Zdaniem kardynała Christopha Schönborna, Amoris Laetitia jest zgodna z Katechizmem Kościoła Katolickiego. Teolog w wywiadzie dla agencji Kathpress zalecił krytykom adhortacji lekturę tego dokumentu i potraktowanie go jako rodzaju wstępu do adhortacji Franciszka. Jego zdaniem pozwoliłoby to na złagodzenie ich krytycznego stanowiska i ostudzenie nastrojów wokół kwestii Komunii świętej dla części rozwodników w nowych związkach.
Kardynał Christoph Schönborn zalecił krytykom adhortacji Franciszka lekturę szczególnie pierwszej sekcji części trzeciej. W niej bowiem autorzy Katechizmu poruszają kwestie związane z warunkami ludzkiego działania. Jego zdaniem ta lektura ostudziłaby gorącą atmosferę wokół kontrowersyjnych zapisów Franciszkowej adhortacji.
Wesprzyj nas już teraz!
– Sądzę, że spór wokół Amoris Laetitia byłby znacznie bardziej pokojowy, gdyby jej krytycy przestudiowali fundamenty Katechizmu, oparte bezpośrednio na Tomaszu z Akwinu – powiedział austriacki teolog. – Chodzi o passusy wskazujące, że każde moralne działanie dokonuje się w ramach pewnej narracji, w historii konkretnych bytów ludzkich, z ich uwarunkowaniami, możliwościami, warunkami, okolicznościami życia i ograniczeniami oraz szansami wolności (…) Silnie polecam przestudiowanie tych sekcji Katechizmu jako wprowadzenia do Amoris Laetitia. Wkrótce odkryjesz, że papież Franciszek jest zgodny z linią Katechizmu – dodał.
Papieska adhortacja „Amoris Laetitia” spotkała się między innymi z oporem czterech kardynałów, pod nieformalnym przywództwem kardynała Raymonda Burkego. Wystosowali oni „dubia” – wątpliwości, nadal oczekujące na odpowiedź papieża. O ile formuła „dubiów” zawierała pytania, o tyle we wrześniu 2017 roku grupa duchownych i świeckich uczonych katolickich wprost zarzuciła papieżowi herezję. Spór toczy się wokół dopuszczenia w niektórych przypadkach rozwodników w nowych związkach do Komunii świętej.
W wywiadzie z agencją „Kathpress”, austriacki hierarcha odniósł się także do kwestii hierarchii prawd, obecnej w nauczaniu Soboru Watykańskiego II. Podkreślił, że nie oznacza ona jakoby pewne treści były ważniejsze, a inne mniej istotne. Jednak niektóre treści (takie jak doktryna Trójcy Świętej) są bardziej centralne, a inne prawdy wiary z nich wynikają. Kardynał mówił także o rozwoju doktryny, wynikającym z rozwoju świadomości ludzi, w tym wiernych. Przykładem tego rozwoju jest zdaniem kardynała stopniowe dojrzewanie do potępienia niewolnictwa i tortur, a także rosnący krytycyzm wobec kary śmierci.
Katechizm Kościoła Katolickiego został promulgowany przez świętego Jana Pawła II 11 października 1992 roku. Kardynał Christoph Schönborn to jedna z czołowych postaci odpowiedzialnych za jego powstanie.
Źródło: cathcon.blogspot.com / Kathpress
mjend