DZIŚ JEST:   11   SIERPNIA   2020 r.

XIX Niedziela zwykła
NMP Świętolipskiej
Św. Klary, dziewicy
Św. Zuzanny, męczennicy
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 28  >   KORZENIE POLSKOŚCI

Jacek Kowalski

Kontusz, czyli arcysarmackość


Jest w tym polskim ubiorze coś marsowego, surowego i charakterystycznego, a jednak nie budzącego sprzeciwu. Stanowi on bowiem jakiś wyłom w nudnej i mdłej jednolitości, charakteryzującej wygląd mieszkańców Europy, którzy w trakcie bieżącego stulecia zupełnie zatracili narodowe odrębności strojów. Nathaniel W. Wraxall (1751–1831), angielski podróżnik

Od połowy XVII stulecia do końca XVIII wszystkim się wydawało, że kontusz to polski strój odwieczny. Stąd też nawet malowane wówczas portrety średniowiecznych polskich królów ukazywały mężów kontuszowych i żupannych. Słusznie – acz ahistorycznie – bo kontusz, oczywiście, odwieczny nie był, aczkolwiek idealnie wyrażał polską odrębność. Tyle że nie on stał u początku polskiego stroju narodowego. A jakie były jego początki? Zanim wyjaśnimy tę kwestię, należałoby jeszcze odpowiedzieć na pytanie, czy strój narodowy to ten, po którym rozpoznaje się przedstawiciela jakiegoś narodu? Czy też może raczej ten, który dany naród uznaje za swój własny?

Wbrew pozorom jedno nie musi oznaczać drugiego. Wszak przez długi czas Polacy oświadczali wszem i wobec, że nie mają żadnego „stroju narodowego”. Bardzo długo moraliści nasi zarzucali Sarmatom, że przywdziewają ubiory właściwe dla innych nacji...

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

1920 – Rada Obrony Państwa ustanowiła odznakę wojskową pod nazwą Krzyż Walecznych celem nagradzania czynów męstwa i odwagi wykazanych w boju. Odznaczenie to zostało ustanowione w wyjątkowo dramatycznym momencie dziejów Polski, gdy wojska bolszewickie zbliżały się do Wisły.

 
 

„W odpowiedzi na zatrzymania podczas protestów solidarnościowych z Margot oraz nieustającą nagonkę na osoby LGBTI w Polsce, wezwaliśmy przewodniczącą KE do podjęcia konkretnych działań wobec polskich władz”, napisał na Twitterze europoseł Robert Biedroń.

 

Na walkę z pandemią koronawirusa potrzebne są miliardy dolarów, a zebrano tylko 10 proc. tej sumy – oświadczył w poniedziałek szef WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus, wzywając do zwiększenia wysiłku finansowego w walce z pandemią.

 

Szef polskiego rządu odbył rozmowę telefoniczną z przewodniczącym Rady Europejskiej Charlesem Michelem, przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulą von der Leyen oraz komisarzem UE ds. sąsiedztwa i rozszerzenia Olivérem Várhelyim.

 

Zatrzymanie Michała Sz. stało się powodem do kolejnych protestów środowisk LGBT. Jeden z nich zorganizowano w Berlinie pod siedzibą Instytutu Polskiego, gdzie tęczowi aktywiści manifestowali z bluźnierczymi grafikami.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIE KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.