DZIŚ JEST:   09   KWIETNIA   2020 r.

Wielki Czwartek
Św. Marii Kleofasowej
Św. Hugona z Rouen
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 67  >   TEMAT NUMERU: KOMU PRZESZKADZAJĄ ZAKONY?

Koniec klasztorów kontemplacyjnych?

Koniec klasztorów kontemplacyjnych?
fot. pixabay

Od kiedy ogłoszono konstytucję apostolską Vultum Dei querere, traktującą o żeńskim życiu kontemplacyjnym, z wielu stron dochodzić zaczęły głosy zapowiadające „sowietyzację” klasztorów. Kolejny krok został uczyniony wraz z ogłoszeniem Cor orans – instrukcji o żeńskim życiu kontemplacyjnym, określającej praktyczne normy stosowania Vultum Dei querere. Oprócz Aldo Valliego, który poświęcił jej trzy artykuły na swoim blogu, niewielu komentatorów zdało sobie sprawę z powagi zaistniałej sytuacji.

 

Powinniśmy pamiętać, że Kościół od zawsze zachęcał zakonników i zakonnice do prowadzenia życia kontemplacyjnego. Oddzielenie świata od życia zakonnego stanowi doskonały stan, niezbędny w przypadku Kościoła – Mistycznego Ciała Chrystusa – jako przejaw świętości i sposobu stałego wypraszania tak potrzebnych łask. Jedną z podstawowych cech wspólnot monastycznych była ich pozycja kanoniczna. Zgodnie z tradycją Kościoła żeńskie klasztory funkcjonują sui iuris – jako niezależne, autonomiczne domy rządzące się własnymi przepisami. Jedyną formą zależności było podleganie biskupowi miejsca bądź przełożonemu męskiej gałęzi danego zakonu. Odzwierciedlało to specyfikę każdego klasztoru i oddzielenie się od świeckiego społeczeństwa. Bycie mnichem albo mniszką oznacza bycie samotnym – każdy klasztor wznosi się więc na dwóch filarach: modlitwie i samotności.

 

Klauzura to oddzielenie się od świata, ale nie od społeczeństwa, wspieranego przecież modlitwą i pokutą zakonnic. To dlatego Pius XII w encyklice Sacra virginitas z 25 marca 1954 roku wyjaśniał, że zakonnice – wyrzekając się świata i żyjąc pod ochroną klauzury – nie odcinają się od społeczeństwa. Przeciwnie, umożliwia to świadczenie dobra społeczeństwu i Kościołowi. W konstytucji Sponsa Christi z 21 listopada 1950 roku Pius XII przewidywał powstanie federacji łączącej – ze względu na zniszczenia wojenne – klasztory znajdujące się w izolacji, borykające się z trudnościami materialnymi. Doświadczenia w tym zakresie nie były najszczęśliwsze – niosły raczej sugestię, iż takie rozwiązanie należy porzucić. Tymczasem za pontyfikatu papieża Franciszka liczba takich struktur wzrosła, co stanowi śmiertelne zagrożenie dla klasztorów żeńskich.

 

Federacje, konferencje, konfederacje

Nowa dyscyplina, przewidziana przez instrukcję Cor orans, może zniszczyć autonomię, tworząc makrowspólnoty. Instrukcja ta szczegółowo zresztą podaje całą listę biurokratycznych rozwiązań organizacyjnych, które przy okazji rodzą różne uciążliwości. Mamy więc federacje klasztorów, które mając wspólny charyzmat, (…) zrzeszone w federacji mogą unikać izolacji i wzmacniać przestrzeganie reguły oraz życie kontemplacyjne.

 

Mamy też klasztory połączone – w tym celu, aby mając ten sam charyzmat, klasztory połączone współpracowały między sobą zgodnie ze statutem zatwierdzonym przez Stolicę Apostolską. Mamy konferencje klasztorów, których celem jest wspieranie życia kontemplacyjnego i współpracy między klasztorami znajdującymi się na danym obszarze geograficznym lub posługującymi się tym samym językiem. Mamy konfederację będącą związkiem federacji klasztorów, stworzonym w celu wspólnego badania kwestii dotyczących życia kontemplacyjnego w zakresie tego samego charyzmatu, aby nadawać wspólny kierunek i koordynować działalność poszczególnych federacji. Mamy komisję międzynarodową – organ scentralizowany, którego celem jest badanie kwestii dotyczących życia kontemplacyjnego w zakresie tego samego charyzmatu. Mamy wreszcie kongregację monastyczną – strukturę zarządu, kierowaną przez przewodniczącą, która jest prawomocnie ustanowioną wyższą przełożoną oraz przez kapitułę generalną, sprawującą najwyższą władzę w kongregacji monastycznej zgodnie z konstytucjami zatwierdzonymi przez Stolicę Apostolską.

 

W punkcie 133 instrukcji czytamy: Komunia istniejąca pomiędzy klasztorami uwidacznia się w zgromadzeniu federacji, które jest znakiem jedności w miłosierdziu, a którego podstawowym zadaniem jest ochrona charyzmatycznego dziedzictwa instytutu wśród klasztorów zrzeszonych w federacji oraz wspieranie adekwatnej odnowy w harmonii z tym dziedzictwem, przy czym żadna federacja klasztorów ani konfederacja federacji nie reprezentuje całego instytutu.

 

Obowiązek, nie możliwość

Przynależność do takich struktur biurokratycznych jest obligatoryjna. W końcowych dyspozycjach Cor orans doprecyzowano, że zarządzenia konstytucji apostolskiej Vultum Dei quaerere dla wszystkich klasztorów odnośnie do obowiązku przystąpienia do federacji klasztorów mają zastosowanie również do innych struktur komunii, takich jak klasztory połączone lub konferencja klasztorów. Wskutek obowiązkowej przynależności do takich struktur klasztory de facto tracą swoją autonomię i stają się częścią anonimowych makrowspólnot, w ramach których organizuje się formację, debaty, spotkania i konfrontacje.

 

Każda wspólnota została wezwana do stworzenia programu formacji – ciągłej, systematycznej i integralnej, obejmującej całość osoby. Siostry mają rzekomo potrzebować takiej ciągłej formacji w celu kultywowania zdolności duchowych i zawodowych, znajomości doktryny oraz rozwoju i dojrzałości osoby prowadzącej życie kontemplacyjne, tak aby mogła coraz lepiej służyć klasztorowi, Kościołowi i światu. Każdą zakonnicę zachęca się do odpowiedzialności za wzrost osobowy, chrześcijański i charyzmatyczny przez realizowanie osobistego programu życia, dialog z siostrami we wspólnocie monastycznej, a w szczególności z wyższą przełożoną.

 

Odpowiedzialność za formację należy właśnie do wyższej przełożonej, która dba o formację ciągłą wspólnoty za pomocą kapituły klasztornej, rekolekcji, rocznych ćwiczeń duchowych, dzielenia się Słowem Bożym, okresowych rewizji życia, wspólnych rekreacji, dni poświęconych studiowaniu, osobistych rozmów z siostrami oraz braterskich spotkań. Aby zagwarantować tę formację w praktyce, ogranicza się klauzurę papieską, zezwalając na wejście do klasztoru osobom posiadającym kompetencje konieczne do prowadzenia formacji. Oznacza to zgodę na chaos we wspólnocie.

 

Koniec z życiem kontemplacyjnym?

W tym kontekście kluczowy charakter wydają się mieć słowa: unikanie izolacji (nr 7), przeżywanie i przekazywanie charyzmatu w dynamicznej wierności (nr 70) oraz nieodzowna wartość komunii (nr 86). Jeśli te wymagania nie zostaną spełnione, klasztor może zostać zamknięty. Z kolei wspólnoty, które przetrwają, zostaną pozbawione atmosfery pokoju, skupienia i porządku. To zniechęci same mniszki, jak również kandydatki do życia zakonnego.

 

W przeszłości mniszki zawsze chciały uzyskać rozpoznanie kanoniczne na poziomie diecezjalnym, a następnie zatwierdzenie papieskie – jako najwyższą gwarancję stabilności ich życia wspólnotowego. Dziś osoby pragnące podjąć życie kontemplacyjne – i niechcące odejść od tego powołania – będą się raczej zastanawiać nad stworzeniem stowarzyszenia niezależnego od władzy kościelnej. Z ostrożności unikając próśb o rozpoznanie kanoniczne, które oznaczałoby koniec ich życia duchowego.

 

© Corrispondenza Romana

 

 

Artykuł został opublikowany w 67. numerze magazynu Polonia Christiana

 

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
10
 
 
 

Skomentuj artykuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Broń na szatana złych ludzi RÓŻANIEC! Potężna blagalna modlitwa za Polskę! Pierwsze soboty miesiąca!! Bierzmy się do roboty czasu bardzo mało! Świat czeka potworna 3 wojna światowa i 3 dni ciemności!
2 miesiące temu / Gosc
 
katolik zasmuco - nie będzie powołań i dzieci niema aby była zastępowalność pokoleń. Macie dzieci i broń aby obronić dzieci jak u normalnych, trzeźwych ludzi? Nie? To czego oczekujecie od przyszłości poza smiercią?
2 miesiące temu / Jot
 
Dla KK nie tylko nie będzie to korzyścią, ale straszliwą stratą. Pytanie: Komu to przyniesie korzyść. Popieram pomysł gościa. Prośba o LISTĘ SPRZECIWU wobec likwidacji zakonów kontemplacyjnych.
2 miesiące temu / @Olo
 
Te federacje i tak upadną, bo niedługo nie będzie już klasztorów, zatem nie będzie miał się kto zrzeszać. W mojej okolicy już kilka domów zostało zlikwidowanych, siostry zamieszkały w jednym, takim senioralnym, nowych powołań nie ma. więc zmartwienia nie będzie.
2 miesiące temu / katolik zasmuco
 
Google: Rozwiązano francuski konserwatywny zakon żeński. Oto pierwsze efekty reformy
2 miesiące temu / Maria
 
A w Dzienniczku św. Faustyny jest napisane, gdy świat istnieje tylko dla Dusz Wybranych. Gdy nie będzie Dusz Wybranych, świat istniał nie będzie...
2 miesiące temu / kid
 
 

Są takie dzieła sztuki, które zna każdy – z książek, z filmów czy z kolorowych reprodukcji. Na ich podstawie wyrabiamy sobie zdanie o jakimś obrazie, rzeźbie czy budowli. Gdy szczęśliwie nadarzy się okazja zobaczenia zabytku „na żywo”, konfrontujemy to, co widzimy, z tym, co widziała nasza wyobraźnia. Bywa, że oglądane „na żywo” dzieło nie wywrze na nas jakiegoś szczególnego wrażenia. Są jednak takie arcydzieła, które przy bezpośrednim kontakcie wywierają wrażenie ogromne i niezapomniane. Jednym z nich jest Ostatnia Wieczerza Leonarda da Vinci.

 
 

Straszny upadek nieszczęśliwego apostoła przede wszystkim przypomina nam, że wszyscy jesteśmy powołani przez Boga, ale nie wszyscy słuchamy Jego głosu. Bóg wszystkich wzywa do Siebie, ale nie każdy człowiek idzie za Jego natchnieniem. Bóg wszystkich obdarzył zdolnościami, ale nie wszyscy je wykorzystujemy. Przyczyną upadku Judasza było, że nie pracował nad doskonaleniem swojej duszy, nie niszczył chwastów swojego charakteru i stracił powołanie.

 

1241 - wojska polskie poniosły klęskę w bitwie z Tatarami pod Legnicą. Armia tatarska dysponowała przewagą liczebną, stosowała także nieznaną rycerstwu zachodniemu taktykę, Zaskoczeniem dla wojsk polskich było także użycie przez przeciwnika gazów bojowych. W trakcie walk poległ książę Henryk II Pobożny.

 

Sto organizacji podających się za obrońców praw człowieka wystąpiło w środę do rządów europejskich z żądaniem rozszerzenia legalnej możliwości zabijania dzieci nienarodzonych.

 

Z radiowej wypowiedzi wiceministra zdrowia wynika, że w okresie Triduum Paschalnego i Świąt Wielkiej Nocy świątynie pozostaną niemal puste. Władze najprawdopodobniej przedłużą bowiem obowiązujące do Wielkiej Soboty ograniczenie maksymalnej liczby wiernych w kościołach do zaledwie pięciu osób.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.