DZIŚ JEST:   24   SIERPNIA   2019 r.

Św. Bartłomieja Apostoła
Św. Emilii de Vialar
 
 
 
 

Konserwatywne dzieci rewolucjonistów

Konserwatywne dzieci rewolucjonistów

Książka Jakuba Lubelskiego Boiduda została okrzyknięta przez krytyków powieścią pokoleniową, manifestem dzisiejszych trzydziestolatków, wychowanych w latach dziewięćdziesiątych, dorastających na Turtlesach, kasetach magnetofonowych, gumach balonowych i lemoniadach z proszku.

 

Główny bohater powieści Jacek Daniel nie jest typowym przedstawicielem pokolenia. Dziecko naukowych elit Krakowa, absolwent najlepszych miejscowych szkół, otoczony wyśmienitym towarzystwem, dorasta jednak bez ojca, którego znikomy ślad pozostawiają kartki pocztowe wysyłane na urodziny i święta.

 

Jacek idealizuje pokolenie dziadków – lwowiaków, których nigdy nie poznał, ale utożsamił z „wyśnionym”, utraconym Lwowem. Jego własne życie wtopione zostaje w Kraków, którego „magiczna aura” uzupełnia w pewnym sensie perypetie bohatera. Stąd szczegółowy opis urokliwych uliczek i Plant oraz kawiarni i barów, w których godzinami rozprawia o literaturze współczesnej, ale i opis zmierzania się z ciężką chorobą w murach szpitala na Kopernika.

 

Doświadczenie braku ojca, które wysuwa się na pierwszy plan, staje się w książce metaforą duchowej pustki definiującej pokolenie autora. Pokazuje on to na wielu różnych poziomach, mówiąc o rozczarowaniu ideałami swych rodziców – intelektualistów, bojowników o wolność, którzy wpadli w sidła bądź to francuskich haseł rewolucji 68, bądź drobnomieszczańskiej przyzwoitości.

 

Ojcu autor zarzuca niedojrzałość, emocjonalne lenistwo i hedonizm. To próba rozliczenia z pokoleniem „ojców”, którzy żal swych dzieci z rozbitych rodzin kwitują stwierdzeniem: Nie wyszło nam, którzy wysyłają kartki na Boże Narodzenie z życzeniami: Swobodnych Świąt.

 

Ostrze krytyki wymierzone zostaje we wszystkie aspekty życia Krakowa, które podtrzymując swymi filarami mieszczańską tradycję konserwują równocześnie snobizm i tchórzostwo. Bohater walczy ze sztucznością, jaka wdziera się w relacje z najbliższymi – świetny opis stanu emocjonalnego chłopca, który własnego ojca poznaje w wieku trzech lat na spacerze w Parku Jordana. Pokazuje absurdy krakowskiej tolerancji i oskarża wszystkich, dla których słowo przysięgam łączy się jedynie z feerią wesela i białą suknią, przez których traci swój fundamentalny i święty charakter.

 

Powieść Lubelskiego jest wyrazem lęku (właśnie „boidudy”) o podstawowe wartości, a przy tym wyrazem „pokoleniowej zamiany”, pragnieniem powrotu do chrześcijańskich fundamentów, modlitwy, trwałych relacji w rodzinie – pragnieniem wyrażanym przez młodych w buncie przeciwko starszym.

 

Boiduda to zbiorowy portret młodego pokolenia konserwatystów rozczarowanych życiowymi wyborami swych rodziców, czerpiących z doświadczenia swych dziadków.

 

maf

Jakub Lubelski, Boiduda, Fronda, Warszawa 2012.



DATA: 2012-07-03 17:07
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Zamierzam "ugryźdź" tego czarnego wilka. Jestem 30-latkiem sfrustrowanym tym co widzę na ulicach mojej, naszej Ojczyzny. Zmierzamy w kierunku Chin lub Afryki Środkowej a miała być Japonia lub Irlandia. Na dany moment mamy taką Białoruś i naszego "cesarza". Ludzie głosują jakby mieli wodę zamiast mózgu. Wszystko ma swój początek w rodzinach i ciemność od chorych rodzin wychodzi. Wiem co piszę bo pracuję z "trudnymi" ludźmi. Widzę jak dzieci ludzi owładniętych swymi słabościami przyjmują chorobę po rodzicach. Mam nadzieję, że ta książka chociaż w milimetrze pchnie nas we właściwym kierunku.
ponad 7 lat temu / Starter
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.