DZIŚ JEST:   24   STYCZNIA   2020 r.

Św. Franciszka Salezego, Doktora Kościoła
Św. Felicjana, biskupa
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 9  >   Prawda, dobro piękno

Michela Gianfranceschi

Jak Giotto zmienił sztukę XIV wieku


Do końca czerwca zabytkowy Kompleks Vittoriano w Rzymie gościł wystawę poświęconą sztuce Giotta, jednego z najbardziej nowatorskich malarzy wszech czasów. Oprócz dwudziestu dzieł mistrza zostały również udostępnione najbardziej znaczące szkice o sztuce XIV wieku, dzięki czemu zwiedzający mogli lepiej zrozumieć i prześledzić poszczególne etapy rozwoju sztuki Giotta i jego szkoły.

Czternastowieczny historyk Giovanni Vil­lani (Florencja, ok.1267-1337) nazywa Giotta największym mistrzem malarstwa, jaki kiedykolwiek żył, dającw ten sposób świadectwo wielkiego szacunku, jakim darzyli go malarze jemu współcześni. Powyższe słowa dostarczyły podtytułu wystawie „Giotto a XIV wiek” zorganizowanej w rzymskim Vittoriano.

Wystawa przygotowywana pod kierunkiem Alessandra Tomei w pewnym sensie przekraczała czas i przestrzeń oraz odzwierciedlała w sposób całościowy sytuację sztuki do ostatniego ćwierćwiecza XIV stulecia.

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

W Nigerii nie ustają prześladowania chrześcijan. Niemal każdego dnia terroryści z Państwa Islamskiego, Boko Haram i islamscy pasterze z plemienia Fulani dokonują napadów na chrześcijańskie wioski, gdzie mordują, porywają i okradają ludzi.

 
 

Utracony porządek monarchiczny przystawał do ludzkiej natury – potrzebującej hierarchii do harmonijnego wzrastania. To jednak nie wszystko, gdyż za sprawą chrześcijaństwa władza królewska zyskała w Europie zupełnie inną niż w świecie pogańskim naturę – monarcha katolicki był w swoim królestwie protektorem Kościoła i przed Panem Bogiem odpowiadał za zbawienie poddanych.

 

Wywiad udzielony przez abp. Jana Pawła Lengę wywołał ogromne poruszenie zarówno wśród duchownych jak i świeckich. Rzecznik KEP wydał specjalny komunikat, w którym dano do zrozumienia, że polscy hierarchowie odcinają się od słów abp. Lengi. Dlaczego? Jacek Ożóg zaprasza na Raport PCh24.

 

Zapraszamy na wykład ks. prof. Tadeusza Guza: Quo vadis Ecclesia Christi?. Warszawa 23 stycznia 2020 r.

 

Ponad 10 tys. osób wzięło udział 23 stycznia wieczorem we Mszy Świętej inaugurującej modlitewne czuwanie w intencji obrony życia, sprawowanej w bazylice Narodowego Sanktuarium Niepokalanego Poczęcia w Waszyngtonie. Eucharystię koncelebrowało trzech kardynałów, 39 biskupów, 303 kapłanów – podaje agencja CNA. Głównym celebransem i kaznodzieją był abp Joseph Naumann z Kansas City, przewodniczący komitetu ds. obrony życia episkopatu USA.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.