzucono oligarchiczną i scentralizowaną władzę w celu ujednolicenia różnic politycznych i społecznych. Jest to więc program wywrotowy – program iście „jakobiński”, w sensie rozumianym przez wielkiego socjologa Augustina Cohina, który odsłonił totalitarny mechanizm rewolucji francuskiej na kartach swego dzieła La révolution et la libre pensée.

 

Co się tyczy „zawartości kulturowej” zjednoczonej Europy, to polega ona na humanistycznym modelu współczesnej cywilizacji. Model ten żywi się ogólnikowymi pojęciami wyrażającymi typowe współczesne idolatrie: człowieka, pokoju, solidarności, postępu i środowiska. Jak zauważył Ettore Gottardi Tedeschi, były prezes Banku Watykańskiego, Unia Europejska opiera się na czynnikach typowych dla sekularyzacji – mianowicie: kulturowym relatywizmie, moralnym permisywizmie, politycznym laicyzmie, regresyjnej ekologii i przyjmowaniu imigrantów w swoistym procesie wymiany ludów.

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 
 

1919 – bolszewicy rozpoczęli akcję otwierania relikwii przechowywanych przez rosyjską Cerkiew prawosławną. Miała się ona przyczynić do zachwiania wiary ludu, poprzez obalenie powszechnego wśród prawosławnych przekonania, że ciała świętych nie ulegają po śmierci rozkładowi. Do końca roku otwarto 39 relikwiarzy, zaś w roku następnym dalszych 58.

 
 

Ponad 54 proc. Polaków uważa, że należy zaostrzyć przewidziane przez prawo kary, gdyż jest to sposób na ograniczenie przestępczości – wynika z badań Kantar Public dla Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości. 31 proc. ankietowanych twierdzi, że sankcje przewidziane obecnie są wystarczające, jeśli byłyby stosowane konsekwentnie.

 

Rektor-archiprezbiter katedry Notre-Dame w Paryżu ksiądz prałat Patrick Chauvet powiedział w poniedziałek w rozgłośni franceinfo, że ma zamiar „złożyć skargę” w związku z „nieumyślnym zniszczeniem” świątyni.

 

Dzień zamachów na Sri Lance został doskonale wybrany. Zamachowcy-samobójcy weszli do kościołów w najważniejszym dla chrześcijan dniu, gdy świątynie były wypełnione po brzegi. Tak niedzielne zamachy, w których zginęło co najmniej 290 osób, a 500 zostało rannych, komentuje arcybiskup Kolombo. Kardynał Malcom Ranjith podkreśla, że w mieście panuje strach. Ludzie nie czują się bezpieczni.

 

Po tragicznym pożarze katedry Notre-Dame w Paryżu, głos zabierają kolejni duchowni i opiekunowie paryskich kościołów, którzy alarmują o niedostatecznej pomocy ze strony władz miasta i braku dostatecznej opieki nad zabytkowymi świątyniami.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.