DZIŚ JEST:   22   KWIETNIA   2019 r.

Poniedziałek Wielkanocny
Św. Sotera, papieża
Św. Kajusza, papieża
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 35  >   TEMAT NUMERU: TEOLOGIA WYZWOLENIA. REANIMACJA?

Jerzy Wolak

Istota teologii wyzwolenia


Teologia wyzwolenia to nic innego jak komunistyczna agentura wewnątrz Kościoła. Żeby tego nie dostrzegać, trzeba nie mieć oczu; żeby tego nie rozumieć, trzeba nie mieć mózgu; żeby to propagować, trzeba mieć – i to bardzo dużo – złej woli.

Jerzy Wolak

Teologia wyzwolenia zrodziła się w latach sześćdziesiątych ubiegłego stulecia, czyli w szczytowej fazie ekspansji komunizmu na świecie. Oto w latach czterdziestych tegoż wieku ideologia Marksa i Lenina zbrojnie opanowała połowę Europy, w latach pięćdziesiątych – trzy czwarte Azji, by w szóstej dekadzie XX stulecia zabrać się za subtelniejsze montaże.

Komunizm dla każdego miał coś odpowiedniego. Skolonizowaną Afrykę łatwo dało się uwieść niepodległością. Na Czarnym Lądzie wystarczyło tylko wykształcone w Moskwie kadry przywódcze wysłać w teren z hasłem niekapitalistycznej drogi rozwoju, chwytliwym nawet dla Zachodu od dwóch dekad skutecznie infiltrowanego przez sowieckich agentów wpływu. Zgodnie z przewidywaniami Kremla tumaniejący z wolna Zachód ochoczo przyklasnął „wybijaniu się na niepodległość” dawnych swych kolonii, nie dostrzegłszy nawet, że cała ta dekolonizacja to nic innego jak ekspansja sowieckiej dominacji, a owo „wybijanie” polega głównie na fizycznym wybijaniu ledwo co zaistniałych lokalnych elit zdolnych poprowadzić byłe kolonie do prawdziwej niepodległości.

Uderz pasterza…

Na Amerykę Południową nie znalazł się aż tak prosty haczyk – kontynent był od półtora stulecia niepodległy. Ale jego mieszkańcy – mówiąc nader oględnie – nie grzeszyli zamożnością. Byli za to żarliwie wierni Kościołowi katolickiemu, a wierny katolik, choć najuboższy, to nie prawosławny mużyk, któremu co car (biały czy czerwony) każe, to dlań święte. Przykład Meksyku dobitnie udowodnił cztery dekady wcześniej, że wszelkie zewnętrzne działania siłowe mogą przede wszystkim doprowadzić do wojny domowej (w co, owszem, Kremlowi graj), jednak o wybitnie niepewnym wyniku (na co Kreml pozwolić sobie nie mógł, gdyż porażka oznaczałaby bezpowrotną utratę regionu dla komunizmu).

Należało zatem uderzyć od środka, zgodnie z biblijną maksymą – a sowieccy planiści Biblię mieli w małym palcu – Uderz pasterza, aby się rozproszyły owce (Za 13, 7). Szkopuł jednak leżał w tym, że w Moskwie nie kształcono katolickich pasterzy. Należało zatem wniknąć w duszpasterskie kręgi Zachodu.

Okazji dostarczył zwołany jak na zawołanie Sobór Watykański II, który skutecznie przekierował optykę Kościoła ze sfery nadprzyrodzonej ku doczesności. Nie ominęło to, rzecz jasna, teologii. Podczas zorganizowanego we wrześniu 1970 roku pod hasłem Przyszłość Kościoła Międzynarodowego Kongresu Teologicznego w Brukseli zdecydowaną większością głosów przyjęto radykalnie nową, acz całkowicie zgodną z duchem Soboru Watykańskiego II, definicję teologii jako refleksji chrześcijan nad swoją wiarą i własnym doświadczeniem chrześcijańskim w określonym czasie i określonej kulturze. Ani słowa o Bogu i Jego Objawieniu – główny akcent pada na osobistą wiarę chrześcijan i ich osobiste doświadczenia – w interpretacji twórców nowej definicji Bóg wraz ze swym Objawieniem zawierać się miał w samym pojęciu wiary.

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
1
 
 
 

 

Ponad 54 proc. Polaków uważa, że należy zaostrzyć przewidziane przez prawo kary, gdyż jest to sposób na ograniczenie przestępczości – wynika z badań Kantar Public dla Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości. 31 proc. ankietowanych twierdzi, że sankcje przewidziane obecnie są wystarczające, jeśli byłyby stosowane konsekwentnie.

 
 

Rektor-archiprezbiter katedry Notre-Dame w Paryżu ksiądz prałat Patrick Chauvet powiedział w poniedziałek w rozgłośni franceinfo, że ma zamiar „złożyć skargę” w związku z „nieumyślnym zniszczeniem” świątyni.

 

Dzień zamachów na Sri Lance został doskonale wybrany. Zamachowcy-samobójcy weszli do kościołów w najważniejszym dla chrześcijan dniu, gdy świątynie były wypełnione po brzegi. Tak niedzielne zamachy, w których zginęło co najmniej 290 osób, a 500 zostało rannych, komentuje arcybiskup Kolombo. Kardynał Malcom Ranjith podkreśla, że w mieście panuje strach. Ludzie nie czują się bezpieczni.

 

Po tragicznym pożarze katedry Notre-Dame w Paryżu, głos zabierają kolejni duchowni i opiekunowie paryskich kościołów, którzy alarmują o niedostatecznej pomocy ze strony władz miasta i braku dostatecznej opieki nad zabytkowymi świątyniami.

 

W Kolombo doszło do kolejnego wybuchu. Podczas rozbrajania eksplodowała zaparkowana w pobliżu kościoła św. Antoniego ciężarówka-pułapka z materiałami wybuchowymi w środku. Nikomu nic się nie stało.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.