DZIŚ JEST:   12   GRUDNIA   2018 r.

NMP z Guadalupe
Św. Finiana z Clonard
Bł. Konrad z Offidy
 
 
 
 

Jak zrozumieć Niepokalane Poczęcie? Sześć praktycznych wskazówek

Jak zrozumieć Niepokalane Poczęcie? Sześć praktycznych wskazówek
fot. roujo / Foter / CC BY-NC-ND

Nie ulega wątpliwości, że Maryja jest przez wszystkich chrześcijan uważana za Matkę Jezusa. Czasami jednak niektórzy chrześcijanie kwestionują inną Jej wielką łaskę – Niepokalane Poczęcie. Dzieje się tak ponieważ część z wierzących w Chrystusa nie wierzy w dogmaty maryjne (do czego doprowadziła rewolucja protestancka), a także dlatego, że części katolikom nie wyjaśniono dobrze, jak rozumieć tę wielką łaskę, której dostąpiła Maryja.

 

Na święto Niepokalanego Poczęcia wydaje się więc rzeczą właściwą zaproponowanie przewodnika po tym, dlaczego Najświętsza Dziewica Maryja Panna otrzymała ten szczególny dar i dlaczego w to wierzymy.

 

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że w Piśmie Świętym niewiele mówi się o tym, iż Maryja została poczęta bez grzechu pierworodnego. Ale to nie prawda – jest dokładnie przeciwnie! Wiele zostało o tym powiedziane!

 

Wskazówki z Psalmów

Być może najlepszym sposobem na początek takich rozważań jest próba wywnioskowania, jakich kryteriów Bóg użyłby, aby stworzyć swoją własną Matkę?

 

Można to znaleźć w Piśmie Świętym, w którym Psalmy dają nam pierwsze wskazówki: „Ty bowiem utworzyłeś moje nerki, Ty utkałeś mnie w łonie mej matki” (Ps 139, 13). To pokazuje, że Bóg uczestniczy wewnętrznie w naszym własnym stworzeniu. Jeśli tak, to o ileż bardziej współdziałał w poczęciu Jego własnej Matki?

 

Jakie cechy dałby Jej? Jakimi darami by ją obdarował? Jakimi honorami obdarzyłby Ją?

 

Wskazówki z Przysłów

W Piśmie Świętym znajduje się skarbnica informacji, które wskazują, czym byłaby idealna matka. Przysłowia podają szczegółową definicję w najbardziej liryczny sposób:

 

Niewiastę dzielną któż znajdzie?

Jej wartość przewyższa perły.

Serce małżonka jej ufa,

na zyskach mu nie zbywa;

nie czyni mu źle, ale dobrze

przez wszystkie dni jego życia.

O len się stara i wełnę,

pracuje starannie rękami.

Podobnie jak okręt kupiecki

żywność sprowadza z daleka.

Wstaje, gdy jeszcze jest noc,

i żywność rozdziela domowi,

"a obowiązki - swym dziewczętom".

Myśli o roli - kupuje ją:

z zarobku swych rąk zasadza winnicę.

Przepasuje mocą swe biodra,

umacnia swoje ramiona.

Już widzi pożytek z swej pracy:

jej lampa wśród nocy nie gaśnie.

Wyciąga ręce po kądziel,

jej palce chwytają wrzeciono.

Otwiera dłoń ubogiemu,

do nędzarza wyciąga swe ręce.

Dla domu nie boi się śniegu,

bo cały dom odziany na lata5,

sporządza sobie okrycia,

jej szaty z bisioru i z purpury.

W bramie jej mąż szanowany,

gdy wśród starszyzny kraju zasiądzie.

Płótno wyrabia, sprzedaje,

pasy dostarcza kupcowi.

Strojem jej siła i godność,

do dnia przyszłego się śmieje.

Otwiera usta z mądrością,

na języku jej miłe nauki.

Bada bieg spraw domowych,

nie jada chleba lenistwa.

Powstają synowie, by szczęście jej uznać,

i mąż, ażeby ją sławić:

"Wiele niewiast pilnie pracuje,

lecz ty przewyższasz je wszystkie".

Kłamliwy wdzięk i marne jest piękno:

chwalić należy niewiastę, co boi się Pana.

Z owocu jej rąk jej dajcie,

niech w bramie chwalą jej czyny.

 

Te słowa pochodzą od króla Lemuela, które przypuszczalnie dotyczą jego matki. Warto zauważyć, że ta lista cech jest natury duchowej i moralnej. Nic na tej liście nie jest przeciętne. W ten sposób dobry król właściwie czci swoją matkę, przypisując jej najlepsze cechy.

 

Wskazówki Boskie

Oczywiste jest, że Jezus uhonorował swoich rodziców w sposób szczególny. Czyż bowiem syn nie czuje się bardziej obrażony, gdy obelgi są rzucane na jego matkę niż gdyby były rzucane na niego samego? I – analogicznie – czyż syn nie czuje się czczony i kochany, gdy jego własna matka jest czczona i kochana? Jezus posiadał wszystkie cnoty doskonałego syna wyśrubowane do boskiego stopnia, a więc zdecydowanie więcej nawet niż wspomniany król Lemuel. Stworzył swoją własną Matkę z Bożą opieką i obdarzył ją darami proporcjonalnie bardziej obficie, niżli wysławianą w Psalmie matkę króla Lemuela.

 

Czy Bóg Syn może wyobrazić sobie doskonalszą Matkę niż ta, która według Biblii będzie błogosławiona między wszystkimi niewiastami i którą wszystkie pokolenia będą błogosławić? Czy Bóg Ojciec może stworzyć kobietę bardziej wyjątkową niż ta, którą przepowiadał w Księdze Rodzaju, gdzie zapisano iż to niewiasta zmiażdży głowę węża? Czy Bóg Duch Święty może uhonorować kobietę bardziej niż wybranie jej na swą Oblubienicę?

 

Żaden z tych zaszczytów nie jest przeciętny, ale jest raczej najbardziej wysublimowanym z wszystkich możliwych zaszczytów.

 

Dzięki tym samym wskazówkom możemy bronić oczywistej dla nas prawdy, według której Matka Boża otrzymała dar poczęcia bez grzechu pierworodnego. Skoro Ewa została stworzona bez grzechu, jak Jezus mógłby odmówić tego daru także własnej Matce?

 

Wskazówki dogmatyczne

Jednym z najbardziej przekonujących argumentów, który broni dogmatu Niepokalanego Poczęcia jest zdanie: Potuit, decuit, ergo fecit (łac. Bóg mógł to zrobić, należało to zrobić, a więc to uczynił).  Rzeczywiście, gdyby Maryja urodziła się z grzechem pierworodnym, nie wyróżniałaby się pośród innych kobiet.

 

Chociaż nigdy nie kwestionuje się, że Maryja jest matką Jezusa, wydaje się obraźliwą sugestia, jakoby Chrystus mógł nie obdarować Jej najwyższymi honorami wśród wszystkich kobiet i wśród wszystkich matek, zwłaszcza gdy Bóg wyraźnie obdarzył ją ponadprzeciętnymi łaskami.

 

Czy Bóg stworzył więc swoją Matkę? Czy Bóg stworzył ją w sposób tak doskonały, jak to tylko możliwe? Odpowiedzi na te pytania wydają się dość oczywiste.

 

Wskazówki synowskie

Spośród wielu darów, które Bóg mógłby Jej ofiarować, dar Boskiego macierzyństwa jest najbardziej doskonały. Macierzyństwo jest formą doskonałości samo w sobie. Jednakże Boskie macierzyństwo jest szczytem tej doskonałości. Żaden dar, jaki Bóg kiedykolwiek mógłby ofiarować jakiejkolwiek kobiecie, nie może przewyższyć daru Boskiego macierzyństwa.

 

Wskazówki anielskie

Archanioł Gabriel mówił do Maryi: Zdrowaś Mario łaski pełna! Błogosławiona jesteś Ty między niewiastami! Pan z Tobą! Nie była to więc przeciętna dziewczyna! Była pełna łaski! Była ponad inne niewiasty!

 

Słusznie to do niej odnoszą się słowa z Księgi Przysłów: Wiele niewiast pilnie pracuje, lecz ty przewyższasz je wszystkie. Rzeczywiście, nawet na samym początku Jej istnienia, w momencie Jej Niepokalanego Poczęcia, Błogosławiona Dziewica Maryja przewyższyła je wszystkie.

 

 

Rex Teodosio

tfp.org

tłum. Malk


DATA: 2018-12-08 10:53
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
10
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Czytał Pan zapewne lub słyszał "...i uwierzył Abracham Bogu i poczytano mu to za sprawiedliwość ". Tak też można sądzić ze z Marią stało się na wzór Abrahama. Gdy przyszedł do niej Anioł, który jej zwiastowal ze urodzi Zbawiciela, Maria uwierzyla i jej wiara została poczytania za sprawiedliwość. Zatem została oczyszczona ze swoich grzechów. Wiec jak najbardziej Pan Jezus narodził się z oczyszczonego naczynia, które Bóg oczyścić przez wiarę, tak jak miało to miejsce z Abrachamem i każdym wierzącym. Odrodzenie przez Chrzest o którym Pan pisze jest niczym innym jak śmiercią pierwszego człowieka, aby narodził się nowy na wzór Jezusa Chrystusa. I na koniec, odarł Pan Jezusa Chrystusa ze wszystkiego i przypisał to Marii. Pańskie wywyzszenie powinno być skierowane do Jezusa Chrystusa bo to ze może być Pan zbawiony zawdzięcza tylko Jemu.
2 dni temu / @JK
 
@ Ciekawe. Powtarza Pan/Pani dokładnie argumentację Nestoriusza przeciw tytułowi 'Theotokos' (Boża Rodzicielka). Ale Sobór Efeski potwierdził ten tytuł. Uzasadnienie jest zaś takie, że ta sama osoba - Syn Boży - jest zarazem Bogiem i człowiekiem, więc można mówić, że Bóg narodził się z Dziewicy, mimo że istnieje od wieków. Bo Wcielenie nastąpiło w czasie. Nie ma tu więc sprzeczności, ale istotnie, problem unii hipostatycznej (złączenia dwóch natur w jednej osobie) jest bardzo trudny. Moim zdaniem, między innymi dlatego, że pojęcie osoby jako nośnika dwóch różnych natur jest bardzo trudne (o ile w ogóle to możliwe) do pojęcia. Po prostu nie stykamy się z czymś takim. Uważam, że powinien Pan/Pani przeczytać tekst Boecjusza "Przeciw Eutychesowi i Nestoriuszowi" (w: Boecjusz: "Pisma teologiczne"). Ale uprzedzam: nie jest łatwy, bo naszpikowany mocno filozofią. Odnośnie do poglądów Nestoriusza i sporów chrystologicznych także: Kelly: "Początki doktryny chrześcijańskiej".
3 dni temu / JK
 
(1) Wydaje mi się, że Niepokalane Poczęcie można wydedukować z dwóch przesłanek: Maryja w powszechnej opinii jest panhagia - cała święta; po grzechu pierworodnym non posse non peccare (nie można nie grzeszyć - tak św. Augustyn). Zatem niemożliwe jest, by była obciążona grzechem pierworodnym. (2) Wszelkie przywileje Maryi są zarówno zapowiedzią, jak i najpełniejszą realizacją Bożych obietnic w nas. Zatem jak Niepokalane Poczęcie jest zapowiedzią naszego odrodzenia przez chrzest, ale zrealizowaną w najdoskonalszy sposób, tak Wniebowzięcie jest zapowiedzią przyszłej chwały po zmartwychwstaniu powszechnym i odrodzeniu wszystkich rzeczy. Rajski początek - rajski koniec. (3) Maryja jest zwieńczeniem przygotowań do przyjścia Chrystusa. Jest najpiękniejszym kwiatem, który wyrósł na glebie Izraela. Całą historię Izraela (starożytnego) można pojmować jako odwracanie skutków Upadku. Kresem tego jest zaś Maryja, ale mocą przyszłych zasług Chrystusa.
3 dni temu / JK
 
@Pytanie - Otóż Najświętsza Panna, w której nie znajdujemy nawet najmniejszego grzechu, mogła wybrać przejście do wiecznego życia bez śmierci (która jest właściwa dla wszystkich dzieci Ewy). Natomiast, miast korzystać z tego przywileju, po stokroć pragnęła wybrać śmierć, której oprócz gorzkiej Męki nie oszczędził sobie Boski Zbawiciel.
3 dni temu / Klf
 
Szkoda, że autorzy nie powołali się jeszcze na słowa św. Elżbiety i fragment Apokalipsy św. Jana o niewieście obleczonej w gwiazdy i księżyc. Pan Jezus istniał przed wiekami. Maryja była dawczynią ciała ziemskiego. Dogmatu o niepokalanym poczęciu nie uznawali św. Augustyn, św. Tomasz z Akwinu i św. Bernard z Clairvaux. Jezus mógł przyjść na świat bez grzechu pierworodnego nawet gdyby Maryja miała go w sobie. W końcu nie ma dogmatu o niepokalanym poczęciu świętej Anny. Jednakże Jezus nie chciał się kalać grzechem i Maryja była takim jakby czystym naczyniem co pisze @Anaja
3 dni temu / trooper
 
Większość osób piszących poniżej zapraszam do obejrzenia filmu "Luter i rewolucja protestancka", ewentualnie też do bezpłatnego zobaczenia innego filmu - "Dzieje protoestantyzmu w Polsce".
3 dni temu / Zażywanie pożytecznej nauki.
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.