DZIŚ JEST:   19   LISTOPADA   2019 r.

Św. Mechtyldy z Helfty
Bł. Salomei, księżnej
 
 
 
 

Kościół XXI wieku i niebezpieczna utopia „dobrych dzikusów”

Kościół XXI wieku i niebezpieczna utopia „dobrych dzikusów”

Określenie utopia oznacza dążenie do ideału, które jednak nie poddaje się praktycznej realizacji. Zazwyczaj miało ono negatywne znaczenie wynikające z ideologicznej wizji, a nie rzeczywistości. To zaś odróżnia ją od chrześcijańskiego ideału, który stanowi ostateczny horyzont dążenia człowieka – mogący być w pełni zrealizowany w przyszłym życiu. Z drugiej strony utopia jest zawsze niezdrowa. Wskazuje na anarchistyczne i libertariańskie dążenia sprzeczne z porządkiem stworzonym przez Boga.

 

Rewolucje zawsze wywodzą się z utopii, poczynając od lucyferańskiego non serviam będącego macierzą wszystkich utopii w historii. Najgorsza utopia, leżąca u podstaw wszelki nowoczesnych rewolucji to utopia „szlachetnego dzikusa” pierwotnie rozwinięta przez Jeana Jacquesa Rousseau. Twierdził on, że człowiek rodzi się dobry z natury, a psuje go społeczeństwo, a więc cywilizacja. Rewolucyjne nurty używały tej utopii jako zapłonu do zmiany każdej moralnej, społecznej, politycznej i kościelnej struktury – innymi słowy każego elementu cywilizacji. Mit ten zainspirował rewolucję francuską. To nie przypadek, że Rousseau był najbardziej przywoływanym autorem w przemówienia rewolucjonistów. Oni wszyscy ogłaszali się jego uczniami. Jego popiersie intronizowano przy wejściu do Zgromadzenia Narodowego, a Robespierre posunął się nawet do proponowania publicznego kultu. Wszystko po to, by sprzeciwić się hierarchicznemu i sakralnemu porządkowi reprezentowanego przez Ancien Régime.

 

Mit „dobrego dzikusa” odgrywa także centralną rolę w ideologii komunistycznej. Engels zaproponował tubylcze plemię jako model społeczeństwa komunistycznego. Socjalizm byłyby po prostu krokiem w kierunku powrotu do stanu dzikości, lecz na „wyższym poziomie”. Odpowiadając na oświadczenie Prokuratora Synodu Prawosławnego Konstantyn Pobedonostsev, że bolszewizm prowadzi z powrotem do barbarzyństwa, Leon Trocki powiedział, że był on jedyną osobą w starym carskim świecie, który zasiał ziarno tego trendu.

 

Z kolei rewolucja 1968 określana mianem rewolucji kulturowej dała początek hipisowskiemu typowi człowieka, będącego nowoczesną wersją „szlachetnego dzikusa”. „Kulturowa rewolucja oznacza tak naprawdę rewolucję w sposobach odczuwania, działania i myślenia, rewolucję w sposobach życia, krótko mówiąc rewolucję cywilizacji” podkreślił Pierre Fougeyrollas.

 

Mit szlachetnego dzikusa wślizgnął się również do nadchodzącego Dokumentu Przygotowawczego nadchodzącego Synodu Biskupów w regionie Panamazonii. Jak czytamy w nim „Dla tubylczych ludów Dorzecza Amazonii dobre życie pochodzi od życia w komunii z innymi ludźmi, ze światem, ze stworzeniami ich środowiska i ze Stwórcą. Ludy tubylcze w rzeczywistości żyją w ramach domu stworzonego przez Boga i przekazał im w darze: Ziemi. Ich rozmaite duchowości i wierzenia motywowały ich do życia w komunii z ziemią,, wodą, drzewami zwierzętami oraz z dniem i nocą.

 

Mądrzy starcy określani zamiennie jako payés, mestres, wayanga albo szamani „wraz z innymi promują harmonię ludzi żyjących wspólnie z kosmosem i sobą nawzajem”. Ludy tubylcze są – wedle dokumentu – „żywym przypomnieniem misji, którą Bóg powierzył nam wszystkim: obrony naszego wspólnego domu”.

 

Dokument Przygotowawczy unika mówienia, że „payés, mestres, wayanga czy szamani” to po prostu plemienni czarownicy. Innymi słowy proponuje przypuścić, że pogańska i immanentystyczna duchowość amazońskich plemion stworzy coś, co określają „Kościołem z amazońską twarzą”. 

Według kościelnego dokumentu dziś nie istnieje już potrzeba nawrócenia rozumianego jako porzucenie grzechu w celu praktykowania tej nowej amazońskiej duchowości. Tym, czego natomiast rzekomo nam potrzeba jest „nawrócenie pastoralne i ekologiczne” oparte na uczuciach żywionych wobec natury (ang. based on feeling one with nature).

 

W myśl zaskakującego dokumentu Kościół nie może ewangelizować tych ludzi, to znaczy zachęcać ich do przyjęcia wiary katolickiej. Ma za to czerpać „płynącą od przodków wiedzę” amazońskich populacji adaptując nowe style życia i sposoby produkcji ekonomicznej. Wątpliwa z naukowego punktu widzenia idylliczna wizja amazońskich tubylców jest zmanipulowana, by podać w wątpliwość wiele katolickich zasad.

 

Dokument przygotowawczy proponuje zatem ponowne przemyślenie samej natury Kościoła, jego liturgii, tajemnic i sakramentów.

 

O co więc w tym wszystkim chodzi? Krótko mówiąc: o stworzenie nowego Kościoła.

 

panamazonsynodwatch.com

Julio Loredo  


DATA: 2019-05-29 13:22
AUTOR: JULIO LOREDO
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
19
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 


 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.