DZIŚ JEST:   26   MAJA   2019 r.

VI Niedziela Wielkanocy
Św. Filipa Neri
 
 
 
 

Kambodża: prawie 300 nawróconych na katolicyzm przyjmie chrzest w Wigilię Paschalną

Kambodża: prawie 300 nawróconych na katolicyzm przyjmie chrzest w Wigilię Paschalną
Autor: Piotr Frydecki (Praca własna) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], Wikimedia Commons

W Wigilię Paschalną w Kambodży, Kościół katolicki przyjmie do swego grona ok. 300 nowych wiernych, którzy otrzymają wówczas chrzest w trzech kościelnych jednostkach terytorialnych. Warto dodać, że w Kambodży żyje prawie 16 mln ludzi, którzy w aż 96 proc. wyznają buddyzm nurtu terawada. Liczba katolików w tym kraju szacowana jest na około 23 tys.


W czasie zbliżającej się Wigilii Paschalnej ok. 300 miejscowych mieszkańców przyjmie chrzest, w tym w samym tylko wikariacie apostolskim Phnom Penh będzie ich 128. Według tamtejszych źródeł neokatechumeni odzwierciedlają dzisiejszą rzeczywistość demograficzną kraju: są to w większości ludzie młodzi, na ogół rodowici Khmerzy, pochodzący ze środowisk buddyjskich. Ich nawrócenia na katolicyzm są wynikiem zakorzenienia się Kościoła w miejscowym społeczeństwie. Kościół angażuje się tam w różne dzieła społeczne, zwłaszcza w służbie zdrowia, w oświacie i kształceniu zawodowym.


Kościół katolicki w Kambodży jest obecny od połowy XVI w. Pierwszym misjonarzem na tym terenie był portugalski dominikanin o. Gaspar Da Crux. W okresie, gdy kraj ten był najpierw protektoratem, a następnie kolonią francuską (1863-1953), Kościół rozwijał się dość szybko, zdobywając wielu nowych wiernych, choć nigdy nie stał się licznym wyznaniem. W 1970 r., a więc w chwili wybuchu wojny domowej w tym kraju, żyło tam ok. 65 tys. katolików, ale w okresie ludobójczych rządów Czerwonych Khmerów (1975-79) większość z nich albo zginęła, albo uciekła za granicę. W latach 1979-89 kraj okupowały wojska wietnamskie, co też nie sprzyjało swobodom obywatelskim i wolności wyznania.


Od 1989 r. status religii państwowej ma tam buddyzm, do którego przyznaje się ponad 95 proc. mieszkańców.

Gdy w 1990 r. nowe władze przywróciły wolność religijną i oficjalnie uznały miejscowy Kościół katolicki, liczył on nieco ponad 5 tys. wiernych. Na Wielkanoc 1990 r. w Phnom Penh francuski kapłan ks. Emile Destombes odprawił pierwszą od 15 lat Mszę św. w tym kraju. „Tamta liturgia pozostała w pamięci miejscowych wiernych jako prawdziwa Msza Zmartwychwstania” – powiedział po latach ks. Vincent Sénéchal, misjonarz, który pracował w Kambodży w latach 2002-16, a obecnie jest wikariuszem generalnym swego Zgromadzenia Misji Zagranicznych z Paryża (MEP).

W warunkach zapisanej w konstytucji kambodżańskiej wolności wyznania, Kościół utrzymuje dobre stosunki z władzami państwowymi i z przedstawicielami innych religii.


Zdaniem wspomnianego ks. Sénéchala, Kościół „prowadzi tam ewangelizację integralną, zakładającą rozwój człowieka we wszystkich jego wymiarach: społeczno-gospodarczym, oświatowym, zawodowym, duchowym i rodzinnym”.

Kościół katolicki w Kambodży dzieli się na trzy jednostki terytorialne: wikariat apostolski Phnom Penh oraz prefektury apostolskie: Battambang i Kompong-Cham. Istnieje jedna Konferencja Biskupia Laosu i Kambodży, której przewodniczy obecnie bp Schmitthaeusler. Kraj nawiązał stosunki dyplomatyczne ze Stolicą Apostolską 25 marca 1994 r.

 

 

Źródło: KAI, PCh24.pl

WMa





DATA: 2017-04-13 19:55
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Dzięki Bogu. Codziennie modlę się o nawrócenie świata, szczególnie Azji.
ponad 2 lata temu / antykomuna
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 
string(5) "50916"

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.