21 lutego 2020

Holandia: koncerty chóru „Ex Tempore” w ramach obchodów 675. rocznicy amsterdamskiego Cudu Eucharystycznego

(Obraz przedstawiający historię Cudu Eucharystycznego [public domain])

W sobotę 14 marca o godzinie 19:15 w sanktuarium Matki Bożej Pomagającej w Potrzebie (Onze Lieve Vrouw ter Nood, w kościele Bedevaartkapel) w holenderskim Heiloo odbędzie się występy nowego, międzynarodowego chóru „Ex Tempore” pod dyrekcją Marcela Pérèsa, wybitnego kompozytora, organisty i badacza muzyki średniowiecznej. Z kolei w niedzielę 15 marca o godzinie 9:30 w kościele św. Franciszka Ksawerego na Krijtbergu w Amsterdamie chór zaśpiewa podczas Mszy świętej, a o godzinie 15 da koncert. Wszystko z okazji 675. rocznicy amsterdamskiego Cudu Eucharystycznego.

 

Dołączając do obchodów tego wyjątkowego wydarzenia chór „Ex Tempore” wykona w Amsterdamie i Heiloo program oparty na słynnym Kodeksie Occo, jedynym ocalonym z nieistniejącego już sanktuarium Amsterdamskiego Cudu, które do momentu zniszczenia (2 poł. XVI wieku) rozsławiało to miasto w całej Europie. Miejsca koncertów zostały wybrane świadomie: piękny, zabytkowy kościół św. Franciszka Ksawerego na Krijtbergu znajduje się bardzo blisko dawnego sanktuarium Cudu i cieszy się dużą popularnością wśród wiernych i turystów, a sanktuarium Matki Bożej w Heiloo pod Amsterdamem jest z kolei dzisiaj jednym z najważniejszych miejsc pielgrzymkowych Holandii.

Wesprzyj nas już teraz!

 

Projekt „Chorus ex Tempore” ma na celu wyszkolenie śpiewaków do czytania średniowiecznych rękopisów w ich oryginalnej notacji, zwłaszcza zawierających repertuar najrzadziej używany.

Znajomość dawnych notacji jest niezbędna do zrozumienia natury i wewnętrznej dynamiki architektury dźwięku. Różne systemy notacji ukazują także liczne parametry związane z koncepcją, przekazem i funkcją muzyki, których są znakiem.

 

Żeby umożliwić naprawdę dogłębne poznanie notacji projekt trwa przez długi czas. W ciągu roku odbywa się siedem spotkań po 4 lub 5 dni. Dzięki temu w „Chorus ex Tempore” może uczestniczyć liczna grupa śpiewaków pragnących zdobyć praktyczną wiedzę o notacji, niezbędną do ożywienia muzycznych skarbów konkretnej epoki. Chór tworzą osoby pragnące odkryć – pod kierunkiem Marcela Pérèsa – wewnętrzne życie tych zapomnianych repertuarów. Jest on otwarty dla wszystkich: składa się z osób uczących się, amatorów oraz profesjonalistów. Większość śpiewaków stanowią Polacy, ale obecni są też przedstawiciele innych krajów (Włochy, Portugalia, Francja, Litwa, Estonia, Węgry, Czechy). Projekt „Chorus ex Tempore” ma stanowić duchowe stowarzyszenie ludzi, którzy naprawdę chcą odkrywać ten zapomniany repertuar.

 

Pierwszy etap projektu rozpoczął się w styczniu 2019 roku i został poświęcony rękopisowi o nazwie Kodeks Occo. W nadchodzących latach będą badane inne repertuary: w 2020 roku Szkoła Notre Dame, następnie chorał mozarabski, starorzymski, benewencki.

 

Kodeks Occo powstał w warsztacie Petrusa Alamiré, najwybitniejszego kaligrafa tamtych czasów, na początku XVI wieku. Zawiera skarby XV-wiecznej polifonii franko-flamandzkiej. Niektóre są znane i zostały skomponowane przez wielkich śpiewaków tamtej epoki – Isaaca, Moutona, Josquina Despreza, inne zaś są dziełem anonimowych kompozytorów.

 

Rękopis ten przeznaczony był na użytek kościoła w Amsterdamie – Heilige Stede – poświęconego czci Najświętszego Sakramentu. Został on zbudowany w XIV wieku dokładnie w miejscu Cudu, który się tam wydarzył w marcu 1345 roku – Hostia wrzucona do ognia uniosła się z płomieni i pozostawała zawieszona przez kilka dni.

 

Cud ten wywarł wielki wpływ na ówczesnych i przyczynił się do powstania w Amsterdamie ważnego centrum religijnego. Nawet dzisiaj dla uczczenia jego pamięci co roku w połowie marca na amsterdamskim Starym Mieście formuje się liczna, milcząca procesja. Zaczyna się ona o północy i gromadzi tysiące ludzi.

 

W marcu 2020 roku, po roku przygotowań, zespół wokalny „Ex Tempore” przybędzie do Amsterdamu, aby wykonać pochodzący z Kodeksu Occo repertuar ku czci Najświętszego Sakramentu. Będzie obejmował Missa Pange Lingua Josquina Despreza, a także inne skarby polifonii, z których część zachowała się tylko w Kodeksie Occo i czeka w milczeniu na moment, kiedy będzie mogła znowu ożyć.

 

Jeśli chodzi natomiast o Marcela Pérèsa, to po studiach na kierunkach organy i kompozycja w Konserwatorium w Nicei kontynuował on edukację muzyczną w Wielkiej Brytanii i Kanadzie. W 1979 roku, po powrocie do Europy, zaczął specjalizować się w muzyce średniowiecznej, a w 1982 roku założył zespół Ensemble Organum, z którym podjął metodyczne badania nad średniowiecznym repertuarem liturgicznym.

 

W 1984 roku otworzył centrum badań nad muzyką średniowieczną CERIMM (Centre Européen pour la Recherche sur l’Interprétation des Musiques Médiévales – European Medieval Music Research and Performance Centre) przy Fundacji Royaumont i był jego dyrektorem do 1999 roku.

Z Ensemble Organum wydał około czterdziestu płyt, a większość z nich spotkała się z najwyższym uznaniem i otrzymała tytuły m.in. „Diapason d’or”, „Classical Awards”, „Choc de l’année” magazynu „Monde de la Musique” oraz najważniejszych nagrań XX wieku według „New York Timesa”.

 

W 2001 roku w dawnym opactwie w Moissac Marcel Pérès utworzył ośrodek CIRMA (Centre Itinérant de Recherche sur les Musiques Anciennes – Itinerant Centre for Early Music Research), mający tworzyć muzyczną prezentację wędrówek człowieka, jego sposobu myślenia oraz wiedzy w minionych stuleciach oraz wspierać rozwój obustronnie wzbogacających interakcji między żywymi tradycjami a archeologią muzyczną. Marcel Pérès jest także kompozytorem i napisał około trzydziestu utworów.

 

Międzynarodowa działalność Marcela Pérèsa została doceniona w 1990 roku, kiedy otrzymał on nagrodę francuskiego sekretarza stanu ds. międzynarodowych stosunków kulturalnych Leonardo da Vinci (Prix Léonard de Vinci). W 1996 roku francuskie Ministerstwo Kultury przyznało mu wyróżnienie Kawalera Orderu Sztuki i Literatury (Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres), a w 2013 roku – Oficera Orderu Sztuki i Literatury (Officier de l’Ordre des Arts et des Lettres). Marcel Pérès jest ojcem chrzestnym dzwonu Marcel, który został odlany w 2012 roku i poświęcony 2 lutego 2013 roku podczas obchodów 850-lecia katedry Notre-Dame de Paris.

 

Patronami medialnymi występów chóru „Ex Tempore” w Amsterdamie i Heiloo są prestiżowe media katolickie, takie jak Liturgia.pl, „Magnificat”, „Christianitas”, „Rycerz Niepokalanej”, „Bemint Elkander!”, „Miłujcie Się!” oraz „Adeste.org”. Koordynacja: Stowarzyszenie Brandsma. Współpraca: Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny i Fundacja Świętego Benedykta.

 

W związku z obchodami 675. rocznicy amsterdamskiego Cudu Eucharystycznego list napisał biskup diecezji Haarlem-Amsterdam Joseph Maria Punt. Hierarcha przypomniał m.in. historię wydarzeń. „Wiele tysięcy ludzi z całej Holandii przejdzie w małych grupach przez miasto, modląc się i upamiętniając tak zwany Cud Amsterdamski, który wydarzył się dokładnie 675 lat temu. To, że ta procesja wciąż się odbywa, nazywam drugim cudem. Znacie historię. Jest 15 marca 1345 roku. Chory z ulicy Kalverstraat przyjmuje ostatnie namaszczenie. Jednak dostaje wymiotów. Wymioty zostają wrzucone w ogień. I wtedy wydarza się cud: święta hostia unosi się nienaruszona w płomieniach. Jest wielu świadków. Sprawę starannie bada zarządca krainy nad rzeką Amstel, swego rodzaju komisarz policji, i uznaje ją za autentyczną. Później na miejscu cudu zbudowany zostaje piękny kościół: Święte Miejsce. Amsterdam wyrasta na jedno z największych miejsc pielgrzymkowych w Europie” – cytuje słowa biskupa serwis adoptkhol.blogspot.com. Hierarcha opisał także dalsze losy świątyni w czasach protestanckich oraz fatalny sposób jej współczesnego wykorzystania.

 

„Nowy właściciel wynajął przestrzeń kościelną angielskiej firmie, która prowadzi tam swego rodzaju nawiedzony dom czy też muzeum tortur, Dungeon. Prawdopodobnie nie wiedzą, gdzie są i co robią. Postrzegam to jako rodzaj ostatecznej profanacji. (…) Jestem zadowolony, że grupa wiernych świeckich podjęła inicjatywę skontaktowania się z właścicielem i zarządcą Dungeon, i że chce także uruchomić chwile modlitwy w kościele. Jesteśmy to winni Panu, by postarać się i odzyskać to szczególne miejsce z powrotem” – czytamy.

 

„Amsterdam jest również miastem Maryi. Wiele osób nie zdaje sobie należycie sprawy również z tego. 25 marca 1945 r., dokładnie 600 lat po Cudzie, Maryja ukazuje się młodej kobiecie z Amsterdamu. Mówi o sobie: Pani, Maryja, Matka Wszystkich Narodów. Mówi, że wybrała Amsterdam ze względu na Cud Eucharystyczny, i gorąco wzywa do większej czci wobec wielkiej Tajemnicy, wielkiego codziennego Cudu. Prosi o więcej sprawiedliwości, prawdy i miłości wśród ludzi i wskazuje na krzyż. Świat będzie musiał do niego powrócić, wielcy i mali, ubodzy i bogaci. Dyktuje krótką i potężną modlitwę o uzyskanie od Jej Syna, za Jej potężnym wstawiennictwem, nowego wylania Ducha Świętego, aby narody mogły być ocalone od rozkładu, katastrof i wojny. Prosi, żeby Kościół w ostatnim dogmacie maryjnym uznał Jej wyjątkową rolę w Bożym planie odkupienia, jako nowej Ewy obok nowego Adama. Nie ze względu na Nią samą, ale z naszego powodu. Bóg zawsze szanuje naszą wolność. Dopiero jeśli uznamy Jej wybranie i wielkość, będzie mogła w pełni wykorzystywać swą matczyną władzę nad sercem swego Syna” – pisze biskup Joseph Maria Punt.

 

„Nadszedł czas, aby Amsterdam w końcu odegrał w pełni rolę zaplanowaną przez niebo. W Amsterdamie są piękne i pełne życia kościoły, a także kaplica w Begijnhofie, w której pamięć o Cudzie jest wiernie kultywowana, ale jeśli będziemy mogli z powrotem sprowadzić Pana i Jego Matkę do miejsca, gdzie wszystko się zaczęło, w sercu miasta, które Oni sami wybrali, to spodziewam się obfitego błogosławieństwa. Będzie to dla mnie główną intencją modlitewną podczas Stille Omgang. Mam nadzieję, że dla wielu z was również” – cytuje hierarchę portal „Adoptuj kościół w Holandii”.

 

Z kolei obecność na koncercie zapowiedział biskup koadiutor Haarlem-Amsterdam Johannes Willibrordus Maria Hendriks.

 

 

Źródło: informacja prasowa / adoptkhol.blogspot.com

MWł

 

  

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij
Komentarze(0)

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie

Udostępnij przez

Cel na 2024 rok

Skutecznie demaskujemy liberalną i antychrześcijańską hipokryzję. Wspieraj naszą misję!

mamy: 104 290 zł cel: 300 000 zł
35%
wybierz kwotę:
Wspieram