DZIŚ JEST:   27   MAJA   2020 r.

Św. Augustyna z Canterbury
Św. Fryderyka, biskupa
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 57  >   ŚWIAT

Guido Vignelli

Kryzys czy zmierzch Unii Europejskiej?

Kryzys czy zmierzch Unii Europejskiej?

Sześćdziesiąt lat temu, na mocy traktatu rzymskiego, powstała Europejska Wspólnota Gospodarcza – pierwszy krok na drodze do coraz pełniejszego jednoczenia Europy. Sześćdziesiąta rocznica tegoż aktu każe się poważnie zastanowić, czy obecna Unia Europejska przeżywa jedynie chwilowy kryzys, czy też jej przeznaczeniem jest ostateczny upadek.

 

Europeizm miał na celu stworzenie Europy zjednoczonej i wolnej, w której kraje członkowskie zrezygnowałyby z suwerenności nie tylko walutowej, ale też terytorialnej. Marzeniem była Europa‑świat – wieloetniczny, wielokulturowy i wieloreligijny kontynent zdolny przyjąć i zintegrować nie tylko osoby i produkty, ale również wszystkie obce narody, najbardziej nawet kontrastujące z europejską historią, religią i prawem.

Zamiast tego ów globalistyczny program wywołał niepewność i brak bezpieczeństwa, co z kolei wzbudza społeczne konflikty i polityczne podziały pomiędzy członkami Unii. Nawet ekonomiczne argumenty europeizmu, które przekonały wielu eurosceptyków do zaakceptowania go (choć nie bez zastrzeżeń), chwieją się pod ciosami kryzysu finansowego.

 

Rosnący brak powszechnej akceptacji procesu integracji europejskiej przejawia się nie tylko w nieuczestniczeniu w wyborach do parlamentu europejskiego, ale też w sukcesach partii eurosceptycznych oraz w kontestacji eurokracji i groźbie oderwania od Unii innych krajów, oprócz Wielkiej Brytanii. Niektóre kraje członkowskie coraz częściej stawiają własne wymagania narodowe ponad unijnymi, ponieważ postrzegają Parlament Europejski, Komisję Europejską i Radę Europy jako obcych natrętów.

 

 

Co jest przyczyną porażki europeizmu?

Pośród wielu przyczyn łatwej do przewidzenia porażki europeizmu najważniejszą nie jest narzucony system ekonomiczny, lecz metoda wykorzystana do jednoczenia Europy oraz jej „zawartość kulturowa”.

Jednoczeniu Europy powinno bowiem towarzyszyć harmonizowanie różnic podporządkowane obiektywnemu i nadrzędnemu wspólnemu dobru europejskiemu. Należało mianowicie zachować jedność w kwestiach zasadniczych, czyli w celach: misji religijnej, filozoficznej i cywilizacyjnej kontynentu, przy jednoczesnym sprzyjaniu odrębności w kwestiach dodatkowych, czyli w środkach: na przykład instytucjach politycznych, społecznych i ekonomicznych państw członkowskich.

 

Projekt wspólnej Europy zrealizowano jednak na odwrót: narzucając unifikację tego, co dodatkowe (waluty, finansów, podatków i administracji), a podział – w tym, co zasadnicze (religii, filozofii i prawie). Pod pretekstem urojonej „solidarności europejskiej” narzucono oligarchiczną i scentralizowaną władzę w celu ujednolicenia różnic politycznych i społecznych. Jest to więc program wywrotowy – program iście „jakobiński”, w sensie rozumianym przez wielkiego socjologa Augustina Cohina, który odsłonił totalitarny mechanizm rewolucji francuskiej na kartach swego dzieła La révolution et la libre pensée.

 

Co się tyczy „zawartości kulturowej” zjednoczonej Europy, to polega ona na humanistycznym modelu współczesnej cywilizacji. Model ten żywi się ogólnikowymi pojęciami wyrażającymi typowe współczesne idolatrie: człowieka, pokoju, solidarności, postępu i środowiska. Jak zauważył Ettore Gottardi Tedeschi, były prezes Banku Watykańskiego, Unia Europejska opiera się na czynnikach typowych dla sekularyzacji – mianowicie: kulturowym relatywizmie, moralnym permisywizmie, politycznym laicyzmie, regresyjnej ekologii i przyjmowaniu imigrantów w swoistym procesie wymiany ludów.

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

Skomentuj artykuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 
 

1871 – komunardzi zamordowali arcybiskupa Paryża Jerzego Darboy. Ciało złożono w masowej mogile na cmentarzu Père la Chaise. Już po upadku Komuny Paryskiej odbył się pogrzeb arcybiskupa w paryskiej katedrze Notre-Dame (ur. 1813).

 
 

Policja rozwiązała ostatecznie we wtorek jedną z najstarszych pielgrzymek na Jasną Górę. Grupa łowiczan kontynuujących od rana rozpoczęty w poniedziałek marsz, została zmuszona do jego zakończenia.

 

Gubernator Minnesoty, wbrew wcześniejszym wytycznym, zgodził się na wznowienie publicznych zgromadzeń religijnych. Ogłosił to kilka dni po tym, gdy biskupi zdecydowali się przywrócić odprawianie Mszy z udziałem wiernych wbrew zarządzeniom władz stanowych, które uznali za krzywdzące.

 

Prawne uznanie surogacji uderzy w ludzkie prawa – przestrzegają obrońcy życia wobec nasilenia w ostatnim czasie prób zalegalizowania tej praktyki na skalę światową. Zwolennicy tak zwanego macierzyństwa zastępczego zupełnie przemilczają fakt, że jest to nowa forma handlu dziećmi i wyzyskiwania kobiet będących w potrzebie. Coraz chętniej z tego procederu korzystają pary homoseksualne.

 

COVID-19 ma w Unii Europejskiej przyspieszyć cyfryzację sektora rolno-spożywczego. To ważny aspekt nowej wspólnotowej polityki żywnościowej i strategii Farm to Fork („od pola do stołu”), która podkreśla, że ​​wszystkie podmioty w łańcuchu żywnościowym powinny wykorzystywać rozwiązania technologiczne i cyfrowe, aby osiągnąć cele zrównoważonego rozwoju.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.