DZIŚ JEST:   20   WRZEŚNIA   2018 r.

Św. Andrzeja Kim Taegon
Św. Pawła Chong Hasang
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 64  >   HISTORIA

Jedno miasto - dwie rewolucje

Jedno miasto - dwie rewolucje

Frankfurt nad Menem – symbol tradycji Świętego Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego jako miasto elekcji i koronacji królów Niemiec i cesarzy rzymskich jest jednocześnie jednym z kluczowych „miejsc pamięci” rewolucji w Niemczech. Rewolucji w różnych odsłonach.

 

 

Miasto, które widziało ostatnią koronację cesarza rzymskiego w Europie (Franciszka II Habsburga), było zarazem miejscem swoistej kulminacji niemieckiej wersji Wiosny Ludów, a z górą wiek później doświadczyło rozpoczęcia „marszu przez instytucje” tak zwanego pokolenia ’68, które swoje itinerarium poprzez świat zachodniej polityki, nauki i mediów także w mieście nad Menem rozpoczynało, dziarsko wymachując trzymaną wysoko Czerwoną książeczką. Od cesarza rzymskiego do Mao Zedonga – czyż dzieje tego jednego miasta nie są doskonałą ilustracją tego, co jeden z bohaterów Doktora Faustusa Tomasza Manna nazywał rozdwojeniem niemieckiej duszy?

 

Raczej chodzi tutaj o jej zdolności absorpcyjne, aż do stadium cywilizacyjnego kołobłędu, jak by rzecz określił Feliks Koneczny. Widać to już w okresie Wiosny Ludów, gdy we Frankfurcie nad Menem zebrał się ogólnoniemiecki parlament, który miał nadać jednoczącym się „oddolnie” Niemcom konstytucję, spełniając w ten sposób najważniejszy cel różnych odcieni liberałów i demokratów niemieckich, którzy dominując we frankfurckiej konstytuancie, mieli swoje „pięć minut”.

 

Na kogo chciał napluć Zygmunt Krasiński?

 

Często w podręcznikowych ujęciach historii dziewiętnastowiecznych Niemiec można przeczytać o oddolnej, czyli demokratycznej i republikańskiej, drodze zjednoczenia Niemiec, której apogeum przypadło na czas Parlamentu Frankfurckiego, a którą przeciwstawia się drodze odgórnej, zrealizowanej na drodze zwycięskich wojen zjednoczeniowych przez reakcyjne Prusy nominalnie rządzone przez Hohenzollernów, de facto zaś przez wiernego syna Korony – Ottona von Bismarcka. Każe się uczniom myśleć, że ta pierwsza droga, która na skutek wygaśnięcia Wiosny Ludów doznała klęski, była niewykorzystaną szansą na stworzenie Niemiec lepszych od bismarckowskiej Rzeszy: Niemiec wolnych od militaryzmu, szowinizmu narzucającego innym narodom (na przykład Polakom w zaborze pruskim) brutalną germanizację.

 

A przecież było zupełnie inaczej. Można powiedzieć, że to właśnie Bismarck (który notabene rozpoczął swoją karierę polityczną jako jeden z ponad sześciuset deputowanych Parlamentu Frankfurckiego) metodą krwi i żelaza zrealizował to, czego domagali się posłowie rewolucyjnego parlamentu obradującego w dawnym cesarskim mieście. To przecież z trybuny Parlamentu Frankfurckiego ogłoszono nadejście ery zdrowego egoizmu narodowego.

 

Warto pamiętać, że liberalni i demokratyczni prekursorzy zjednoczenia Niemiec ogłosili tę zasadę w kontekście sprawy polskiej, a konkretnie przy okazji debaty nad kwestią podziału Wielkiego Księstwa Poznańskiego na część polską i niemiecką, która miała wejść bezpośrednio do planowanej Rzeszy Niemieckiej. Dyskusja nad tym odbyła się w dniach 24–27 lipca 1848 roku, a bezpośrednio pod wrażeniem jej przebiegu Zygmunt Krasiński pisał 30 lipca w jednym ze swoich listów: Na sesjach we Frankfurcie nie byłem, bo nie cierpię słuchać kłamstw i w napastnikach, i w obrońcach, i śliny nie dość mam, by czterystu twarzom plunąć w oczy od razu.

 

 

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
1
 
 
 

 

Kanadyjka Audrey Parker postanowiła poddać się eutanazji. Decyzja została podjęta w obawie przed złym stanem zdrowia w przyszłości. U kobiety stwierdzono nowotwór piersi z przerzutami na mózg. Parker obawia się, że za kilka lat może nie być w pełni sprawna umysłowo, aby podjąć decyzję o wspomaganej śmierci.

 
 

Jeszcze w tym miesiącu Stolica Apostolska może podpisać układ z władzami Chin w sprawie mianowania biskupów katolickich w tym kraju i uregulowania sytuacji miejscowego Kościoła. Taki pogląd przedstawiła 19 września amerykańska agencja katolicka Catholic News Agency, powołując się na anglojęzyczny dziennik „Global Times”.

 

Premier Mateusz Morawiecki poinformował, że podczas nieformalnego szczytu państw UE w Salzburgu, podtrzymano dotychczasowe ustalenia związane z przyjmowaniem imigrantów. „Podtrzymaliśmy stanowisko, że przyjmowanie uchodźców jest na zasadzie dobrowolności” – powiedział.

 

W Europie od dłuższego czasu trwa – skierowana również przeciw Polsce – antykatolicka kampania. Tymczasem, jak zauważa w „Komentarzu Tygodnia” Witold Gadowski, „Polak, który się wyzbywa katolicyzmu, szybko stanie się mierzwą świata”. Publicysta odniósł się również do filmu „Kler”.

 

Z powodu braku wymaganej liczby radnych, w Słupsku odwołano nadzwyczajną sesję rady miasta, podczas której planowano podjąć próbę zablokowania wystawienia bluźnierczego spektaklu „Klątwa”.

 


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.