W 2021 r. Komisja Europejska zaprezentuje „ambitną” zrównoważoną strategię finansowania, obejmującą nowe podatki i źródła pozyskiwania środków na inwestycje służące realizacji Europejskiego Zielonego Ładu i celów Agendy 2030. Bruksela zdecydowała się na ambitny cel dekarbonizacji gospodarki europejskiej, który będzie niezwykle kosztowny i dotkliwy dla mieszkańców wspólnoty. Rocznie trzeba pozyskać przynajmniej 350 mld euro na dotacje i zachęty dla sektora prywatnego.
Inicjatywa dot. tzw. zrównoważonego finansowania pojawiła się w 2018 r. Na początku przyszłego roku KE ma przedstawić „ambitną i kompleksową” odnowioną strategię zrównoważonego finansowania, która obejmować ma nowe sposoby uwzględniania zasad zrównoważonego rozwoju w sektorach finansów i przedsiębiorstw. „Zrównoważone finansowanie musi stać się głównym nurtem, aby mieć transformacyjny wpływ na społeczeństwo i planetę, a jednocześnie generować duże zyski ”- napisała w zeszłym miesiącu komisarz ds. finansów Mairead McGuinness.
Wesprzyj nas już teraz!
Zmiany w systemie finansowania wymagają od podmiotów finansowych uwzględniania w planach pożyczkowych i kredytowych oraz we wszelkich dotacjach kwestii takich jak ograniczanie „zmian klimatycznych” i działania na rzecz spójności społecznej. Wszystko zmierza w tym kierunku, by pozbawić dostępu do finansowania przedsiębiorstwa i osoby prywatne nie realizujące programu dekarbonizacji, albo kwestionujące „wartości” dot. chociażby celów zrównoważonego rozwoju, obejmujących m.in. tzw. zdrowie seksualne i reprodukcyjne, czyli promocję ideologii gender oraz aborcji i sterylizacji jako „nowoczesnej antykoncepcji”. Komisja Europejska ma przygotować dyrektywę w sprawie sprawozdawczości, mającej na celu zwiększenie ujawniania informacji dotyczących uwzględnienia celów zrównoważonego rozwoju przez przedsiębiorstwa. Ponadto ma powstać projekt unijnych standardów dot. „zielonych obligacji”.
Unijny organ wykonawczy określi w przyszłym roku, co można uznać za „zielone” działania, czyli poda techniczną definicję aktywności biznesowej zgodnej z porozumieniem klimatycznym czy Agendą 2030. Oprócz tego pojawi się nowa taksonomia UE, mająca pomóc w rozróżnieniu, jakie inwestycje są naprawdę zrównoważone i rozporządzenie w sprawie wskaźników klimatycznych. Celem jest wyeliminowanie pożyczek, kredytów i dotacji na inwestycje, które „fałszywie twierdzą, że są zrównoważone”. Wreszcie planowany jest przegląd zasad Solvency II, unijnego rozporządzenia dla sektora ubezpieczeń, by zachęcić przedsiębiorców do działań na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Stowarzyszenie Finance Watch preferuje zamiast zachęt surowe kary i postuluje, by wymagać większych narzutów za inwestycje w działalność utrudniającą osiągnięcie neutralności klimatycznej gospodarki europejskiej. Komisja ma także przejrzeć akty prawne, które mogłyby pobudzić „zielone inwestycje”. Unijna taksonomia zrównoważonego finansowania ma być systematycznie stosowana do śledzenia zielonych inwestycji w kolejnym długoterminowym budżecie bloku i funduszu odbudowy. W ramach rewizji Paktu Stabilności i Wzrostu, KE rozważa włączenie „złotej zasady”, która faworyzowałaby wydatki publiczne na zrównoważone projekty.
W zeszłym roku Komisja rozpoczęła przegląd zasad pomocy państw, by sprawdzić, czy są one zgodne z „zielonym” priorytetem. Zrównoważone finansowanie ogólnie odnosi się do procesu uwzględniania aspektów środowiskowych, społecznych i zarządzania (ESG) przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych w sektorze finansowym, by przekierować dotacje do form realizujących program zrównoważonego rozwoju. Chodzi przede wszystkim o budowanie gospodarki o obiegu zamkniętym i inwestycje w OZE, elektryki, baterie, termomodernizację, smart cities, biotechnologię itp. Ponadto winno się realizować m.in. ideologiczne programy uroszczeń mniejszości seksualnych, szeroko pojętej równości i tolerancji itp. Oprócz tego należy stosować w pracy pewien system zarządzania stosunkami pracowniczymi i wynagrodzeń kadry kierowniczej, koncentrując się na różnorodności itp.
„Zrównoważone finansowanie na szczeblu UE ma na celu wspieranie realizacji celów Europejskiego Zielonego Ładu poprzez kierowanie inwestycji prywatnych na przejście do neutralnej dla klimatu, odpornej na klimat, zasobooszczędnej i sprawiedliwej gospodarki jako uzupełnienia publicznych pieniędzy” – wskazuje KE. Dodaje, że „zrównoważone finansowanie ma do odegrania kluczową rolę w mobilizowaniu kapitału niezbędnego do osiągnięcia celów politycznych w ramach Europejskiego Zielonego Ładu, a także w celu realizacji międzynarodowych zobowiązań UE w zakresie klimatu i zrównoważonego rozwoju”. Komisja wskazuje, że kluczowy do realizacji jest program Agendy 2030 i porozumienie paryskie przyjęte w 2015 r.
Źródło:euractiv.com, ec.europa.eu
AS