DZIŚ JEST:   25   LUTY   2020 r.

Św. Cezarego z Nazjanzu
Św. Modesta z Trewiru
 
 
 
 

Kandydaci na płocie

Kandydaci na płocie
fot.Anatol Chomicz/FORUM

To pisanie znów chciałoby się zacząć od podróżowania z Teatrem Nie Teraz. Podróże, jak wiemy, kształcą. Mogą też podnosić włosy na głowie, bo właśnie wróciła do nas zgroza estetycznej degrengolady, czyli kolejnej w historii III RP odsłony przedwyborczego marketingu. Na tym targu nie ma jednak szans na zakup czegoś, co jest nam potrzebne. Tutaj „wciska się kit”. Tutaj handluje się ordynarną iluzją. I to właśnie widzimy z okien naszego teatralnego busa. 

 

Jak Polska długa i szeroka, wlepiają w nas wzrok kandydaci. Wszyscy odświętni, uśmiechnięci, jak kto tam potrafi i uzbrojeni w kolor, symbol oraz hasło. W sumie nie wiem, co w tym jest najgorsze? Czy infantylizm języka i kaleczenie polszczyzny? Czy plastyczny kicz wspomagany photoshopem? Czy może jednak to „wycieranie sobie gęby” Biało-Czerwoną?  Tak, dobrze Państwo odczytują mój sarkazm – ja im nie ufam. Nie wierzę w ich periodyczne, raz na cztery lata do mnie - wyborcy „zalecanie się”. Nie wierzę w te fryzury i garnitury. W te gesty wystudiowanego zatroskania. W te intelektualnie przekrzywione głowy i patrzące zza okularów niebieskie oczy. Nie wierzę w te ich dęte hasła, od których zęby bolą. Nie wierzę w ten cały ochlokratyczny market, który miele kolejne pokolenie wypełniaczy list wyborczych. Za plecami tych dalszych numerów czają się bowiem znów ci sami cyniczni gracze. To oni, z racji bardzo, oj, jak bardzo wysłużonych lat, z reguły oznaczeni są „wchodzącym” numerem 1.

 

Ja jednak nie chciałbym się tutaj skupiać li tylko na tych wszystkich semantycznych oszustwach, jakim jesteśmy poddawani. Pomimo to dla przykładu zacytujmy kilka przymiotników: „Pracowity”, „Uczciwy”, „Nowoczesny”, „Zatroskana”, „Młody”, „Doświadczony”, „Rozsądny”, „Kochająca”, „Solidna”, Prawy”, „Skuteczny”. I może jeszcze takie bardziej flagowe hasła-klucze: „Zróbmy to razem”, „Wybierz skutecznie”, „Przede wszystkim człowiek”, „Zgoda buduje”, „Zasługujecie na więcej”, „Bezpieczeństwo jest najważniejsze”, „By żyło się lepiej”.  Każdy z nas mógłby ten katalog rozbudować o dziesiątki innych haseł, wystarczy wyjść z domu i popatrzeć na najbliższy płot. No właśnie – płot. Ale także przydrożne drzewo, słup, skrzynkę transformatorową czy ścianę stodoły. Jest w tym jakaś prawidłowość, że stręczone nam „buźki” wiesza się w takich miejscach, które zwykle, czyli nie w czas wyborczy, służą do przyklejania anonsów typu: „szukam pracy”, „sprzedam, kupię”, lub informacji o zbiórce makulatury, złomu, okresowych szczepieniach psów albo deratyzacji. W czas niewyborczy znajdziemy w takich miejscach również reklamy nocnych lokali i domów uciech.

 

I tutaj przychodzi refleksja o rozmijaniu się popytu z podażą. Proszę wybaczyć, iż w tym felietonie używam określeń stosowanych w świecie handlu i reklamy, ale właśnie one najlepiej oddają „ducha” opisywanego tematu. Tyle dygresja, a wracając do tego rozmijania się, to serwowane nam hasła i znaki tylko pozornie są nam bliskie. One, bazując na prostej emocji odbiorcy, wciągają go w taką grę, w jaką nałóg wciąga tego nałogu ofiarę. Chodzi o stworzenie odczucia, że jest przyjemnie, a będzie jeszcze przyjemniej.  Trochę tak, jak w tej puencie rozmowy telefonicznej nowoczesnej mamy z nowoczesnym dzieckiem: - Kocham cię! – Ja ciebie też kocham!

 

O dziwo, nie wszystko jednak zagospodarowano wyborczo. Chodzi mi przede wszystkim o kwestię wiary. Skuteczną dekonstrukcję sacrum dokonano już w działaniach artystycznych i to przy wsparciu publicznych pieniędzy, ale jeszcze żaden kandydat na samorządowca czy parlamentarzystę nie odważył się (przynajmniej ja takiej wiedzy nie mam) na eksponowanie w kampanii swojej niewiary lub wiary.  Wyobraźmy sobie choćby takie określenia: Wierzący, Wyznawca Chrystusa Króla, Członek Trzeciego Zakonu, Katolik, Twórca Kół Różańcowych, Propagator Objawień Fatimskich. Albo takie: Ateista, Schizmatyk, Zwolennik Aborcji, Wyznawca Szatana, Propagator Krzewienia Kultury Świeckiej, Wróg Kościoła. Tymczasem wciąż jest tak, że osoba wierząca często oddaje głos osobę niewierzącą, kierując się owymi tzw. humanistycznymi emocjami. I coraz częściej jest tak, że katolik głosuje na wroga Kościoła, poddając się hasłowym czy wizualnym sentymentom.  

 

W tym wszystkim dziwi mnie najbardziej to, że tak prostackie chwyty i tak kiczowata forma mogą spowodować tak katastrofalnie nieracjonalne zachowania ludzi. Nieracjonalne, bo w efekcie ich tzw. demokratycznych wyroków, do takiej czy innej władzy dochodzą ich wrogowie. To dość smutna konstatacja, że nasza ogólna wiedza i świadomość są coraz mniejsze i że tak łatwo jest z nas „zrobić głupków” przy pomocy tej „płotowej” propagandy. Jednak jest jeszcze bardziej smutna refleksja, że tzw. opozycja patriotyczna w podobny sposób traktuje swoich potencjalnych wyborców i swój program, swoje twarze wiesza tak samo i na tym samym płocie.

 

 

Tomasz A. Żak


DATA: 2014-11-06 10:37
AUTOR: TOMASZ A. ŻAK
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

W obecnych czasach ludzie mają łatwy dostęp do wiedzy: Internet, telewizja z kanałami tematycznymi. Wystarczy chwila, aby dowiedzieć się np. ile jest lasów w Tadżykistanie. Kiedyś było inaczej, człowiek musiał tego szukać w książkach, encyklopediach. Ale - zauważmy - ten wzrost wiedzy wcale nie idzie w parze ze wzrostem mądrości! To widać choćby po wyborach, ciągle dajemy się nabierać. W moim mieście startują ci sami kandydaci co 15 lat temu, ciągle pod tymi samymi głupimi hasełkami.
ponad 5 lat temu / TFilip
 
Te wiszące na płotach plakaty wyborcze kojarzą mi się z upadkiem Powstania Spartakusa, kiedy to wzdłuż dróg wieszano na krzyżach zbuntowanych niewolników.Tyle, że w Starożytnym Rzymie zawiśli przy drogach skrzywdzeni, biedni ludzie, a u nas wiszą ci, którzy na naszej krzywdzie chcą się przyssać do przysłowiowego żłobu.
ponad 5 lat temu / Klik
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.